Plaats hier jouw gehoorde opmerkingen uit je omgeving omtrent jullie zwsch.wens

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door chantal85, 21 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal85

chantal85 Fanatiek lid

2 jan 2012
    3.310
    1
    38
    gezondheidszorg
    Jullie kennen ze vast: de opmerkingen die je krijgt over jullie zwangerschapswens. soms goedbedoeld, pijnlijk,naïef,ongeïnteresseerd.. en zo zijn er nog vele meer. Weet na het lezen van de onderstaande voorbeelden dat je niet de enige bent! Vaak ist ook onwetendheid. Maar leek me wel eens interessant om ze op een rijtje te zetten. Heb jij zo'n voorbeeld? Vast! Plaats m hier!

De nummer 1 met stip is denk ik wel:
    "Je moet er gewoon niet zo mee bezig zijn, dan lukt het vast!"

Andere die ik vaak hoor:
    "Jullie kunnen tenminste nog mooie verre reizen maken!"
    Of
    "Ach je bent nog zo jong!"
    Of die van een collega toen ik zei dat t niet alleen een kwestie van willen was:
    "Oh meis ik weet er áálles van: bij ons duurde t ook 4 maanden!"

Zo kan ik er vast nog wel meer verzinnen, maar ben benieuwd naar jullie voorbeelden!

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    De aller grofste uit mijn omgeving, met stip voor mij op 1:

Mn 'beste vriendin' die mij de vriendschap op zei zodat ze zich op haar zwangerschap kon richten. Met de mededeling erbij dat als ik ooit zwanger zou zijn mocht ik weer contact met haar opnemen.
    (grof detail: toen ik eindelijk zwanger was én de 'veilige grens voorbij was' kreeg ik en kaartje met een uitnodiging om weer een 'gezellig een kopje thee te gaan doen'. Ik mis hier een kotsende smiley)

Maar verder alle standaard dingen zoals jij hier boven ook hebt geschreven.

Ohja, en ook toen ik net heel, heel kut nieuws had gekregen:
    'Mijn vriend en ik hebben het er al over gehad en wij waren al bang dat er nog meer ellende uit die onderzoeken zou komen (PARDON) en wordt het niet eens tijd dat jullie er mee stoppen en het gaan accepteren?' (Die vriendin was op dat moment wéér zwanger....)

3. chantal85

chantal85 Fanatiek lid

2 jan 2012
    3.310
    1
    38
    gezondheidszorg
    :$ !!! Neem aan dat je dat niet hebt gedaan?

Lijkt me ook heel moeilijk als je al een kindje hebt. Dan hebben mensen zoiets van: je hebt er toch al 1. Waar doe je moeilijk over?! Makkeijk praten als ze zelf weer zwanger is..

4. Quintatje

Quintatje Lid

18 jan 2012
    17
    0
    0
    NULL
    noord-brabant
    Tegen ons werd er gezegd,daar moet je niet aan beginnen.
    Jullie hebben nu zoveel vrijheid en kunnen doen en laten wat jullie willen.
    Je zou wel gek zijn als je dat opgeeft.
    En het ergste is dat degene die het zegt,zelf al 2 kinderen heeft!

Je kiest er toch ook voor om bepaalde dingen op te geven of anders te gaan doen,anders zou je er niet aan willen beginnen.
    Als ze zulke dingen tegen me zeggen doen ze me daar ongemerkt wel een beetje verdriet mee hoor.

5. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Feest der herkenning! Helaas. Ik heb er ook ervaring mee:

De altijd ongetrouwd gebleven tante van mijn vriend (ook geen kinderen) riep in het algemeen: 'Die mensen die er altijd zo mee bezig zijn, willen veel te graag. Logisch dat het dan niet lukt'. Wij zaten toen ook al in het medische circuit, maar ik heb nooit meer de behoefte gehad dat met haar te delen.

