ongetrouwde vader automatisch gezag

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by lellebel2, Nov 16, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Vaders horen dezelfde rechten te hebben/krijgen als moeders. Ik vind het belachelijk dat dit in NL nog niet zo is. Vraag me echt af in wat voor een land we leven op dat gebied.

Natuurlijk zijn er vaders die geen gezag zouden moeten krijgen, maar er zijn net zo goed moeders die geen gezag zouden moeten krijgen (en die zijn nu automatisch in het "voordeel".

Kortom ja, maar zou daarnaast graag zien dat een vader of moeder ivm gegronde redenen uit het gezag gezet kan worden (door een rechter).

2. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Dit inderdaad.

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,274
    10,989
    113
    Ik vind het ook niet meer dan logisch dat vaders gezag hebben over hun kinderen, net zo logisch als dat een moeder gezag heeft. Is het onpraktisch om mede te moeten tekenen voor paspoorten en weet ik wat, dan zou je nog misschien iets kunnen construeren dat de vader de moeder machtigt voor dat soort dingen.

4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,468
    11,976
    113
    Female
    Noord Brabant
    Het gaat niet alleen om dergelijke besluiten. Ook om sportclubs, schoolkeuze, vakantie in het buitenland. Enz...

In een normale situatie met mamma en pappa die samen wonen is dit een prima regel. Maar wanneer ouders niet samen zijn is het soms wenselijk beide nog wel te scheiden. En die optie morg dus gewoon blijven bestaan.

5. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik vind dit alleen een goede zaak wanneer dit om vaders gaat die actief betrokken zijn bij het kind. Dus wat hier eerder al genoemd is, dat gezag gelijk bij de erkenning geregeld wordt.
    Ik vond het gezag regelen een onnodige extra handeling nadat mijn vriend onze dochter erkent had. Natuurlijk wel gedaan want het kost je 5 minuten. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die al denken dat ze "klaar" zijn bij alleen de erkenning.

6. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

Sep 28, 2011
    1,490
    0
    0
    Hier word dat door de verloskundige gezegt.dat je dat moet doen.
    En ik ben voor. Vind een huwelijk echt niet meer van deze tijd. Wij hebben dat papier niet nodig.om te weten dat wij van elkaar houden. En alle zorg samen doen met de kinderen.

7. Lanalanalana

Lanalanalana Fanatiek lid

Oct 21, 2016
    1,220
    4
    38
    NULL
    NULL
    je kan als moeder niet het kind bij de vader weg houden ook al zou je willen. de vader van mijn kind is wel erkend, maar geen gezag. ook al had ik hem neit erkend, dan kan hij heel eenvoudig via een advocaat gedeeld gezag aanvragen.

8. Kerstster

Kerstster Actief lid

Nov 1, 2015
    261
    31
    28
    Female
    Silvermoon City
    Dit idd.

9. jupke

jupke Niet meer actief

Daarbij heeft een vader zonder ouderlijk gezag wel bezoek recht.

Dus weghouden kan toch niet. Uitzondering daargelaten natuurlijk.

Share This Page