Ik ben op 21 januari gestopt met de pil en op 24 januari een menstruatie (pilonttrekking) van 8 dagen gehad. Ben daarna gaan temperaturen (vanaf de 24e, dus cyclusdag 1). Zo'n 40 dagen lang was er in mijn temperatuurstaat geen eisprong te zien. Op dag 39 merkte ik herkenbare ongikrampen en had ik enkele drupjes bruin in m'n slip. De volgende 2 dagen (dag 40 en 41) had ik donkerbruin (nog net niet zeer donkerrood) verlies. Een maandverbandje was voor deze 2 dagen niet nodig, maar een inlegkruisje wel (heb deze op beide dagen nog een keer verschoond). Omdat ik tijdens deze 2 dagen krampen voelde en me ook 'ongesteld' voelde, besloot ik die dag 40 als 'cyclusdag 1 van 2e cyclus' aan te houden. Dus markeerde ik mijn 1e cyclus (na pilstop) met 39 dagen. Heb in m'n tempkaart bij FF ook 'L' bij ongesteld ingevuld. Deze afgelopen 2e cyclus duurde 37 dagen. In die cyclus heb ik (middels m'n temperatuur) wèl een eisprong ontdekt (ergens tussen dag 19 en 21) en dit keer ben ik echt ongesteld (eerst een dag licht bruinverlies en de afgelopen 3 dagen echt rood). Het gevoel vooraf (dus krampen etc.) voelde hetzelfde als bij mijn vorige cyclus. Tóch ga ik twijfelen. Als je geen eisprong hebt, kun je dan nadien wel spreken van een menstruatie? Heb ik nu 2 cycli gehad? (eentje zonder eisprong van 39 dagen en eentje met eisprong van 37 dagen) of heeft mijn 1e cyclus na pilstop gewoon 76 dagen geduurd en is die bloeding op dag 40 en 41 een niet-ongesteldheidsbloeding geweest? (omdat het niet helderrood was .. wel zeer donkerbruin, nog net niet donkerrood). Wat denken jullie? Mijn beide 2 cycluskaarten staan in mijn album!
hoi.. ppfff dasm oeilijk.. heb zelf helaas 23 kaarten van ff en bij mij waren ze bijna altijd wel duidelijk maar bij jou kaarten kan ik zelfs moeilijk zeggen of je een eisprong gehad hebt omdat het zo erg verandelijk is je temp.. temp je iedere dag in hetzelfde oor enz ? ik merkte wel eens dat als ik op mijn tempoor sliep dat ie hoog aangaf en een paar min (in bed te blijven liggen) een stuk lager was.. dus nog geen ei had.. ik ken een meisje die werd om de 21 dagen ongesteld zonder een ei te krijgen en andere zeggen weer nee dat kan allen als je een ei hebt gehad .. dus tja moeilijk.. ik zou voorlopig nog even blijven tempen en regelmatig klussen.. mocht het zo onduidleijk blijven zou ik wel even naar de dok gaan.. misschien herken je wel de ei klachten ?! vreetbuien, krampje aan 1 kant onderbuik, cervixslijmverlies, pijnlijke borsten.. niet dat het perse iets hoeft te zeggen want ik daar bijna geen last van.. of de klachten kwamne niet overeen met wanneer ie sprong maar das een uitzondering hoor.. en qua ongie.. tja ik bloedde altijd bijna leeg maar ken ook iemand die heeft aan een inlegkruisje genoeg.. dat ligt er ook aan hoe dik je baarmoederslijmvlies is..
@Debbie: ik temp altijd rectaal en op hetzelfde tijdstip (ik zet m'n wekker 's ochtends om 7 uur en temp dan gelijk en daarna sta ik pas op). Ik vond in mn 1e tempstaatje ook geen duidelijkheid (veel schommeling), maar in m'n 2e staatje zie je duidelijk verschil (tot dag 19 lagere temp dan na dag 19).
Zonder eisprong kan je wel menstureren, het is dan een onttrekkingsbloeding. Als je net gestopt bent met de pil is er vaak geen peil op te trekken hoe je eigen cyclus werkelijk is. Ik zou een paar cyclussen afwachten om te kijken hoe het verloopt en wel blijven tempen. Het ontpillen doet ook veel met je lichaam.
Hmm als ik naar je cyclus van 24 januari kijk, dan zie ik een eisprong op dag 25. Dan is je LF 14 dagen, want op dag 39 werd je ongesteld.
Okee, dus in feite (ook al is je menstruatie maar van korte en lichte duur, in mijn geval 2 dagen toen) is het wel een menstruatie. Ik wist helemaal niet dat je tóch kon bloeden als je geen ovulatie zou hebben. Weer wat geleerd! @Dayenne: ik had destijds ook al aan dag 25 gedacht, maar omdat deze op dag 31 weer omlaag ging en laag bleef (in tegenstelling tot mijn 2e cyclus, daar bleef de temp constant hoog) vermoedde ik dus geen eisprong. Bij mijn 2e cyclus vermoed ik zelfs dat mijn ei toch op dag 21 (of 22) is geweest en niet op dat 19 (ik had tenslotte net in die dagen niet getempt). Als hij daadwerkelijk op dag 19 is geweest, zou ik een LF hebben van 18 dagen (gemiddeld is tussen de 11 en 16 toch?). Ben daarom erg benieuwd wat mijn komende cyclus gaat doen.