Na bijna een jaar proberen, vele positieve ovulatietests, klussen op het goeie moment etc. etc. hebben wij van de huisarts een verwijsbrief voor het feriliteitscentrum in het VU ziekenhuis in Amsterdam gehad. De brief heeft een tijdje op de kast gelegen omdat ik de stap niet durfde te zetten. Uiteindelijk toch gebeld... Een vriendelijke vrouw vertelde mij dat er een wachtlijst is van ongeveer een jaar en dat we er rekening mee moesten houden dat mochten we echt niet op de natuurlijke manier zwanger kunnen raken het dan zeker wel vier jaar zou kunnen gaan duren. Ze adviseerde me nog even na te denken en in het nieuwe jaar terug te bellen mochten we ons echt op de wachtlijst willen laten zette. Een jaar wachten? Vier jaar voordat er een zwangerschap gerealiseerd kan worden (ja, zo zei ze het). Dat had ik echt niet verwacht. Het is ook een enorme klap in mijn gezicht. Ik ben er wel een beetje stuk van. Hadden jullie dit ook?
Hoi Floddertje! Knap hoor dat je toch de stap gezet hebt, en als je de stap gezet hebt wil je ook het liefst meteen beginnen natuurlijk! Maar een jaar? Bij ons (in Zwolle) is op dit moment maar een wachttijd van 3 maanden. Kun je niet bellen naar een ander ziekenhuis in de buurt hoe hun wachttijden zijn, en dan een verwijsbrief vragen voor dat ziekenhuis? Ik wens je in ieder geval heel veel succes, en welkom op het forum natuurlijk!
jee meid das even slikken zeg.. balen joh dat er zo'n lijst is bij ons was er gelukkig geen wachtlijst misschien een optie om ander zh te raadplegen? heel veel succes!
Inderdaad nog eens bellen en vragen hoe ze dat precies bedoelde. Anders is een ander ziekenhuis inderdaad het overwegen waard hoor. Hier was de wachtlijst om echt te gaan starten met de behandeling 9 maand maar uiteindelijk konden we na 7 maand beginnen. Succes meid!
Ik ben er wel van geschrokken, een wachtlijst. Het voelt zo oneerlijk. Voor mijn gevoel "wachten" we al zo lang... Ik ben ook heel bang om de stap te nemen.
Ja, dat kan ik me voorstellen, heb je trouwens uberhaupt een idee van de oorzaak dat je nog niet zwanger bent?
Nee ik heb geen idee. Maar m'n cyclus is angstig regelmatig. Ik wordt altijd na precies 28 dagen ongesteld en dan ook nog eens altijd rond hetzelfde tijdstip op de dag. Maar goed, ik heb wel ook telkens op dag 12 een positieve ovulatietest. Zo weten we dat we wel rond de goeie dagen geklust hebben. Maar die cyclus maakt me angstig. Te regelmatig...
Waarom maak je je dan zorgen om je eigen cyclus als ik vragen mag? Die van mij was ook altijd heel stipt. Maar stel nou dat je voor dat jaar nog nergens terecht kan, dan zou je in ieder geval alvast een zaadonderzoek kunnen laten doen, dan kan je voor je gevoel dingen uitsluiten. Voordat wij bij de fertiliteitsarts kwamen heeft mijn vriend een semenonderzoek zoals dat zo mooi heet laten doen in het plaatselijke ziekenhuis. Toen bleek dat het zaad heel slecht was verwees de huisarts hem door naar de uroloog. Die heeft naar aanleiding daarvan een aantal onderzoeken bij hem gedaan. Hierdoor hadden wij al best veel informatie voordat we uberhaupt bij een fertiliteitsarts waren geweest. Dit soort onderzoeken kunnen volgens mij in ieder ziekenhuis. Misschien kun je dit navragen bij je huisarts als je daar behoefte aan hebt tenminste. Dan heb je in ieder geval het gevoel dat je niet alleen maar hoeft te wachten, maar dat je alvast gericht iets kan gaan doen...
jeetje, wat een wachttijd zeg! En jullie wachten idd als zo lang, dat is niet eerlijk.... Misschien ligt de oorzaak bij je vriend/man? Weet het niet hoor, maar omdat je zegt dat bij jou alles volgens het boekje gaat. Heeft je mannetje een zaad test gehad? Ik zou anders ook een ander ziekenhuis benaderen en vragen hoe het daar met de wachttijd zit... dit schiet natuurlijk niet op! Ik wil jullie wel heeeeel veel succes wensen!
