Ik heb nu alweer anderhalf week geleden pilletjes voor mijn ijzertekort gekregen,maar ik voel me nog steeds elke dag wel een keer duizelig! Krijg dan ook een ontzettend benauwd gevoel. Weet iemand ook hoe lang het duurt voordat de pillen werken?
Geen idee, is je bloeddruk ook te laag of niet? Ik zou ook even de vk bellen als je echt heel benauwd en duizelig bent, want dat kan ook niet goed zijn toch?
Hmmpf dus dan weet je nog niks. Ik zou gewoon de vk bellen hoor, vragen kan geen kwaad. Maar ben bang dat ze weinig kunnen doen...
Hoi, duurt wel even voordat die ijzer z'n werk gaat doen: over een paar weken merk je pas verschil! Ik heb ook een kuurtje, vorige week mee begonnen en dat zal dus ook nog wel even duren voordat ik er wat van merk. Verder, die duizeligheid kan ook goed komen van je hoge(re) bloeddruk... Gewoon rustig aan blijven doen is wel het beste dan,
Oh nou, in dat geval voel je je vast beter als de kleine geboren is hmpf :s Kan je ijzer niet geinjecteerd krijgen ofzo? Zeg maar iets hoor, maar als je er erg veel last van hebt, dan moet er toch een manier zijn om veel ijzer binnen te krijgen? Hoe staat het trouwens met je B12? Veel vrouwen hebben klachten tijdens de zwangerschap omdat hun B12 te laag is.
Gewwon je VK bellen hoor als je het vertrouwd. en inderdaad proberen rustig aan te doen en wellicht handig probeer te bedenken wanneer het is dat je duizelig bent. Bij opstaan of juist na een tijdje inspanning(enz) dan kan je proberen er zelf een beetje rekening mee te houden.
Met mijn b12 weet ik eigenlijk niet hoe het zit. Het is vandaag eindelijk een keertje goed gegaan dus krijg weer hoop! Dextro is een goed idee of anders druivensuiker, dat had ik ook bij mijn vorige zwangerschap. Maar goed heb mezelf een limiet gegeven, als er maandag nog geen verbetering in zit bel ik de verloskundige. Denk ook dat ik me soms net iets te druk maak hoor, wil nog aldoor zoveel doen en vergeet dan dat ik ook mijn rust moet pakken.
He mamavandelano, dat je niet meteen resultaat hebt van die ijzer, komt omdat deze je lichaam aan het werk zet met de opbouw van rode bloedlichaampjes. Dat duurt gewoon even, voordat die weer lekker terug zijn in de hoeveelheid die je moet hebben, En hoelang het duurt voordat je effect merkt, heeft ook alles te maken met hoe laag je ijzerwaarden waren... Als die maar een klein beetje onder de normale waarde zaten, zul je eerder weer fit zijn dan wanneer je heel erg laag zat. Het is trouwens wel zo dat als je echt heel erg laag uitkomt, beneden de 5,5 geloof ik, dat je gewoon een bloedtransfusie krijgt, want dan begin je weinig met ijzertabletten. Een van mijn clienten heeft dat gehad, die had een waarde van 4,5. En een vriendin van mij zat na de bevalling ook zo laag, heeft ook een transfusie gehad. Je ijzer kan na je bevalling (eigenlijk DOOR de bevalling) nog eens extra zakken, omdat je bijvoorbeeld ook bloed verliest. Als je al laag zat in je ijzerwaarden, is dat vaak een opdoffer voor je lijf: iemand met gezonde ijzerwaarden maakt in een gezond tempo nieuw bloed aan, als je laag in je ijzer zit, duurt dat veel langer. Komt wederom doordat die rode bloedlichaampjes daarvan het meeste werk op zich nemen en daarvan heb je dus te weinig als je ijzertekort hebt... Naast ijzertabletten kun je ook gewoon roosvicee ferro drinken, veel groene groente en veel vers fruit en vooral volkoren brood, pasta en zilvervliesrijst! En, echt gewoon rustig aan doen, dan krijgt je lijf tenminste ook de kans om iets te doen met die extra ijzer die je erin stopt! Een oververhitte motor laat je ook niet doordraaien terwijl je er af en toe een scheutje water overheen gooit: die zet je ook ff stil! Zorg dus gewoon even goed voor jezelf, laat de rest van de wereld maar mooi even de rambam krijgen,