Ook nog een leuke: 'Joh, je moet gewoon even lekker op vakantie gaan, en voor je het weet ben je zwanger!' Tuurlijk. Alsof je op vakantie die grijze massa uit kunt zetten. Alsof je op vakantie niet ook allemaal mensen met kinderen tegenkomt.

Wat ik ook lastig vind zijn die mensen die heel stellig zeggen: 'Ik weet zeker dat het bij jullie gaat lukken'. Dat weet dus niemand zeker. Die garantie heb je niet. Dus zeg dat gewoon niet!

Maar toch komt het meestal wel uit een goed hart. Uiteraard uitzonderingen daargelaten (zoals de 'vriendin' van Maartje, sjongejonge!).

Groetjes van stiertje

6. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Wat een herkenning!

Nog enkele,
    - je moet eens naar de huisarts gaan die kan precies vertellen wanneer je gemeenschap moet hebben.
    ( net of hij dat weet, ik heb zelf meer in zicht in mijn cyclus)
    - geniet nog maar van de rust zo lang het kan.
    ( ik wil geen rust, ik wil een baby!)
    - hoe langer het duurt hoe langer je kan sparen, luiers zijn duur!
    ( nou sorry, al kosten ze een tientje per stuk grrrrrrr)

Ook na mijn mk opmerkingen waarvan mijn haren overeind gingen staan!

- je weet in iedergeval dat je zwanger kan worden
    - geniet er nog maar even van
    - nu heb je in iedergeval nog tijd voor andere dingen
    - ach meid je bent ook nog jong...........

7. marjah

marjah Fanatiek lid

12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    ja ja ook hier herkenning.

Maar dan de ergste was voor mij een combi van opmerkingen. Het is nu anderhalf jaar later, maar ik kan ze nog allemaal zo oplepelen.

Een "vriendin" over onze kinderwens (binnen 45 minuten heeft dit gesprek plaatsgevonden). (men zegt wel eens dat ik een kort lontje heb en dat ik moet leren om tot tien te tellen.... volgens mij heb ik wel vaker tot tien geteld in dit gesprek)

- tja ik heb gedacht over eiceldonatie, maar ik zie dat niet zitten.
    uiteraard kan ik dit begrijpen, maar om dit nu een kwartier lang te blijven herhalen en excuses te verzinnen? Van eng tot pijn tot het wordt een half broertje of zusje en vind het vreselijk om ze tegen te komen. Het ging me dus NIET om de opmerking, maar om het te blijven herhalen.
    - je was niet op kraamvisite en dat vond ik niet leuk!
    ja klopt, maar wanneer was je kind ook alweer geboren? juist een week na mijn mk
    je moet je er maar eens overheen zetten
    - ach ja ik benijd jullie wel hoor, jullie kunnen zo overal heen en hoeven geen oppas te regelen.
    - mijn kinderen kun je wel eens achter het behang plakken!
    ow mag ik ze dan?
    - je moet vooral genieten van het leven!
    vooral het woordje MOETEN.... en wat kan ik met zo'n opmerking?

okee, en toen ben ik wegggelopen en het later nogmaals uitgelegd wat ik zo vervelend vind (vooral het woordje moeten). Ze gaf toe dat ze het ook zzzzzzzzzooooooooooooooooooooooo vervelend vind als iedereen maar zegt hoe ze haar kinderen moet opvoeden. En dat ik met veel uitspraken toch echt niets kan. Ook daar gaf ze me gelijk in.

ik denk dus dat ik doorgedrongen ben...

NOT!

Maar je MOET wel genieten van het leven!