Hoi Floddertje, Bij mijn man is door de huisarts eerst een zaadtest gedaan (natuurlijk wel via het lab in het ziekenhuis... Dit heeft hij bewust gedaan, omdat een zaadonderzoek bij een man erg makkelijk is geen enkel risico met zich meebrengt. Voor de vrouw ligt dit allemaal anders. Toen bleek dat zijn zaad erg slecht was, zijn we direct doorverwezen naar een uroloog. Bij de uroloog is de wachttijd veel korter dan bij een gyn, waardoor we binnen 6 weken al ons eerste gesprek hadden. Als ik jou was zou ik om een zaadonderzoek vragen bij de huisarts. Dan weet je binnen een paar weken of het wel nodig is dat je een jaar op een wachtlijst wordt geplaatst. Want misschien ligt het wel helemaal niet aan jou, maar aan je man (vrouwen denken toch vaak als het zwanger worden niet wil, dat het dan wel aan hun zou liggen). Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat je huisarts dat niet uit zich zelf doet, en jullie zomaar confronteerd met een wachtlijst... Verder begrijp ik erg goed wat het met je doet als je te horen krijgt dat je zo lang moet wachten. Dat voelt echt klote. Maar wanneer zwanger worden niet vanzelf gaat, is geduld helaas een schone zaak..en ik denk dat veel vrouwen op dit forum dat kunnen beamen. Maar misschien kan je wel uitwijken naar een ander ziekenhuis. Ik weet dat niet overal de wachttijden zo lang zijn. Wij zijn nu onder behandeling geweest bij 2 ziekenhuizen, waar we binnen 2 mnd terecht konden. Liefs en veel sterkte, Loes
Mijn huisarts wil alles laten verlopen via de feriliteitskliniek in het ziekenhuis. Volgens haar wordt daar zowel naar de man als naar de vrouw gekeken. En zoals ik al zei; ik het is voor mij zo'n grote stap om naar het ziekenhuis te gaan, de MMM in...
Mmm, opmerkelijk wat je huisarts zegt; onze fertiliteitskliniek redeneert nog simpeler ; die zegt; waarom zouden we de vrouw nog aan allerlei onderzoeken onderwerpen als de oorzaak bij de man ligt. Dat doen ze alleen als daar aanwijzingen voor zijn. Behalve de nodige bloedonderzoeken hoefde ik geen enkel onderzoek, zelfs geen gyn. Maar goed dat is ieder voor zich natuurlijk. Ik heb makkelijk praten omdat ik de stap al heb gezet, en dus niet meer hoef te wachten. Jij moet doen wat voor jou goed voelt. Als het voor jou goed voelt, en je bereid bent om nog een jaar te wachten is het prima. Ik zou zelf alleen geen jaar willen verspillen aan wachten dus dat is een andere insteek. Ik ben overal zelf achteraan gegaan, en als mijn huisarts dat had gezegd, had ik gezegd, ja dat is wat jij wilt, maar ik zit hier voor mezelf en niet voor jou, en ik wil eerst een zaadonderzoek Maar ja wie ben ik...ieder z'n eigen traject. Ik hoop voor jou dat je zo gauw mogelijk zwanger bent! Heel veel succes meid!
Ik zou zeker nog eens naar de huisarts bellen om een zaadonderzoek aan te vragen en dan meteen vragen of je je ook bij een ander ziekenhuis aan kan melden wegens die lange wachtlijst. Dat is echt absurt. Moet wel zeggen dat voordat wij door alle onderzoeken heen waren we ook weer een jaar verder waren. Betekent dat jaar wachten echt dat je eerste gesprek pas over een jaar is?
Ik vind het onvoorstelbaar. Jeetje, wat een bericht heb je gekregen zeg. Ik zou zeker naar een ander ziekenhuis kijken. Bij ons was er helemaal geen wachtlijst. En dat van dat zaadonderzoek zou ik ook gewoon vragen bij je huisarts hoor. Dat is het minste dat ze voor je kunnen betekenen, en dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Ondertussen zou ik in de buurt dan eens informeren bij andere ziekenhuizen hoe het daar zit met de wachtlijsten. Veel succes meid! Liefs, Josien
Wij zitten sinds kort ook in de mmm en we moesten twee maanden wachten tot we bij de fertiliteitsarts terecht konden. Maar zodra ik ongesteld word moet ik beginnen met de pil en wordt de ivf gestart, de volgende ronde krijgen wij dus ivf. Geen wachtlijst in tilburg.
bij ons ook geen wachtlijst, dinsdags gebeld en donderdags een afspraak. Ik zou echt verder bellen naar een ander zkh hoor!
Ik zou, wat al andere meiden eerder hier zeiden, in ieder geval bij de huisarts een spermatest EISEN . Daar hoeft hij/zij alleen maar even een papiertje voor uit te draaien en verder niet. Het is een kleine moeite en jullie weten gelijk meer, zonder dat je daar zo lang op moet wachten. En vervolgens natuurlijk op zoek gaan naar een andere ziekenhuis. Succes meid!
Is een fertinogwattes anders dan een gynaecologie afdeling van een ziekenhuis? Anders zou je het daar eens moeten proberen. Ik liep zelf onder behandeling van het Spaarneziekenhuis in Hoofddorp, had daar helemaal geen wachtlijst.
Hee meid, hoe gaat het nu? Heb je alles een beetje kunnen laten bezinken de afgelopen dagen? Hopelijk kun je iets met de reacties die je hier krijgt van iedereen, ik hoop dat jouw wachten uiteindelijk wordt beloond met een mooie positieve test!