Stress slecht voor zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door TigerAngel7, 26 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TigerAngel7

TigerAngel7 Fanatiek lid

2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Sinds een week weet ik dat ik zwanger ben. Was ook gepland en ben hartstikke blij. Nu is het zo dat ik stress heb. Bewust en onbewust. Heb hele erge slaapproblemen waardoor ik me ook zelf verwond in m'n slaap. Hierdoor wordt ik nu voor opgenomen in het zkh voor een dag om te kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn aangezien dit al 3/4maanden speelt. Hun denken stress.. ivm met mijn broer die op sterven ligt. Maar is stress is niet handig in een zwangerschap. Dus hoop dat het goed blijft gaan. Iemand evt tips tegen stress?
    Ik probeer zelf al voor afleiding te zorgen. Gelukkig helpt m'n vriend en dochter hier ook bij mee

2. dingetje81

dingetje81 Actief lid

21 nov 2011
    166
    186
    43
    Ik kan je geen concrete tips tegen stress geven, zeker omdat je probleem volgens mij niet met wat tips opgelost is. Wat mij er altijd bij hielp om positief te blijven over in elk geval de zwangerschap was dat ik de momenten dat ik het moeilijk had, ik dacht aan Serena Williams. Dat zij met twee maanden zwangerschap nog de Australian open heeft gewonnen. Je kunt me niet wijsmaken dat zij haar lichaam niet onder druk heeft moeten zetten en echt het uiterste ervan heeft moeten vragen, ondanks dat het niet haar eerste tennistoernooi was (natuurlijk). Niet dat ik zo'n tennisliefhebber was ofzo:roflmao: maar als ik een trap op liep en buiten adem was, of daardoor een snellere hartslag kreeg (wat je ook krijgt als je stress hebt) dacht ik aan haar en dat het bij haar ook allemaal goed gekomen is met de kleine en dat schonk mij dan weer vertrouwen:thumup: ik hoop dat ze je snel kunnen helpen in het ziekenhuis en ontzettend veel sterkte ivm je broer...

3. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    #3 Novastar, 27 jan 2018
    Laatst bewerkt: 27 jan 2018
    Gefeliciteerd met je zwangerschap. Mijn verloskundige heeft me wel eens verteld dat stress tijdens de zwangerschap niet echt wenselijk is maar dat er wel echt sprake moet zijn van zeer hevige en langdurige stress wil het enige invloed hebben op de baby. Negen maanden duren lang en het is bijna onmogelijk om zo lang alle stress te voorkomen. Mensen kunnen hun baan verliezen en dierbaren kunnen overlijden, zoals helaas bij jou ook het geval is. Het is goed dat je er iets aan probeert te doen maar probeer het ook een beetje los te laten dat het slecht zou zijn voor de baby. Die kan wel tegen een stootje. Het argument van rokende moeders dat de stress van het stoppen net zo erg zou zijn als het roken zelf is ook echt dikke flauwekul, even ter illustratie. Goed dat je je slaapproblemen aanpakt. Als je slecht slaapt heb je meer stress maar het is inderdaad heel aannemelijk dat het samenhangt met de stress die je al hebt. Verder kan ik je helaas alleen maar sterkte wensen met het komende overlijden van je broer. Dat is heel heftig. Maar dit soort dingen gebeuren vaker tijdens een zwangerschap en die baby’s worden niet ongezonder geboren dan anderen (is in ieder geval mijn ervaring met situaties in mijn omgeving en de mening van mijn verloskundige). Heel veel succes en sterkte.

L.23 vindt dit leuk.
  4. Love1987

Love1987 Niet meer actief

Hier laatst een gesprek over gehad met mn huisarts en het is wel gebleken dat langdurige stress kan zorgen voor veranderingen in de hypofyse van het kindje, die alle hormonen regelt, waaronder stress- en geslachtshormonen etc..
    De kans op gedragsproblemen kan ook groter worden, niet zo onschuldig als hierboven gezegd wordt.
    Het advies was dus te proberen stress zoveel mogelijk aan te pakken of vermijden, als dat lastig is vooral zoveel mogelijk rust nemen wanneer je kan!

5. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

1 mei 2017
    554
    187
    43
    Vrouw
    Ik ben ook opgenomen geweest in het begin van mijn zwangerschap ivm ernstige depressieve klachten. Ik kon daardoor niet meer thuis zijn. Kreeg medicatie en ging meteen volledig de ziektewet in. Heel erg veel stress van gehad, zorgen om het kind etc. Toen ging het eindelijk wat beter, overleed mijn vader veel te vroeg en plotseling. Kreeg een forse terugval. Nog meer medicatie etc. Begon weer met roken en ga zo maar door. Ik geloof dat ik ook maar een mens ben en aankan tot een bepaald punt. Sommige dingen heb je geen controle over.... ik heb thuis nog een kind waar ik voor moet zorgen. Als je dagelijks denkt, weer een nieuwe dag en we gaan ervoor, ben je mijn inziens goed bezig. Je doet er iets aan dus ben je, in mijn ogen, goed bezig. Mijn baby is nog niet geboren, maar alle controles waren godzijdank goed. Ze is goed gegroeid en doet het prima.
    Ik wil je veel sterkte wensen en veel geluk!

6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden!

Heel veel succes en sterkte en probeer kracht en moed te halen uit de mini in jouw buik! Gefeliciteerd met je zwangerschap!

7. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    e

Om je gerust te stellen, mijn kleine zusje overleed toen ik zwanger was van mijn tweede kindje. Mijn zus heeft 7 weken in het ziekenhuis gelegen voordat ze overleed, ongeveer een week voordat ik beviel van mijn dochter. Echt, de verdriet en de stress was afschuwelijk. Het was echt hel. Mijn ouders gebruikte kalmeeringsmiddel, mijn man mocht alcohol drinken, maar ik had niks. Mijn dochter heeft er echt niets aan over gehouden, ze groeide goed in de buik en was erg actief. Ook nu is alles perfect met haar, dus ik zou me geen zorgen maken.

8. TigerAngel7

TigerAngel7 Fanatiek lid

2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Dank jullie wel voor de hartverwarmende reacties dat doet me al goed. Ik heb 15febr pas m'n eerste afspraak bij de verloskundige, dus ik ga het er zeker even melden hoe de situatie zit

9. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Bij de middelste enorme stress gehad vanaf 30weken. Kreeg vergifitiging en een huilbaby. Ik ben ervan overtuigd dat extreme stress langdurig wel effect kan hebben.

10. roundandaround

roundandaround Niet meer actief

Ik heb heel veel stress gehad tijdens mijn tweede zwangerschap en het is een super makkelijk kindje en huilt nooit.

11. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    Ik heb veel stress gehad tijdens mijn eerste zwangerschap en denk wel dat mede hierdoor mijn kind te vroeg geboren is. Bij de tweeling daarna ook stress gehad.
    Het vervelende is dat je de stress niet altijd kunt wegnemen, zoals je zelf ook hebt. Het is niet te voorkomen en ieder lichaam van zowel moeder als kind reageert daar anders op.
    Veel sterkte gewenst!!

12. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Kijk eens of je iets met ademhalings of ontspanningsoefeningen kunt gaan doen. De stress haal je niet weg, maar het zou fijn zijn als je lichaam wat rustiger is, en je dan ook rustiger slaapt!

13. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Als stress slecht zou zijn zou mijn dochtertje er niet geweest zijn..
    stress is nooit goed maar niet altijd te voorkomen. Zwangerschapshypnose kan je hier nu en tijdens de rest van je zwschap en bevalling heel goed helpen.

Deel Deze Pagina