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH

8. Karen79

Karen79 Actief lid

21 feb 2011
    287
    0
    0
    Hier ook de bekende "je moet er niet zo mee bezig zijn", en "iemand die ik ken was jaren bezig, hele medische molen gezien en moesten accepteren dat ze geen kinderen kregen. Toen gingen ze op vakantie naar Australië en toen kwam ze zwanger terug"

(Ik reageer over het algemeen dan met de mededeling: Oh, dus jij vind dat het mijn eigen schuld is dat ik niet zwanger kan raken?
    Dan schrikken ze zich vaak een ongeluk en zeggen ze dat ze dat niet zo bedoelen. Waarop ik reageer met: Maar je zegt het wel letterlijk. En ik kan je vertellen dat hoe weinig mogelijk ik er ook mee bezig ben, we nooit natuurlijk zwanger zullen worden want bij ons zijn er hele duidelijke redenen waarom het niet lukt)

Een vriendin die tot 3 keer toe in eerste ronde zwanger was, na mijn eerste mislukte ICSI:
    Oh, maar ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat het gewoon gelukt was, want zo moeilijk is dat toch niet?
    Zelfde vriendin toen ik aangaf nog steeds wat frustraties te hebben over dit soort opmerkingen: Ja, dat is echt onzin hoor want dat kost zoveel energie. En je bent nu toch zwanger?

En de topper van vrienden van ons, nadat hun dochtertje 1 was geworden en wij dachten dat ze haar verjaardag niet hadden gevierd:
    Ja, we hebben het wel gevierd natuurlijk, maar dan alleen met mensen die kinderen hebben. Want dan kunnen we tenminste alleen maar over kinderen praten.

Ik moest ook afvallen van de gyn ivm PCOS, dus ik was daar hard mee bezig. Had ik een jurkje gekocht voor de kerst (dus ruim een jaar geleden), zeg ik trots tegen schoonmoeder dat ie alweer wat ruim zat. Zegt schoonmoeder (die precies wist van onze situatie): Ja, nu moet het maar eens een keertje afgelopen zijn hoor, met dat afvallen van je!

Schoonzus (voordat ze wist dat wij in de medische molen zaten) iedere keer dat ze mij zag: Ja, ik wil zo onderhand echt wel een keertje tante worden hoor!!!!
    (Heb even een binnenpretje gehad nadat we haar vertelden hoe het echt zat en ze bijna in tranen was door al die opmerkingen... Gemeen van mij he...)

9. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Mijn moeder: "ach kinderen hebben is ook niet alles"

En verder:
    Je moet op vakantie gaan, dan ben je zomaar zwanger. ( ja hoor...ze komen op de bahama's insemineren)
    Misschien is kinderen krijgen wel niet voor jullie weg gelegd
    Ik had de keus nooit gemaakt om een donor te gebruiken, en had geaccepeerd dat ik nooit kinderen had gekregen ( ja makkelijk lullen met 3 kinderen van jezelf)
    Wat jullie doen is onacceptebal!
    Oh ik weet precies hoe je je voelt, ik was pas na 5 maanden zwanger

En meer van die opmerkingen om van te kotsen!

10. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    na 2 miskramen staat er bij ons op 1 door de fertiliteitsarts

- de natuur is de natuur en daar kunnen wij niks aan doen korotm het is domme pech gewoon weer proberen zwanger te worden en lukt het steeds niet dan moet je maar nadenken of je kinderen wilt!!!

of
    - je weet dat je zwanger kunt alleen nu moet je het nog blijven

of
    - ach als het echt niet wilt lukken dan vraag je je zus toch als draagmoeder

0f
    - ja wij zijn ook een keer negen weken niet ongesteld geweest en nu jij zegt dat jij een miskraam hebt gehad zou dat inderdaad bij ons ook wel kunnen

grrrrr en zo kan ik nog wel even doorgaan mensen roepen vaak iets zonder na te denken

11. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    - tja, je weet nu toch precies wanneer je het moet doen? (bezig met OI, maar neeeeeee hoor, ik heb geen idee wannee rik moet sexen!)
    - je bent er te veel mee bezig. (Zucht...)
    - Je bent nog jong (tja, maar niet meer zo jong als toen we begonnen_
    - Zoek anders een hobby (en dan?.... Raak je daar zwanger?)

