Je mag wel zelf een testament maken maar het is pas rechtsgeldig als een notaris het heeft ondertekend.
Het was al wat later gisteravond... Dacht dat het ging over wel of niet een samenlevingscontract hebben. En inderdaad, voor de belasting verandert er weinig als je van een contract overgaat op een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Ik kan me in ieder geval nog herinneren dat de notaris aan gaf dat we met een contract veel makkelijker fiscaal partner werden (maar toen waren er hier nog geen kinderen). Ook was er iets met erfbelasting. Als ik het goed had, was het zo dat je na een bepaalde termijn (vijf jaar?) minder belasting hoeft te bepalen over de erfenis van je partner (met een contract dus!). Overigens is het volgens mij ook voor het hier en nu wel zeer verstandig om tenminste íets te regelen. Stel dat je uit elkaar gaat... Dan moet je ook nog gaan ruzieën over de verdeling van de boedel, terwijl je daar met een samenlevingscontract al op voorhand afspraken over kunt maken (dus ook over zaken die buiten de gezamenlijke boedel moeten blijven).
Ja dat klopt. Je kan ook eerst een contract opstellen en later nog een lijst toe laten voegen met spullen die buiten de boedel moeten blijven. Als je dan zelf iets erft wat binnen de familie moet blijven kun je dit alsnog regelen. Ik zou inderdaad in ieder geval iets regelen. Je hoort zo vaak dat mensen toch uit elkaar gaan. En mensen van wie je het dan niet verwacht kunnen zich heel onredelijk gedragen.
En alsof de duvel er mee speelt kom ik net dit berichtje tegen: Samenwoners wees snel en pak je voordeel - Geld en Recht Testament alleen is dus leuk, maar kan je een hoop geld kosten als je niet ook nog iets hebt als een contract of boterbriefje.
Komen ze wel lekker op tijd met dat artikel. Je kan het nu niet meer regelen voor 1 januari denk ik zo.
Sta hier van te kijken hoeveel mensen dingen "slecht geregeld hebben"..... nouja eigenlijk niet... heb bij notariskantoor gewerkt en wellicht daardoor ook gezien HOE mensen kunnen zijn of worden, na een scheiding of overlijden! *we hebben zelfs telefoontjes gehad waarbij schoondochters even gingen navragen of ze zouden erven als schoonouders zouden te komen overlijden.....* Echt beschrijf zoveel mogelijk...... bij notaris... Zeker met kinderen... Als ik zelf trouwens vorige relatie gewacht had met samenlevingscontract en testamenten had ik ook "gehangen".... De dood (en scheiding) komt namelijk vaker als je hem niet verwacht, dan wel..!! JA, het is een hoop geld.... maar in sommige gevallen (zoals toen in t mijne) betaalt het zich tig keer terug...
Hoeft niet perse voor 1 januari, mits je geen van beiden voor 1 juli 2012 komt te overlijden... Vanaf 1 januari heb je namelijk een 'wachttijd' van 6 maanden. En als ik het artikel goed lees, is het dus altijd al zo geweest dat je zonder contract of huwelijk/partnerschap maar een hele kleine belastingvrije voet hebt...
Maak het makkelijk en goedkoop: trouw. Trouwen is op de eerste plaats een juridische overeenkomst waarmee je een heleboel gemakkelijk kunt regelen... pas daarna is het een romantisch iets... dat kun je ook later doen.
@ cygnet: ja maar alsnog zou er een testament moeten komen in de meeste gevallen en ja die zijn wel vrij prijzig.
Ja dat laatste klopt omdat je geen officiele erfgenaam bent als je niks geregeld hebt. Het is inderdaad zoals iemand anders hier ook al zei je kunt het maar beter geregeld hebben.
Ja, maar met alleen een testament ben je er dus ook nog niet (tenzij je graag een groot deel van je erfenis linea recta aan de belastingdienst over wilt maken). Voordeel van trouwen is dan nog dat je gratis al iets hebt geregeld qua erfenis én voor wat betreft de verdeling van de boedel bij een onverhoopt uit elkaar gaan.
Zelf gezag regelen en erkenning regelen is vele malen goedkoper, en buiten dat, je moet of je trouwt of niet ook altijd nog een testament laten maken
Dus als ik het zo een beetje lees, dan is het het beste om gewoon 'puur voor de zakelijke kant' te trouwen op n dinsdag! En naderhand alles vast laten leggen bij een Notaris! Want ik woon ook samen met mijn vriend en hebben dalijk 2 kindjes! En nee ik heb niet bewust mijn zaken "slecht" geregeld, maar meer de onwetenheid en het naïve van dat gebeurt ons nie, maar dat is helaas geen garantie! Dus ik wil na aanleiding van dit topic ook heel graag mijn zaken op orde stellen..
@ Mon: nee ik gaf aan dat je naast het trouwen ook meestal een testament nodig hebt (voor bijv gezag)...........
Lees nog even het berichtje over de erfbelasting dat ik net heb gelinkt.... Ik denk toch dat gratis trouwen of geregistreerd partnerschap (of zelfs een betaald samenlevingscontract) aan het einde van de rit een stuk goedkoper is dan alleen een testament. De belastingdienst zal je daarentegen wel dankbaar zijn als je alleen een testament hebt.
tnx mom!! Dan ga ik gelijk kijken wanneer er hier plek is op dinsdag en dan komt het feestelijke wel later, ben nu zwanger van de 2de