Cardio/fitness tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Smoeltje, 5 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Hallo dames,

Wie is er ook zwanger en is gewoon doorgegaan met sporten?
    Zoals ik me nu voel wil ik doorgaan zolang ik door kan gaan.
    Moet wel zeggen dat ik normaal heel intensief cardio doe, 45 minuten met een hartslag van 170/180.

Dat kan natuurlijk dus nu niet meer, ook al heb ik de afgelopen weken wel gedaan zonder te weten dat ik zwanger ben.

Wat ik op internet tegenkom is doorsporten tijdens zwangerschap juist aan te raden. Maar de vrouwen die ik ken stoppen eigenlijk heel snel zodra ze het weten.

Dat is wel iets waar ik moeite mee zou hebben, ben verslaafd aan sport maar ja als het moet dan moet het.

Zijn er nog meer sportende zwangere dames aanwezig en zoja wat doe je voor sport en wat heb je aangepast nadat je zwanger bent?

2. Joycie02

Joycie02 Bekend lid

12 apr 2007
    635
    0
    16
    Mijn VK heeft aangegeven dat je hartslag niet boven de 130 mag komen. behalve het trainen van de rechte buikspieren mag je alles doen ZOLANG het goed voelt. Je moet dus goed naar je lichaam luisteren. Ik ben tot 6,5 maand doorgegaan. Toen kreeg ik al na 5 minuten stevig wandelen op de loopband veel harde buiken en dat was voor mij (iom de VK) het signaal om te stoppen. Dus gewoon lekker blijven sporten!

3. winnythepooh

winnythepooh Niet meer actief

Hoi,

Ja klopt inderdaad wat mijn voorgangster zegt. Zolang je niet je rechter buikspieren traint kan je gewoon blijven sporten zolang je je daar goed bij voelt. Pas in een later stadium, bij een uitstekende buik (rare zin haha :)) wordt afgeraden sporten te gaan doen waarbij vallen en stoten voor kan komen (bv boksen). Ivm eventueel vallen of stoten op de buik...dat was het, succes met sporten en gewoon lekker door gaan als je je daar lekker bij voelt.

Groetjes

4. jip80

jip80 Bekend lid

7 feb 2009
    860
    0
    0
    noorden van het land
    dan ben ik wel nieuwsgierig waarom je je rechte buikspieren niet mag trainen?

5. lenalijstje

lenalijstje Actief lid

12 dec 2008
    271
    0
    0
    groepsleider behandelgroep
    hoi meiden,

ik werk part-time als sportinstructeur in een sportschool.
    inderdaad is sporten gewoon toegestaan tijdens je zwangerschap zolang je jezelf een beetje in acht neemt, en niet ineens 80 kilo wilt liften terwijl je normaal 15 kg doet :).
    De reden waarom het trainen van je rechte buikspieren wordt afgeraden is omdat je bij die oefeningen bij aanspanning de ruimte in je buik (dus ook je baarmoeder) strak trekt; dit schijnt niet zo goed te zijn voor je beeb. hierbij komt dat je bij veel cardio en aerobic oefeningen ook al standaard je buikspieren traint door je houding.
    Schuine buikspieren mogen wel mits rustig en geontroleerd uitgevoerd.

het belangrijkste is eigenlijk, luister goed naar je lichaam bij alles wat je doet. Dan is sporten tijdens je zwangerschap alleen maar prima. Onthoud namelijk dat een bevalling ook behoorlijk wat energie kost en het dan alleen maar handig is als je een beetje een goede (basis)conditie hebt.

Veel trainplezier.

CIAO Lena

6. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Je rechte buikspieren gaan tijdens je zwangerschap uit elkaar staan (open staan zeg maar). Als je ze dan aanspant bestaat het gevaar dat je ze scheurt. En dat komt echt nooit meer goed.

Als je buik groeit moet je daar echt rekening mee houden, ook bijvoorbeeld niet meer recht overeind komen als je op je rug ligt.

7. Nanske

Nanske Actief lid

18 sep 2008
    388
    0
    0
    Bediende
    Ruiselede
    Hey allemaal,

Ik heb vroeger altijd heel intensief aan sport gedaan, topsport zelfs.
    Heb dat ondertussen wel al afgebouwd maar zonder sport is mijn leven maar saai vind ik, ik heb dat nodig om mijn energie kwijt te raken.
    Het liften van gewichten heb achterwege gelaten, maar de cardio blijf ik gewoon doen. Dit om me toch fit te blijven voelen.
    Veel succes allemaal!
    Liefs Nanske

8. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Tijdens mijn cardio zit mijn hartslag tussen de 150 en 160! Is dit te hoog dan? Kom altijd wel rood en bezweet van de apparaten af... :oops:

Ik doe al jaren aan Bodypump, met gewichten train je de belangrijke spieren in je lichaam op muziek! Zodra ik wist dat ik zwanger was ben ik gaan afbouwen met gewichten maar ik hield het niet meer vol, ondaks de goede begeleiding van mijn instructeur! Ik kreeg erg veel last van mijn rug en bekken! Nu doe ik alleen nog cardio en spinning, om toch nog bezig te zijn en wat energie kwijt te kunnen.

Liefs Lisszy

9. tinusf

tinusf Actief lid

13 jan 2009
    194
    0
    0
    Ik sport door zolang ik kan, maar merk dat ik best wel moe ben af en toe, dus gewoon rustiger aan moet doen! Gaat prima hoor! Blijf volhouden, maar luister wel goed naar m'n liggen. Ik doe cardio/fitness!

10. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Hey dames,

Kom net thuis van heerlijk anderhalf uur sporten.
    Heb mijn cardio aangepast, dus wat rustiger en hartslag laag proberen te houden.

Daarnaast heb ik tijdens de buikspieroefeningen gemerkt dat de rechte buikspieren trainen niet zo verstandig is.
    Ik voelde een zeurderige kramp en ben toen alleen maar schuine buikspieren gedaan.

Ik ga er zeker mee door, voel me nu topfit dus heb geen reden om te stoppen.

Deel Deze Pagina