zwangerschapscholestase?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door nieko, 20 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wie heeft er ervaring met zwangerschapscholestase? Ik heb sinds een aantal dagen bultjes en jeuk op mijn enkel en onderrug. Nu beginnen ook mijn handpalmen en voetzolen licht te kriebelen. Het is tot nu toe niet zo dat ik onuitstaanbare jeuk heb, maar het kriebelt allemaal wel meer dan normaal. Zit nu in de laatste weken van mijn zwangerschap.

Na wat gezoek op internet kom ik uit op zwangerschapscholestase, wat me een beetje bang maakt gezien de risico's voor de baby.

Dus wie kan me wat meer erover vertellen? Zijn er behalve jeuk ook andere symptomen? Hoge bloeddruk bijvoorbeeld? Die van mij een paar dagen geleden nog prima...

Bedankt alvast!

2. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je dit vermoed is er maar 1 ding wat je kunt doen en dat is zsm contact zoeken met je vk of huisarts. Ik zou het maar even laten nakijken.
    Succes ermee

3. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ja ik.
    Ik heb het in mijn vorige zwangerschap gehad.
    Dat was in 2011. Ik was 35 weken zwanger en ik kreeg jeuk, vooral aan mijn handen, er waren geen bultjes te zien, toen ik belde werd ik meteen doorgestuurd naar de gynaecoloog.
    Ze hebben bloed geprikt, maar toen was het 2 weken afwachten op de uitslag (galzouten) Volgens mij kan het tegenwoordig sneller.
    Om geen enkel risico te lopen ben ik 2 dagen latere met 36 weken direct ingeleid. Achteraf waren de waardes inderdaad verhoogd, wat kan leiden tot overlijden van de baby.

Niet over nadenken maar bellen, ook in het weekend!!!

4. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik had overigens geen hoge bloeddruk, verder leek er niks aan de hand, ik voelde me niet lekker en had jeuk.

5. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb vrijdagochtend gelijk gebeld. De vk vertelde me dat het gewoonlijk niet gepaard gaat met bultjes en vaak niet zo laat in de zwangerschap plaatsvindt (ik ben nu ruim 38 weken). Ze maakte zich niet echt zorgen iig.

Daarnaast denk ik nu dat ik me een beetje teveel zorgen maakte om wrs niet zo veel, want heb eigenlijk vrijwel geen jeuk (meer). Misschien heb ik het me ingebeeld of ga ik jeuk voelen door erover te lezen :( Anywayz, ik vertrouw erop dat, zolang ik geen (ernstige) jeuk voel, ik me geen zorgen hoef te maken.

Bedankt iig voor je reactie! Vervelend dat jij het wel hebt gehad in je zwangerschap...

6. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Bultjes passen inderdaad niet in het plaatje, ook niet dat het weer afneemt, bij mij nam het alleen maar toe.
    Fijn voor je dat je het niet hebt. Geniet nog van de laatste loodjes.

7. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik ken iemand die het met 38 weken kreeg.
    Kan dus best laat in de zwangerschap ontstaan, er zijn altijd uitzonderingen.

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Typisch bij zwangerschapscholestase is juist dat je geen uitslag hebt maar wel (extreme) jeuk.

Bij mij begon het rond de 32 weken met een continu gekriebel, met 33 weken was het echt jeuk en heb ik de vk gebeld nadat ik wat over cholestase had gelezen. Ik kon een dag later al terecht bij de gyn, bloed prikken en medicatie. Resultaat van galzure zouten was een dag later binnen; inderdaad verhoogd, ik kreeg andere medicatie. Met ruim 35wkn bleken de waardes enorm te zijn gestegen en werd ik direct opgenomen, een week later werd ik ingeleid.

De jeuk ging in die laatste week van gekmakende jeuk naar echt extreme jeuk. Ik kraste met m'n haarborstel over m'n handpalmen, stond 6x per nacht onder een koude douche. Blegh!
    En na de bevalling was het vrijwel direct weg, heerlijk!!

9. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok, bedankt tot dusver voor de info.

Ik vraag me alleen nog af of cholestase ook kan voorkomen als de jeuk niet heftig is. Dus in afwezigheid van extreme jeuk kan ik er vanuit gaan dat er dan geen sprake is van cholestase? Of zijn er zwangere vrouwen die maar een klein beetje jeuk voelen onder de voetzolen/handpalmen en toch cholestase hebben?

Het maakt me allemaal zo onzeker....:(

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik heb alle drie de zwangerschappen cholestase gehad en elke zwangerschap kwam het heviger terug,

Ik had Zo'n jeuk vooral in de nacht, ik had altijd een vork bij me om mezelf te krabben, ik krabte mezelf tot bloedens toe,

Uitslag en bultjes past inderdaad niet in het plaatje, jeuk is eigenlijk de hele tijd wel aanwezig, maar een koude douche hielp wel en dan was de jeuk toch echt wel een half uurtje minimaal en dat was heerlijk, soms stond ik de hele nacht onder de koude douche,

Kleding op mijn lijf kon ik maar slecht verdragen,

Als je je echt zorgen maakt kunt je altijd vragen om een bloedtest gewoon om het zeker te weten,

11. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij twijfel zou ik vragen of ze toch even je galzure zouten willen checken. Toen ik de vk belde, had ik wel jeuk al een paar dagen, maar nog niet continu en ook nog niet extreem; zij stuurde me toch meteen door. Mijn galzure zouten waren toen al verhoogd.

Deel Deze Pagina