Vrijdag afspraak voor basisschool - wat te vragen, waar op letten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cindya1, 2 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cindya1

cindya1 Actief lid

19 nov 2013
    309
    26
    28
    NULL
    Rand v/d bible belt
    Dames,

Aanstaande vrijdag hebben we een afspraak op een basisschool in de buurt om te kijken of het wat is voor ons zoontje. Met de directeur.

Dit is onze eerste afspraak, en we hebben eigenlijk geen idee wat we zouden kunnen verwachten. Natuurlijk probeert zo'n school zich van zijn beste kant te laten zien, maar waar moet je op letten en wat voor vragen zou je kunnen stellen?

2. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wij hebben onder andere op de volgende punten gelet:

- hoe groot zijn de klassen
    - wat is het onderwijssysteem (projecten, thematisch etc.)
    - hoe gaan ze om met kinderen die buiten de standaard vallen
    - wat zijn de citoscores
    - hoe is de sfeer

Het is handig om van te voren voor jezelf uit te maken wat je belangrijk vind in een basisschool, dan kan je daar gericht op letten of naar vragen.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    - Kijk naar je kind en de zaken waar je nu al tegen aan loopt (achterstand/voorsprong/dyslexy bij ouders, dus grote kans op etc.), vraag hoe ze daar in de praktijk mee omgaan.
    - Hoe gaan ze om met wennen? Krijg je een intake etc?
    - Welke leeftijdsgrens houden ze aan om over te gaan naar groep 2, is dat 1 oktober of 1 januari? Handig om te weten als je bijv. een herfstkind hebt, sommige kinderen zijn gebaat bij lang kleuteren, anderen juist niet.
    - Indien je voor een Christelijke of katholieke school ofzo kiest, vraag in hoeverre het geloof een rol speelt.
    - Wat zijn de zwakke punten van de school en wat doen ze er aan om het te verbeteren?
    - Wordt er veel van ouders verwacht aan hulp? Misschien heb je een drukke baan en komt dat je helemaal niet goed uit.

4. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik zou mijn kind ook zeker meenemen. Zie je gelijk hoe ze op je zoontje reageren en andersom.
    We hebben hier een hele uitgebreide rondleiding gehad (zou dus vragen of je ook in een paar klassen mag kijken) en Emma heeft toen zelfs al even meegespeeld bij de kleuters, vond ze geweldig en konden wij rustig doorkijken bij de andere hogere groepen.

Vragen of ze een continurooster hanteren of dat ze dat op korte termijn toe gaan passen. Voor sommige ouders juist een voordeel maar kan ook een nadeel zijn.

Hoe groot de klassen zijn

Als het een christelijke school is vragen hoe ze het geloof toepassen
    Hier vond ik het mooi dat het toegepast wordt maar niet alles er om draait. Een mooie mix zeg maar.

Ik zou vragen naar het onderwijs zelf wat ze zelf zien als goed onderwijs. Wat doen ze om de kinderen te stimuleren? Wat doen ze met kinderen die voor of achterlopen? Hier zijn ze veel bezig met nieuwe dingen om het onderwijs nog passender op elk kind te maken. Een hele mooie vooruitgang.

Ik denk dat je gevoel bij de school naast goed onderwijs nog het allerbelangrijkste is. Je kind moet er 10 jaar heen, maar ook jullie hebben er zolang mee te maken

Succes!

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Allerbelangrijkste vond ik: voelt het goed. En voelt mijn zoon zich een beetje thuis.
    Wat ik verder belangrijk vond is dat ik me kon vinden in de onderwijsmethode en in hoe met de kinderen wordt omgegaan.

Wat ik nu fijn vind aan onze school (openbare school overigens) is dit:
    - niet te grote school (dus geen 5 kleuterklassen etc)
    - als je binnenkomt in de ochtend staat meestal de directeur bij de deur en ander staan er andere docenten etc om je te begroeten. Ze kennen de meeste kinderen bij naam (zo niet alle kinderen) en is handig om even snel wat te kunnen vragen.
    - de juf of meester begroet de kinderen bij het in de klas komen (handje geven) en neemt de tijd als er iets verteld moet worden dan
    - er is om de 3 weken een inloopochtend en dan kun je een stukje van de lessen mee maken (is voor alle klassen)
    - het onderwijs is divers en bij onze school wordt extra tijd genomen (3 uur in de week) voor aanvullende vakken zoals muziek, knutselen, techniek etc
    - de basis van het onderwijs is cooperatief leren, dus veel samenwerken. Er wordt ook samengewerkt met hogere klassen bijv nu met lezen.
    - focus ligt niet alleen op presteren, maar ook op welbevinden
    - er is genoeg tijd voor spelen, gym en activiteiten
    - de school is een afspiegeling van de wijk en daardoor heel divers en is er aandacht voor verschillende culturen/achtergronden

Wat ik jammer vind aan onze school is dat de klas van thijmen door instromers redelijk groot is geworden. Maar helaas nog niet groot genoeg om te splitsen. Op zich pakken ze de grote klas goed op en de leerlingen lijken er niet onder te lijden.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Oh continu rooster vind ik ook erg prettig :)

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Proef inderdaad ook de sfeer op school. Wij kregen een rondleiding door de gehele school tijdens de lessen en een zeer uitgebreide uitleg over hun onderwijssysteem. Kijk goed of dit bij je kindje past.
    Verder ben ik vroeger zelf gepest, dus ik heb ze ook naar hun pestprotocol geïnformeerd.
    Wij gingen met een zeer tevreden gevoel weer naar huis.
    Aiden heeft de dag na zijn 4e verjaardag een kennismaking met zijn leerkracht en de andere kindjes die in zijn groep zitten na de zomervakantie. Toevalligerwijs komt hij in dezelfde groep als zijn beste vriendje/buurjongetje die net een maand jonger is dan hij.

8. cindya1

cindya1 Actief lid

19 nov 2013
    309
    26
    28
    NULL
    Rand v/d bible belt
    Allemaal harstikke bedankt voor de antwoorden! Hier heb ik zeker wat aan.

Ik heb een lijstje gemaakt met een samenvatting van al jullie antwoorden die ik hier ook even zal neerzetten, wie weet hebben anderen er ook nog wat aan.

Vragen tijdens bezoek basisschool

- Hoeveel kleuterklassen
    - Hoe groot zijn de klassen
    - Hoe gaan ze om met wennen, is er een intake?
    - Hoeverre speelt het geloof een rol?
    - Wat zijn de verwachtingen naar de ouders? Actieve rol, minder actieve rol
    - Wat doet de school om kinderen te stimuleren, wat doen ze met kinderen die voor- of achterlopen (onderwijsachterstand, hoogbegaafd)
    - Wel of geen continu rooster
    - Is er een inloopochtend waarbij de ouders mee kunnen lopen, zo ja, hoe vaak?
    - Is er extra tijd voor aanvullende vakken/bezigheden zoals muziek, knutselen, techniek
    - Welk onderwijssysteem hanteren ze (bijvoorbeeld nadruk op samenwerken, zelfstandigheid, projecten, thematisch enzovoorts)
    - Wat is de leeftijdsgrens bij overgang naar groep 2 (1 oktober of 1 januari?) ivm wel of niet lang kleuteren
    - Mogen we eens een keer met zoontje mogen kijken?

Zelf uitzoeken:
    - Cito scores
    - Waardering

9. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38

Deel Deze Pagina