ongevraagd advies

Discussion in 'Zwangerschap' started by eva33, Jul 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Hoe kan je nou oprecht advies geven als je steeds op je woorden moet letten of 200x moet nadenken of je een ander niet perongeluk kwetst met je antwoord.
    Ook hier werkt het zo dat je een mening en oordeel voorgeschotelt krijgt waar je of wel wat mee kan of juist helemaal niets. Zo werkt het ook in het dagelijkse leven, alleen dan gaat het vaak achter je rug om.
    Ik zou er niet veel van aantrekken wat een ander vind. Wel natuurlijk als je juist advies vraagt en je het daardoor krijgt. Dan zou ik juist goed nadenken over andermans mening. Ookal is die mening niet wat je horen wilt.

2. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Als je vraagt om advies dan krijg je verschillende meningen en ervaringen te horen. Daar is een forum ook (deels) voor. Misschien ook meningen waarop je niet zit te wachten of waar je niks aan hebt.Hoe dan ook, de manier waarop je een mening geeft maakt veel uit.
    Voorbeeld: Ik vind persoonlijk merk X draagzak niet goed omdat ik las dat het problemen kan geven vind ik heel anders dan: als je draagzak van merk X gebruikt ben je echt achterlijk bezig.
    Denk je iets niet te weten of wil je meer weten over de situatie of achtergrond, vraag er dan gewoon naar. Lijkt me zinniger dan een eindeloze discussie voeren.
    Even een stom voorbeeld van hoe mensen soms hun mening direct klaar hebben en hoe dit kwetsend kan over komen:
    Toen we vorig jaar trouwkaarten aan het uitzoeken waren maakte ik tijdens een familiediner een opmerking van: er zat ook een hele mooie kaart met roze tussen. Mijn schoonmoeder gelijk (zonder te weten wat voor kaart het was of wat dan ook): Roze is lelijk voor een trouwkaart, dat past toch niet bij een huwelijk, doe je toch niet, blablabla.
    Dat kan haar mening wel zijn, maar daar zat ik dus niet op te wachten en ik vond het niet leuk... Houd in zo'n geval dan gewoon je mond.
    Je moet niet overal een mening over hebben, dat mag.

3. MamaAniek

MamaAniek Actief lid

Jan 1, 2012
    420
    0
    16
    NULL
    Ts bedoelt ongevraagd advies. Dus iemand leest ergens iets over de baby bjorn en gaat gelijk vertellen hoe slecht het wel niet is. (Ik denk dat ts doelt op het miskopen/aanraders topic bij babyuitzet.)

Uiteraard als je zelf een topic opent kun je verwachten dat mensen hun (ongezouten) mening geven!

4. eva33

eva33 Actief lid

Dec 23, 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geweldige reacties dit!

Blijkt ook maar even hoe slecht mensen lezen. Ik heb geen vraag gesteld over de baby Bjorn en wil er al helemaal geen advies over :D. Het was slechts een voorbeeld.

Het gaat mij juist om die momenten dat iemand GEEN advies ergens over vraagt en het wel krijgt! En dan ook nog vaak de manier waarop.
    BV een hypothetische vraag: als ik vraag hoe ik mijn prenatal wiegje moet opmaken er mensen reageren, van je moet helemaal geen wiegje daar kopen! Dat was niet mijn vraag, ik heb zo n ding en wil hem graag opmaken ;). ( DIT IS DUS GEEN ECHTE VRAAG!)

Ik ben het eens dat als je een topic opend dat je reacties kan krijgen.
    Ik ben het eens dat als je advies vraagt, je verschillende dingen te horen kan krijgen, ook die je niet leuk vind.
    Ook heb ik soms het idee dat sommige topics geopend lijken te worden om te shockeren. Zelf kies ik er dan voor om niet te reageren, maar dat is mijn persoonlijke keus.

MAAR, dan nog vind ik dat de dingen soms wel erg bout gesteld worden.

Gelukkig zijn we het niet allemaal met elkaar eens, dat hoef t ook niet, maar vind het soms wel fijn om daarover dan van gedachten te wissellen.

Groetjes Eva

5. void

void Fanatiek lid

May 19, 2012
    2,356
    19
    38
    0161
    Vraag me af waarom TP niet in discussie gaat met de reacties die er op volgens, want dat KAN een TP ook doen met advies dat ze niet wil het gewoon negeren.. Simpels..

6. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0

Haha dat was precies wat ik dacht na het lezen van het topic... Logisch dat je hier natuurlijk allemaal reacties op krijgt!!! Het schiet zo lekker op....

7. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

May 10, 2012
    1,681
    0
    0
    hahaha ik wou net iets in dezelfde trant gaan plaatsen, ik snap het probleem niet... TS vind het dus vervelend om advies te krijgen over dingen waar ze wel een bepaald advies om vraagt? Kan me alle reacties op zo'n stelling heel goed voorstellen, waar wil je nou eigenlijk heen? Heb het dan gewoon helemaal niet over je zwangerschap zou ik zeggen, dan heb je ook nergens last van... :(

8. eva33

eva33 Actief lid

Dec 23, 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Denk idd dat sommige mijn punt niet begrijpen.

Het gaat helemaal niet over mijzelf, maar over de manier waarop we met elkaar omgaan op het forum.

Had gehoopt daar een zinnige discussie over te kunnen voeren, maar zie in dat dit niet gaat lukken. :).

Sluiten dus maar!

9. Steph80

Steph80 Bekend lid

Apr 26, 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben het eens met TS, soms willen mensen alleen ervaringen uitwisselen en dan komt er iemand anders tussendoor die heel bot haar mening geeft over het onderwerp. (bijv. het ramadan onderwerp).
    Ervaringen uitwisselen is heel wat anders dan advies vragen of een mening vragen en sowieso zou het fijn zijn als we elkaar met respect behandelen. Als je het ergens niet mee eens bent, kan je dat ook op een manier doen die niet veroordelend is.

10. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Ik heb nog eens goed gelezen, maar zo duidelijk maak je dat punt niet in je topic start. Bij het prenatal bedje lukt dat iets beter, want daar leg je uit dat je specifiek info over iets anders vraagt.

Ik denk dat de meesten het hier ook hebben over de manier waarop zij op dit forum met anderen omgaan, en niet over jou of het voorbeeld uit je starttopic. Wat mij betreft ontstaat daarover wel een zinvolle discussie, met voorstanders van begrip en een zachte hand enerzijds en voorstanders van eerlijkheid en ongevraagd advies anderzijds. Er is zelfs consensus over dat we allemaal best mogen proberen rekening te houden met de manier waarop we iets zeggen -tot op zekere hoogte.

Dat je dan zegt dat de discussie maar gesloten moet worden snap ik dus niet zo goed. Misschien is ie niet wat jij ervan verwachtte, maar er zijn hier best mensen die er wel wat mee kunnen. En ook dat is zo mooi aan online fora: ze zijn van alle deelnemers samen:)

11. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Beetje jammer, je krijgt reactie's waar je niets mee kan dus sluit je maar dit topic.

En dat je zegt dat er hier geen zinnige discussie gevoerd kan worden vind ik ook erg vreemd. Zo zet je jezelf boven de andere, vind het zelf weinig getuigen van respect naar mede forum leden. Dus ik zou zeggen begin bij jezelf.

12. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Ik hoop dat het op zp niet zo werkt dat als jij reacties krijgt die je niet bevallen, je het topic meteen laat sluiten.
    Belachelijk!

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    het grappige is dat het wel degelijk een zinnige discussie is geworden maar dat het jou niet bevalt is een tweede;), in je eerste post ben je gewoon niet duidelijk daarom schreef ik al eerder dat ik je niet begreep, geen reactie daarop ;) toen kwam je tweede post over het prenatal bedje daar ben je iets specifieker in, maar laten we wel eerlijk wezen als ik wéét van een bepaald product dat het gevaarlijk is of kan zijn voor jou baby, dan is dat toch juist ontzettend goed bedoelt dat ik jou dan wil waarschuwen, tenslotte een gewaarschuwd mens telt voor 2, en wat jij verder doet met de adviezen moet je zelf weten.

voorbeeld: iemand vraagt heb een dekbed gekocht voor mijn baby 3 dagen oud, en iedereen zegt oo moet je kort opmaken ;) misschien weet de topicstarter wel niet dat een dekbedje levensgevaarlijk kan zijn, wat is dan wijsheid mond dicht houden en bidden dat er nooit iets gebeurt of toch maar even gezegd hebben ;) maar ben het met je eens dat de manier van hoe iets gezegd word idd soms wel wat netter kan

14. Gazy

Gazy Niet meer actief

ongevraagd advies... als je een vraag plaatst of een topic opent... dan vraag je der toch om?

en ja als dan de reacties niet helemaal in je straatje passen.. dan moet je er toch gewoon uit halen wat je wil. Ik sluit me erbij aan hoor, zinvol gesprek.. alleen dat het jou niet aanstaat.. tjaaah....

