Vraag over HSG onderzoek en endo.

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Momfulness, Sep 5, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hoi,

even een vraag.

Ik moet volgende week naar het ziekenhuis voor een HSG onderzoek. Ik ben heel erg bang dat het veel pijn gaat doen. Is dit ook zo?

Ook heb ik verschillende ( of eigenlijk alle klachten ), die erop zouden kunnen duiden dat ik endometriose heb. Kunnen ze dit al merken met een HSG onderzoek of moeten ze daar echt een kijk operatie voor uitvoeren?

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen. :oops:

Alvast bedankt!

Liefs Luna1

2. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    2,501
    2
    38
    Hoi Luna,

Voor zover ik weet kunnen ze endometriose alleen vaststellen met een kijkoperatie. Bij een inwendige echo kan soms ook al wat gezien worden, maar dan nog zal een kijkoperatie volgen om de ernst ervan te kunnen bepalen. Althans, zo werkt 'mijn' gyn.

Een soort van HSG heb ik tijdens de kijkoperatie gehad en dus niks van gevoeld.

Sterkte en succes!

Groetjes Caro

3. lieve luna
    ik wou dat ik kon zeggen dat t onderzoek nix voorsteld en dat je er nix van voelt..
    ik heb t onderzoek vorige maand gehad en bij mij was het geen pretje!
    let op dit is bij iedereen anders he!
    ik vond het een verschrikking..
    omdat mijn baarmoeder naar achtergekanteld is heeft de gyn 2 keer de catheter moeten inbrengen.. ik heb behoorlijk liggen kreunen geloof ik daar en heb mn vriend zijn hand verbrijzeld...(bij wijze van dan he ;) )
    meid ik wil je niet bang maken maar denk er niet te makkelijk over en neem je vriend mee... neem van te voren ook een naproxen 500 in.. heb ik ook gedaan..
    suc6 meid! hopelijk werkt de vloeistof mee aan t zwanger worden en komt er nix ergs uit bij je!

liefs marieke

4. marina71

marina71 Bekend lid

Nov 12, 2007
    605
    0
    0
    Ik heb gisteren een HSG gehad maar moet zeggen dat het me is meegevallen...zo zie dat iedereen het anders voelt en ervaart he..

Het was natuurlijk niet prettig maar vond het wel goed houdbaar...het onbekende gefrutsel aan je lijf is vooral vervelend...nu moet ik zeggen dat onze arts precies vertelde wat ze deed dus dat maakte het ook wel fijn.

Ik had ook inderdaad 2 x de catheter, omdat ze eerst een standaard cupje gebruikte maar toen bleek mijn baarmoeder toch niet standaard en moest alles er weer uit en opnieuw in...minder dus !

Mijn uitslag was helaas niet goed maar het onderzoek viel me reuze mee...

groetjes Marina

5. Zora

Zora VIP lid

Jun 12, 2007
    11,369
    2
    36
    Hoi meid,

Ik kan je niet echt helpen met je vragen maar ik wil je alvast veel sterkte wensen met je HSG. Ga er gewoon heen met het idee dat het pijn det, dan kan het alleen maar meevallen.

Ik heb binnenkort ook een HSG en zie er ook wel tegenop hoor.

Liefs Zora

6. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    heel veel succes met de hsg meid
    net wat de andere zeggen de een heeft er meer last van dan de ander.

ik geloof dat endo idd vast te stellen is via een kijkoperatie.

7. Enise

Enise Fanatiek lid

Jan 4, 2007
    3,996
    0
    0
    Noord-Holland
    Nou mijn verhaal wil je niet horen, voor mij was HSG een nachtmerrie! Helaasss.. had me er goed op voorbereid dat het goed zou gaan..

8. marit123

marit123 Actief lid

Jan 2, 2007
    330
    0
    0
    Hoi Luna,

Ik vond de HSG ook meevallen. Als je probeert je zo goed mogelijk te ontspannen valt het mee. Ik vond het niet prettig, maar wel te doen.
    Verder kreeg ik vooraf een recept met een pijnstiller, dat heeft denk ook zeker geholpen. Als je dat niet gekregen hebt, vraag er om!
    Heel veel succes, de horrorverhalen over een hsg kloppen dus niet voor iedereen!

Sterkte!
    Marit

9. gelukkig dat er dus wisselende verhalen zijn luna!
    zo zie je maar weer iedereen maakt t op een andere manier mee :D

10. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

Mar 6, 2007
    10,048
    5
    38
    ik heb eerst een hsg onderzoek gehad, helemaal goed en daarna een kijkoperatie> endometriose....
    Dus met hsg kunnen ze dat niet zien..

11. de hsg was niet echte een lekker gevoel. dat komt omdat ze je baarmoeder even vacuum trekken, en dat voelt als een ongie pijn. je kan het vergelijken met de pijn die je hebt als je ongesteld bent. alleen die pijn is erg heftig.
    Het duurt helemaal niet lang, en het is echt wel te doen hoor.
    Kijk, het is niet leuk, en vooral spannend als je weet dat er iets gaat gebeuren wat pijn kan doen, maar het is echt niet onmenselijk hoor ;)

12. hmm ja dat hadden ze mij idd ook verteld dat t als ongi pijn zou zijn... dat was bij mij dus niet t geval.. ik heb medicijnen voor als ik ongesteld ben omdat ik altijd kapot ga van de pijn... de pijn die ik had was heel anders als menstruatie pijn tijdens de hsg.. t was scherper.. heftiger.. moeilijk uit te leggen...
    t duurt idd niet lang.. op t moment dat ik dacht van nu houd ik t echt niet meer was t over.. dus dat was wel fijn...

13. Herma

Herma Bekend lid

Sep 15, 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    Bij mij hebben ze endometriose vastgesteld met een kijkoperatie. Met inwendige echos hadden zea l wel een vermoedden. Er waren ook al cystes zichtbaar opdie echo's. Tijdens de kijkoperatie wilden ze ook een hsg maken maar de eileiders zaten te verstopt, niet doorgankelijk. Succes!

14. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Ontzettend bedankt voor jullie antwoorden.
    Het is dus inderdaad wisselend. Nu ga ik me er maar aan vasthouden dat het onderzoek niet zo lang duurt.

Marieke, bedankt voor de tip ik ga zeker pijnstillers innemen. Hoe gaat het eigenlijk met jou? Heel fijn dat alle onderzoeken bij jou positief waren!

Liefs Luna1

15. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

Mar 6, 2007
    10,048
    5
    38
    Bij mij riep de gyn: terugtellen van 20!
    Het deed, bij mij, vreselijk pijn, maar het duurt dus 20 sec..
    Succes

Share This Page