Na m'n miskraam: "heb je nu geen spijt dat je het zo vroeg hebt verteld?" zucht.....

Ach ja, zo lang je zelf niet in de mmm hebt gezeten, kun je je eigenlijk ook niet voorstellen wat het inhoudt. (En ik ben tot IUI gekomen, dus ik weet er nog niet eens alles vanaf!!)

12. chantal85

chantal85 Fanatiek lid

2 jan 2012
    3.310
    1
    38
    gezondheidszorg
    Je moet er niet zo mee bezig zijn, dan lukt het wel.
    Is het zo simpel? Ik dacht dat je je moest focussen, volledig geconcentreerd moest vrijen, zorgen dat je in de juiste positie lag, visualiseren en daarna 2 weken gespannen moest wachten...
    Ik moet er niet mee bezig zijn? Wat moet ik dan doen met al die vrije tijd? Een nieuwe hobby nemen heeft geen zin. Daar heb je toch geen tijd meer voor als de baby er eenmaal is.

Anders doe je toch IVF?
    Nou, dát is een goed idee! Dat ik daar nog niet zelf aan gedacht heb!
    En wat houdt dat in?
    Dat er een embryo in een schaaltje ontstaat.
    En groeit dat dan ook 9maanden in een schaaltje?
    Oh, het gaat weer terug in je buik.
    Hoe komt dat eitje eigenlijk in dat schaaltje??
    Moet even uit je lichaam worden gehaald.
    En hoe doen ze dat?
    Met een
    NAALD!

Nog eentje dan...
    Jullie kunnen nog lekker op vakantie gaan!
    Ja, gelijk boeken!
    Lekker even de brochure doorlezen....
    Oh kijk, dit is een kindvriendelijk hotel en ook deze is uitermááte geschikt voor gezinnen met kleine kinderen. Die doen we dus NIET.
    Lekker op vakantie gaan, dan denken we gewoon een paar weken niet na. Laten we ons gevoel thuis, ons geheugen wordt in de koelkast gezet en wij nemen even een vakantie van het leven... Goed plan!

Voor meer van die gevatte antwoorden op de irritanste opmerkingen verwijs ik jullie graag naar de decemberuitgave met het thema "omgaan met je omgev ing" vanhet fantastische freya magazine. Te bestellen op de website!

13. musicalfan

musicalfan Fanatiek lid

7 mrt 2009
    2.279
    0
    0
    :(grr... al die opmerkingen van mensen die vaak zelf al kinderen hebben of er totaal niet mee bezig zijn.
    Ik kan me zo kwaad maken om bepaalde opmerkingen. Zeker bij een van de eerste reacties. Dat is toch geen vriendin!!:x

Ik heb er ook nog wel een paar

Na mijn eerste mk:
    Tja, je kunt in ieder geval zwanger raken, maar je moet je vooral voorhouden, het was toch nog niks!!!! Voor mij was het alles, en ik was ook niet van plan om me te verdedigen. Die persoon begrijpt er toch niets van.

Tja, het is de vraag of zo'n teer kinderzieltje wel in je wilt huizen als je niet zo lekker in je vel zit! PARDON!!!
    (dat komt mede doordat zwanger worden niet lukt)

Je moet er niet zoveel mee bezig zijn!! Het beheerst niet mijn leven, maar is er wel een groot onderdeel van. Mensen in de mmm zijn er continu mee bezig en gelukkig worden er veelal mensen door die behandelingen wel geholpen met hun wens.