De hormonen misschien?

15. eva33

eva33 Actief lid

Dec 23, 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    #35 eva33, Jul 24, 2012
    Last edited: Jul 24, 2012
    Grappig dat er door een aantal mensen inderdaad gelijk geoordeeld word, gepraat word over ZE terwijl ik gewoon mee doe aan de discussie, er gelijk gekeken word naar mijn hormonen en ruggengraat.

Allemaal zaken die er wat mij betreft niet toe doen. Ik wilde een open algemene discussie over de manier waarop we reageren, heb daarin niemand persoonlijk aangesproken en vind het erg jammer als dat dan nu naar mij toe wel gebeurd.

Was benieuwd of het mensen zou uitlokken om anders te reageren of na te laten denken over wat ze schijven.

Ik heb juist zo n hekel aan die topics die uitmonden in een soort gevecht, waarvan ik denk, is dit nu nodig?

Het gaat er niet om dat ik niet te horen krijg wat ik wil horen, het gaat er wat mij betreft om dat we inhoudelijk een discussie voeren en niet op de persoon.
    Omdat het dus gelijk ( niet alle berichtjes! ) weer de wending neemt waar ik niet naar opzoek ben lijkt het me dan zinvoller om er mee op te houden. Misschien is dat niet de juiste reactie, maar ik heb geen zin in kwetsende dingen, dat doe ik toch ook niet? En ga dat dus ook echt uit de weg.
    De opmerking een zinnige discussie is dan misschien ongelukkig uitgedrukt, maar komt daaruit voort.

Het gaat dus niet om de inhoud maar de vorm.

Sorrie als dat misschien niet helemaal duidelijk was.

16. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik snap wel wat je bedoelt:

Iemand post heel trots dat ze het zo leuk vond dat haar hond zo goed luisterde met het uitlaten terwijl de baby inde Baby Bjorn zat.
    Wordt er meteen gezegd dat een baby Absoluut niet ineen BBmag (wat onzin is....alleen niet te lang net als bij een maxi cosi)

Iemand vraagt wat voor hoesje ze om het matrasje van de quinny speedi kan doen.
    De eerste reacties gaan alleen over de kleine bak ende 'rotwagen'

Iemand vraagt naar fietszitjes. Is alleen aan het oriënteren.
    Mensen kijken naar de ticker, ziende leeftijd van het kindje, en beginnen alleen over het feit dat het kindje nog niet ineen zitje mag.

En zo kan ik nog meer voorbeelden noemen/verzinnen.

Ik stoor me er zelfniet aan, meestal. Lees er overheen. Maar kan me voorstellen dat als je zo'n topic opent en van alle reacties geeft er maar 1 antwoord op je vraag, dat het storend kan zijn.

17. Juni83

Juni83 Actief lid

Nov 6, 2011
    431
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hee Eva,
    Ik snap wel wat je bedoelt, maar sommige reacties zijn echt vrouwen eigen, soms kunnen vrouwen zo'n k*t wijven zijn ;)
    Maarja mannen zul je hier niet zo gauw tegenkomen, dus ik zou zeggen gewoon negeren degene die niet snappen wat je bedoelt :)

18. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Tsjaa sorry heb me net ook schuldig gemaakt aan ongevraagd advies geven(ander topic) maar wel in belang van het kindje :)

19. pety01

pety01 Actief lid

Mar 3, 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Eva33 ik ben het helemaal met je eens en ik heb echt geen last meer van mijn hormonen hoor.
    Wat mij meer opvalt is alleen dat menig één niet kan lezen op dit forum. (iedereen gaat nu op mij zitten vitten :D )

Je geeft in je topic duidelijk aan dat het om 'ongevraagd advies' gaat. Je vraagt dus niet om advies.

Voorbeeld: ik wil even mij nieuwe zomerschoenen laten zien, dan hoef ik niet te horen dat ik lelijke knieen heb en zo snel mogelijk naar een plastisch chirurg zou moeten of dat ik beter een lange rok aan kan trekken. Ik wil niet weten wat je van mijn knieen vind.

Misschien moeten we eens tegen elkaar doen wat we ook met onze kinderen doen. Trots en blij zijn dat ze zichzelf durven te zijn. Ook past die roze trui niet bij die oranje broek.

20. Ach ja, ik denk ergens dat het de aard van de mens is.. in het echte leven gebeuren toch ook dezelfde dingen.
    Opmerkingen waar ik niks mee kan lees ik gewoon overheen. Het is ook weer zo zonde van je energie om je overal aan te ergeren he.. ;)

Share This Page