Hallo allemaal Ik weet sinds maandag dat ik voor de tweede maal zwanger ben, en ik ben natuurlijk héél erg blij. Ik woon in België en mocht bij mijn eerste zwangerschap vanaf 6 weken zwangerschap om de 3 à 4 weken voor een echo gaan. Tot 12 weken werd ook telkens mijn bloed getrokken. Op 9 weken zwangerschap van mijn dochtertje vorig jaar, kreeg ik te horen dat mijn progesteronhormoon te laag stond, en ik moest toen Utrogestan nemen. Progesteron is nl. essentieel voor een foetus zolang die nog geen verbinding heeft tussen navelstreng en placenta. Blijkbaar wordt de foetus tot ong. 12 à 14 weken d.m.v. "diffusie" gevoed door dat progesteronhormoon. Ik heb deze week te horen gekregen dat het progesteronhormoon in mijn lichaam opnieuw niet superhoog staat, en om geen risico's te nemen, moet ik terug utrogestan beginnen nemen. Ik heb hier op het forum al vaak gelezen dat artsen / gynaecologen in Nederland dikwijls lang wachten om een bloedtest te doen. Mijn vraag is dus of jullie dan niet bang zijn dat jullie progestronhormoon ook laag staat, net als bij mij ? Het vruchtje kan nl. vroegtijdig afsterven als het niet genoeg "voeding" krijgt vooraleer de placenta die taak overneemt. Het is zeker niet mijn bedoeling om jullie ongerust te maken hoor, maar ik vind het ergens een beetje raar dat jullie artsen daar op zo'n manier mee omgaan ? groetjes, Vicky
Hoi Vicky, Hhmm.. dat is idd heel vreemd dat ze dat in België wel onderzoeken en in Nederland niet. Ik heb een mk gehad in de 10e week, toen bleek het vruchtje al 4 dagen niet meer te leven. De gyn zei dat dit kwam omdat er in de 9e week heel veel wordt aangelegd en dat de kans dat er dan iets mis gaat, heel groot is. (Ondanks dat we al een kloppend hartje hadden gezien). Wat is de functie van utrogestan dan precies, is dit enkel voor de voeding of heeft dit ook met een betere kwaliteit van het baarmoederslijmvlies te maken? En krijg je dit enkel op doktersrecept? Groetjes, Roosje Ps. Proficiat trouwens met je zwangerschap!
ik heb daar ook al aan gedacht. ik woon nu in NL maar kom uit Belgie. De eerste echo krijg je hier pas rond 12 weken mits je geen medisch redenen hebt om dit vroeger te hebben. Er wordt ook geen bloed onderzocht tot je langer in de zwangerschap bent. Ik heb een MK gehad bij 9 weken. Toen ik wist van mn zwangerschap (4wk) was ik naar de HA gegaan omdat ik ervan uitging een bloedonderzoek te krijgen enz maar dat gebeurde hier helemaal niet. Een vriendin van me kreeg in belgie tijdens haar prille zwangerschap (10wk) bloedverlies en werd meteen opgenomen en onderzocht in het ziekenhuis. Zo hebben ze een MK kunnen voorkomen en heeft ze een gezonde jongen erbij. In Nederland zouden ze je gewoon aanraden van 'af te wachten' met alle gevolge vandien. Ik vind het wel jammer dat ze er hier zo luchtig mee omgaan en niet proactief onderzoeken doen om een heleboel miserie te voorkomen. Kost teveel geld zeker
Hoi Anneke, Ik zie dat je weer zwanger bent; proficiat! Ga je nu toch naar België voor je controles, of blijf je in Nederland? Groetjes Roosje
Dank je Roosje Ik zou graag voor controles naar BE willen maar dat moet ik dan zelf betalen. Ik mag nu wel op 8 weken voor mn eerste echo naar de VK omdat ik vorige keer een MK had dus dat scheelt toch 4 weken. Verder onderzoek zit er wel niet in.. Ook zou ik graag willen bevallen in BE maar dat is praktisch gezien ook niet haalbaar dus zal het toch hier moeten gebeuren (als ik zover geraak want ik voel me erg onzeker).
ik vind het in NL veel te slecht! toen ik in duitsland in het ziekenhuis terrecht kwam met mijn gescheurde eileider waren ze heel erg verbaast dat ik met 7,5 zwangerschap geen echo's of andere onderzoeken had gehad! Ze mogen in NL best beter opletten vind ik!
Wat de medicatie utrogestan precies allemaal doet kan ik je niet echt zeggen. Ik zou de bijsluiter eens moeten lezen. Ik vermoed dat het wel een soort van hormoon is. Toen ik dit vorig jaar ben beginnen nemen, heeft mijn huisarts (die tevens ook mijn gynaecoloog is - hij is verloskundig huisarts) na een week nog eens bloed genomen. Mijn progesteron-waarde was al flink gestegen, dus het heeft er zeker invloed op. Een collega van mij heeft destijds IVF ondergaan, en zij moest dit ook nemen bij de terugplaatsing van het embryo. Ik vermoed dat utrogestan dan misschien ook wel invloed heeft op het baarmoederslijmblies en de uiteindelijke innesteling. Misschien eens google'n ? Ik denk niet dat je het zonder doktersvoorschrift kan krijgen. groetjes, Vicky
Nee, was niet bang. Had/heb gewoon veel vertrouwen in me lijf. Wat je verteld kan nbest maar ik denk dat je placenta ook al langzaam wel wat doorvoerd en niet in week 12 PAST BOEM ! gaat werken...dus dat ze langzaam van elkaar overnemen. Wat ik raar vind is dat jullie zo veel echo's krijgen...WIL IK OOK! Maar ach in elk land is het weer anders...bv. voor een gebroken been hoef je in Oostenrijk niet naar het Ziekenhuis...huisarts heeft rontgen apparaat maakt foto's en legt gips aan.. zo is er altijd wat!