Nou, dat vind ik dus weer compleet andere zaken.... Waarom mijn kinderen geen wijn, bier of een sigaret mogen kan ik nl uitleggen. Waarom papa ontbijt & lunch over slaat, geen groenten eet, de helft laat staan en meteen een zak chips uit de kast pakt.... is toch weer iets heel anders.
Ik zou sowieso al niet apart koken. Maar ik ga hem ook echt niet dwingen om zijn leefstijl te veranderen, dat is iets wat hij zelf moet willen en doen. Tegenover mijn kinderen zou ik dan gewoon eerlijk zijn: "papa eet slecht en dat is niet gezond". Klaar is kees, nee hoor ik ga me echt niet over hem bemoederen, het is een volwassen vent.
Dit inderdaad! Zodra je een kind op de wereld zet is het niet meer alleen 'jouw' leven. Je hebt de verantwoordelijkheid om een kind het goede voorbeeld te geven en ook voor jezelf zo te zorgen dat je er lang voor ze kunt zijn.
Verschil is dat je niet de hele dag door bier en wijn drinkt (mag ik hopen). Als ik de hele dag door dingen eet en drink die mijn kind niet mag, tsja, dan gaat het toch ergens fout. Als je af en toe iets eet of drinkt wat een kind niet mag, dan kun je dat inderdaad gewoon uitleggen. Verschil zit hem erin dat (hier in ieder geval) mijn kind bijna alles mag wat ik zelf ook eet en drink. En dan is die uitzondering niet zo'n big deal.
Hier willen we het goede voorbeeld geven aan onze kinderen. Dus de cola die mijn man soms bij het eten dronk is weg. En de groentes die hij eerst niet lekker vond (en dat was nogal wat) zijn gewoon op de tafel gekomen. En eigenlijk lust hij bijna alles, alleen bij hem thuis werd niet echt lekker gekookt. En hier varieren we gewoon veel. Geen gekookte prei bijvoorbeeld, maar wel door de nasi, quiche of zijn inmiddels favoriet preischotel uit de oven. En zo doen we dat met de meeste groentes. Maar ja, wij stonden hier beide achter en is het een groot succes.
Het is ook veel moeilijker uit te leggen waarom het kind wel groenten moet eten en papa niet, dus vooral dat het wel iets moet doen wat papa (in dit geval) niet hoeft.
Vind ik niet eigenlijk. Roken, koffie, drank enz. zijn geen essentiele dingen die belangrijk zijn. Terwijl ontbijten, groentes eten etc. dat wel zijn in mijn ogen....
Los van het voorbeeldgedrag naar een kind toe, zou dit voor mij ook wringen in m'n relatie. Natúúrlijk heeft mijn man iets te zeggen over wat ik doe en ik over dat wat mijn man doet. Wij zijn echt geen klonen van elkaar of een samengesmolten eenheid, maar we hebben wel degelijk iets over elkaar te zeggen. En dan niet als opvoeders van elkaar, maar als gelijkwaardige partners. Dan moet toch gewoon alles bespreekbaar zijn?
En dit hoort dan ook bij het ouderschap: volwassen worden en beide het beste voorbeeld geven. Ik vind het persoonlijk super onvolwassen wanneer er dubbele maaltijden moeten worden gemaakt omdat een volwassen persoon het simpelweg niet lekker vindt.. Kom op zeg! Enig idee welk voorbeeld je met dat kinderachtige gedrag geeft? Ik zou dit echt een dikke afknapper vinden!