Hallo lieve mensen, Ik heb even advies nodig. In oktober gaan we op vakantie naar Bali. Daarvoor moet ik nog een inenting halen voor buiktyfus. Nou schijnt het zo te zijn dat het dan beter is een maand niet te proberen zwanger te worden. Eigenlijk willen we dit niet. Maarja dilemma, dilemma!
Wat is het gevaar. Is het gewoon 'beter niet'? Of is het echt heel gevaarlijk? Dat maakt wel een verschil.
Overigens: als je zwanger bent, mag je ook geen (preventieve) malariamedicijnen gebruiken. Ik weet niet zeker of dit geldt voor Bali, maar kun je niet beter een andere vakantiebestemming kiezen, buiten malariagebied? Voor je 't weet ben je zwanger. Oktober is nog een aantal rondes weg. Het antwoord op je vraag moet ik je schuldig blijven, sorry. Maar als de inenting gevaarlijk is als je zwanger wil worden, dan is de ziekte ook gevaarlijk als je zwanger bent. Stel dat je zwanger bent op vakantie en je loopt die buiktyfus op. Dit soort vragen kun je misschien 't beste met een arts overleggen...
De huisarts vertelde me dat het beter is om de inenting te nemen als je niet zwanger bent. En dan dus een maand over te slaan. ALs je wel zwanger bent dan hoeft het niet. Dit omdat zo'n inenting preventief is en de kans klein is dat het gebeurd. Maarja dan dus het punt. Wat als ik wel zwanger ben dan heb ik hem niet. En dat maakte niet uit volgens hem, als ik het niet ben zou hij het wel adviseren. Maar hij weet niet hoe sterk onze wens is voor een kleintje. Overigens is het zo dat er geen malaria gevaar is.
Kun je die inenting niet nemen tijdens je menstruatie? Dan weet je zeker dat je niet zwanger bent, en heb je pas na 14 dagen je eisprong. Is dat niet afdoende? Idd zonde om 'n maand te missen, ik snap je helemaal. Hebben jullie al geboekt?
Ja het is een reis die we van mijn ouders krijgen aangeboden ivm huwelijksfeest. Ja dat kan je niet afslaan natuurlijk, hi Ik ga zo maar even het ggd bellen denk ik! Misschien is dat idd een mogelijkheid. Bye the way ik ben nog niet ongie maar denk dat het er wel aan zit te komen!
Hoi! Zo'n inenting is meestal toch lang geldig? Misschien kun je 'm nu alvast halen als je toch zeker weet dat je gaat. (als je tenminste niet zwanger blijkt...) Groetjes!
Ow nee, dan moet je natuurlijk alsnog een maand overslaan waarschijnlijk.... SUF! Ik heb niks gezegd...
hallo heel veel plezier op je vakantie alvast. @mpje en weet je al iets? en, en, en?! we zitten hiero in spanning! liefs dionne
So net ff gebelt en het schijnt zo te zijn dat het niet uitmaakt! Dus weer een heel ander verhaal! Je mag hem gewoon altijd nemen!
Had ik wel, maar nu spotting (die niet doorzet in echte menstruatie, dit heb ik nog NOOIT gehad) en mijn temperatuur daalt. Mijn hoop is voor deze maand dus wel weg (maar zetten die nu maar door, dan kon ik voor mijn gevoel eens een groot glas wijn of 2 gaan drinken. Dat durf ik nu toch nog steeds niet)
zou het toch als ik jou was even navragen bij de ggd meid, want van wat ik altijd begrepen heb worden levende vaccins (waaronder de capsules voor inenting tegen buiktyfus) afgeraden tijdens zwangerschap... tis idd zo dat men adviseerd dan een maand een "stop" in te lasten zodat je zeker weet dat er geen zwangerschap is... beter 1x te veel gebeld met de ggd dan het risico lopen dat mocht je diezelfde maand zwanger raken er onverhoopt iets met het vruchtje gebeurd omdat je misschien verkeerd bent ingelicht.... succes en alvast een fijne vakantie...
Hoi Mpje, ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Wij gaan in Augustus naar Maleisië en Borneo. Ik had al de benodigde vaccinaties maar heb er voor de zekerheid Hepatites B bij laten zetten. Nu hebben wij wel een advies voor malaria pillen, deze mag je alleen niet slikken tijdens een zwangerschap. Echter hebben we van de reisdokter van de reisorganisatie begrepen dat we te kort in het gebied zijn en geen pillen hoeven te slikken. We zitten nog steeds te dubben. Als we het wel doen dan mag je tot een maand na het slikken van de pillen niet in verwachting raken. Allemaal moeilijke keuzes, maar wel hele belangrijke! Ik hou jou info ook goed in de gaten....succes hoor ermee. Lief Sabine