Ik ben nu zover dat ik mensen maar laat kletsen. Sommige bedoelen dingen goed (niet bovenstaande opmerkingen), maar brengen ze verkeerd over. De mensen die echt naast me staan steunen me door dik en dun. Dat is het belangrijkste

14. sasje24

sasje24 VIP lid

30 mrt 2010
    14.319
    0
    0
    jezus hoe herkenbaar allemaal :(

ergste wat mijn schoonzus heeft gezegd die er dus helemaal niks van snapt er nooit na vraagt...goh misschien moet ik dan maar je draagmoeder worden dan lukt het wel :( ik dacht dat ik van mijn geloof viel!!!! ( ze hebben zelf nog geen kinderen)

15. chantal85

chantal85 Fanatiek lid

2 jan 2012
    3.310
    1
    38
    gezondheidszorg
    Waarom is zij in hemelsnaam ferti arts geworden?! Man man man...

Oh ja, die kennen we ook nog...

nou wat een fantastich idee zeg! Is ook helemáál niet complex!

16. chantal85

chantal85 Fanatiek lid

2 jan 2012
    3.310
    1
    38
    gezondheidszorg
    @musicalfan: het was toch nog niets??? En of t wat was. Ik heb 3 vmk's gehad en voor mij en iedereen hier is dat wel iets. Het is een leventje, hoe pril ook!
    En hoe kan je er nu niet mee bezig zijn. Eerst mmanden elke ochtend temperaturen omdat de gyn dat wil, hormonen spuiten, regelmatig echo's... Als iemand mij kan vertellen waar dat knopje zit, graag!

Goed om te horen dat t je steeds minder raakt. En je vasthouden aan de lieve mensen om je heen!

@musicalfan: zozo, wat een zelfvertrouwen van je zus!
    Mijn zus gaf mij haar potje foliumzuur cadeau met de opmerking: "alsjeblieft, die heb ik niet meer nodig! " En dat midden op de kermis! Was haar manier om mij te vertellen dat ze zwanger was... terwijl ze wist dat t niet lukte. Klap kwam extra hard aan omdat ik die ochtend negatief had getest.

17. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    inderdaad dat vroege wij ons ook af toen wij uit het ziekenhuisliepen toen zei me vriend ook weet je wat zei moet doen gaan wandelen naar een donker bos daar een grote dikke boom opzoeken en op een tak gaan zitten en dan heerlijk de boom knuffelen dan is ze dicht bij de natuur !

ik herinderde me er nog een die zei heeft gezegt ... ik zit namelijk in een rolstoel en slikte toen de tijd veel medicijnen en wou daar mee stoppen om zwanger te worden :
    -ach konden we jouw baarmoeder maar in zijn buik zetten dan was het hele probleem opgelost en anders maar adopteren want ik denk dat je nooit van de medicijnen komt

18. chantal85

chantal85 Fanatiek lid

2 jan 2012
    3.310
    1
    38
    gezondheidszorg
    Wat hebben sommige mensen een kronkel in hun hoofd!
    Meis, van harte met je zwangerschap en beeb: lekker bij je moeder in dr buikje blijven de komende 8 maanden!

19. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Mensen hebben idd zo'n rare kronkels in hun hoofd.

Kreeg ook eens de opmerking ( 3 jaar geleden van mijn moeder toen we slecht contact hadden) Goh als het ging dan wilde ik nog wel draagmoeder zijn.
    Mmmmm alleen is het probleem dat mijn man geen volgroeide zaadcellen heeft ( bij zijn tese) en geen zaadcellen in zijn sperma.

Nu ik de wens voor een 2e heb, Ach je hebt er 1 ( dat klopt idd en daar ben ik enorm dankbaar voor)
    Je lijkt net op ....... ( een vriendin) die wilde toen ook zo snel een 2e en toen zei je waarom ik niet.
    Uhm zij hoefde maar met haar ex naar bed.
    Ik heb nu alweer 5 mislukte behandelingen achter de rug.
    Ik wou gewoon dat het eens makkelijker ging.

20. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    ja dat hopen wij ook gelukkig heb ik de slimme stap gemaakt om van de fertiliteitsarts naar de gyn te gaan en dat maakt echt een wereld van verschil :)

Deel Deze Pagina