Ongetrouwd, samenwonend en kinderen ...

Discussie in 'De lounge' gestart door Bibi82, 29 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    maar die hebben wij al geregeld (rechtbank), moet het dan nog een keer?

2. mom23

mom23 Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.389
    0
    0
    Nou volgens mij is een voogdij alleen via een notaris te regelen...
    Ben je niet in de war met gezag en erkenning??

3. singa

singa Niet meer actief

JA maar daar staat dus bij als je geen samenlevinsgcontract hebt. en ik heb het er over als je wel een samenlevingscontract hebt dan is er geen verschil.
    en hier staat ook dat je niet eens een samenlevingscontract nodig hebt om fiscale partners te zijn. dus is er nog steeds geen verschil voor ts omdat zij samen kinderen hebben.

4. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Ik zal wel heeeeeeul dom zijn maar als je dan een testament op laat stellen en je hebt het gezag en de erkenning al geregeld dan is trouwen toch niet echt meerwaardig ?

5. singa

singa Niet meer actief

@darlagirl volgens mij niet nee. als je een samenlevingscontract, testament en het gezag goed hebt geregeld dan ben je ook klaar.

6. mom23

mom23 Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.389
    0
    0
    @ Darlagirl: Als gezag en erkening geregeld is en je laat een goed testament opmaken (waar alles in staat) dan heeft trouwen indd weinig meerwaarde.

7. Darlagirl

Ik heb geen samenlevingscontract, we hebben niets, maar als wij er voor kiezen om een testament op te laten stellen dan zie ik de meerwaarde niet van trouwen, als het nou puur gaat omdat je dan zijn naam mag aannemen dan pas ik daar voor, daar ga ik echt niet speciaal voor trouwen ;)

8. Darlagirl

Oke dankjewel :D

Ik ga eens onderzoek doen naar een goedkoop notaris kantoor, vind de prijzen namelijk echt overdreven duur, en dat alles voor een handtekening, ik las op internet dat je zelf ook een testament kan opstellen en als je deze laat ondertekenen door een notaris dan is het ook rechtsgeldig, maar om nou 500 euro ( bijvoorbeeld ) te betalen voor een handtekening vind ik echt geldklopperij. Maar ik ga me er eens in het nieuwe jaar in verdiepen ;)

9. mom23

mom23 Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.389
    0
    0
    @ darlagirl: je moet inderdaad goed kijken, de notarissen bepalen zelf hun prijs, dus kan veel verschil in zitten.
    Je hebt oook notarissen die werken op de manier dat alles per mail gaat. Is een stuk goedkoper.
    Laat je echter wel goed informeren over wat er in een testament gezet moet worden.

10. singa

singa Niet meer actief

ik weet niet of je met alleen een testament ook alles kan regelen. wel een groot deel kan ik terugvinden maar vaak wordt een samenlevingscontract met een testament geadviseerd.

11. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    misschien ben ik in de war dan ja, want snap er soms geen houtje van :cool:

maar het lijkt mij dat als hij vader is, gezag heeft ,dat als ik overlijd , onze dochter gewoon bij haar vader blijft.....?
    ik bedoel naar wie zou ze anders gaan? mijn moeder?

maar een testament met contract is ook een hoop geld, dan ben ik voor 100 euro meer getrouwd en dan draag ik ook nog eens zijn naam (wat ik heel graag wil)
    toch? (ik snap het soms niet meer)

12. Darlagirl

maar een samenlevingscontract is toch puur een papiertje waar in staat wat er gebeurd met de spullen mocht je uit elkaar gaan ?

13. mom23

mom23 Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.389
    0
    0
    @ babybergen: Klopt, maar voogdij is voor als jullie BEIDE iets overkomt.

14. mom23

mom23 Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.389
    0
    0
    @ Darla: klopt en als je een koophuis hebt staan daar dingen over in en over bijv rekeningen....

15. kvinna

kvinna Niet meer actief

Dat is een heel slecht advies dat je hebt gekregen. Het klopt pertinent niet.

16. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ah!! kijk ikke nu snap! :D
    sorry voor de late snapreactie.......soms valt het kwartje niet ;)
    maar idd heel logisch,want anders zouden de oma's kunnen gaan vechten om het kind

17. kvinna

kvinna Niet meer actief

Klopt, maar dat is voor het geval jullie allebei komen te overlijden. Is inderdaad verstandig.

Edit: zie dat deze reactie al is gegeven, sorry!

18. singa

singa Niet meer actief

er is bij ons ook geregeld dat als ik overlijdt mijn vriend alles erft en andersom. als je wilt kun je zelf aangeven welke spullen per sé in jouw of zijn familie moeten blijven maar daar hebben wij niet voor gekozen.
    ook kun je erin regelen dat je recht hebt op elkaars pensioen.
    het is dus meer dan alleen een papiertje voor als je uit elkaar gaat.
    omdat wij er toen nog vanuit gingen dat we zouden gaan trouwen hebben wij verder niks geregeld als we allebei tegelijk overlijden. nu is het zo dat als hij eerst dood verklaard wordt dat dan alles naar mijn familie gaat en andersom. hebben we ons toen niet druk omgemaakt want dan waren we er zelf toch niet meer bij als dat zou gebeuren.
    nu moeten we wel meer regelen ivm onze dochter.

19. singa

singa Niet meer actief

inderdaad net dit gevonden:

Er zijn vele redenen om een testament op te maken. Het enige nadeel is dat u naar de notaris moet voor het maken van een testament. Zelf een testament maken is in Nederland niet rechtsgeldig. U mag wel zelf een codicil en donorcodicil opstellen.

20. mom23

mom23 Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.389
    0
    0
    @ Babybergen: Uhm nou het is niet perse zo dat een kind dan naar opa en/of oma zou gaan hoor.
    Er wordt gekeken wie de beste leefomgeving heeft, leeftijd enz. dus zou dan ook naar een tante of wie dan ook kunnen gaan.
    Maar dit kun je dus vastleggen in een testament

Deel Deze Pagina