Wel of geen kraamzorg?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Liesje76, Dec 3, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Liesje76

Liesje76 VIP lid

Nov 16, 2006
    24,463
    0
    0
    Twente
    He dames,

Ik zit te twijfelen of ik wel of geen kraamzorg zal nemen na de bevalling?
    De reden hiervoor is dat ik genoeg hulp in mijn omgeving heb en omdat ik toch een aardige eigen bijdrage moet betalen voor de kraamzorg terwijl ik wel aanvullend verzekerd ben.

Wat doen jullie?

Groetjes Liesje

2. tiruja

tiruja VIP lid

Jul 28, 2007
    6,837
    0
    0
    zie ons eigen topic.

mag ik vragen waar en hoe je dan verzekerd bent?
    Want tegenwoordig is het zo dat zodar je ook maar een aanvullend pakket hebt, je al een grote vergoeding hebt.

3. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik vind kraamzorg toch wel erg prettig denk ik.
    Zowiezo omdat dit onze eerste is en ik wat profesionele hulp wel prettig vind, maar ook iemand die gewoon tegen familie/vrienden kan zeggen dat visite nu niet uitkomt. Om dit zelf te zeggen is toch wat moeilijker.
    Verder krijg ik het volledig vergoed dus daar ook geen problemen mee.

4. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland
    Hey...
    Ik heb/krijg/neem (hoe je het noemen wilt) wel kraamzorg..
    Ik krijg idd wel de eigen bijdrage terug van mijn verzekering, maar ook als ik dat niet had gekregen had ik wel kraamzorg 'genomen'.
    Juist omdat je van te voren niet weet hoe je bevalling zal verlopen en dus hoe hulpbehoevend je en je kindje zijn..
    Een vriendin van mij kreeg nl een spoedkeizersnede en zij hadden al tegen de kraamhulp gezegd dat zij niets hoefde te doen, maar uiteindelijk had ze deze hulp dus wel nodig..

Mocht je toch voor je eigen netwerk kiezen, wat natuurlijk helemaal super is dat je die hebt! Dan zou ik van te voren duidelijke afspraken maken over waar ze wel/niet mee helpen..

Daarnaast is de kraamverzorgende er ook vooral voor jou, en jouw gezondheid en dat van je kindje..
    Ik weet niet of je kennissen hebt die medisch onderlegt zijn, want dat is denk ik nog wel een argument om er goed over na te denken..

Succes met het nemen van je beslissing..

Miekje

5. tiruja

tiruja VIP lid

Jul 28, 2007
    6,837
    0
    0
    ik denk dat als ik jou was je eerst moet verdiepen in wat de kraamzorg allemaal doet. En overleg dan eerst maar eens met die mensen om je heen of ze je daadwerkelijk komen helpen.

6. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

wij nemen wel kraamzorg.. ik persoonlijk vindt dit een erg prettig idee aangezien zij je proffesionele hulp en zorg kunnen bieden voor jezelf en je kindje.. ook zal mijn partner gewoon door moeten werken en de meeste zorg komt dan overdag op mij neer.. dus dan is het erg fijn om een kraamverzorgster in de buurt te hebben die jou alle beginseltjes leert.. daarnaast kunnen ik en mn vriend het samen verder doen..

7. augustus

augustus Niet meer actief

Bij ons verplicht de VK het..

8. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Vergeet niet dat de kraamhulp de VK moet assisteren bij een thuisbevalling en bovendien verandert er veel op het gebied van verzorging van kindjes. denk aan wiegendood enzo

9. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    ? daar heb ik nou nog nooit van gehoord dat een vk kraamzorg verplicht?

het wel of niet (aan) nemen van kraamzorg is geheel aan jezelf daar heeft geen enkele instantie iets over te zeggen dus dat is een beetje raar eerlijk gezegd...

maar goed neemt niet weg dat ik persoonlijk zou zeggen laat ze gewoon komen eenmaal nee gezegd kun je er niets meer mee, maar eenmaal aangenomen kun je altijd nog zeggen dat je ze niet (meer) nodig hebt...

en wat betreft die eigen bijdrage als het goed is, wordt die eigen bijdrage weer (gedeeltelijk) vergoed uit je aanvullende verzekering afhankelijk van welk pakket je hebt, maar hoe en precies daarvoor zul je je ziektekostenverzekering over moeten bellen hoe dat zit....(bij unive krijg je de kosten volledig terug verzekerd vanaf module c)

er van uitgaande dat je idd aanvullend verzekerd bent natuurlijk... ben je niet aanvullend verzekerd betaal je naar ik meen iets van € 3,60 per uur(is wettelijk vastgesteld ongeacht je inkomen) en de standaard indicatie is 44 uur, dus totaal zou je aan eigen bijdrage € 158,40 betalen verzekerd alleen via de basisverzekering...

dus tja des te beter je verzekerd bent des te meer krijg je terug of zelfs volledig vergoed....

maar kijk het aan meid zou ik zeggen je weet natuurlijk nooit van te voren hoe het zal lopen en zo'n kraamverzorgster kan je vindt ik persoonlijk toch best wel met veel dingen helpen....

succes

10. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    ? daar heb ik nou nog nooit van gehoord dat een vk kraamzorg verplicht?

het wel of niet (aan) nemen van kraamzorg is geheel aan jezelf daar heeft geen enkele instantie iets over te zeggen dus dat is een beetje raar eerlijk gezegd...

maar goed neemt niet weg dat ik persoonlijk zou zeggen laat ze gewoon komen eenmaal nee gezegd kun je er niets meer mee, maar eenmaal aangenomen kun je altijd nog zeggen dat je ze niet (meer) nodig hebt...

en wat betreft die eigen bijdrage als het goed is, wordt die eigen bijdrage weer (gedeeltelijk) vergoed uit je aanvullende verzekering afhankelijk van welk pakket je hebt, maar hoe en precies daarvoor zul je je ziektekostenverzekering over moeten bellen hoe dat zit....(bij unive krijg je de kosten volledig terug verzekerd vanaf module c)

er van uitgaande dat je idd aanvullend verzekerd bent natuurlijk... ben je niet aanvullend verzekerd betaal je naar ik meen iets van € 3,60 per uur(is wettelijk vastgesteld ongeacht je inkomen) en de standaard indicatie is 44 uur, dus totaal zou je aan eigen bijdrage € 158,40 betalen verzekerd alleen via de basisverzekering...

dus tja des te beter je verzekerd bent des te meer krijg je terug of zelfs volledig vergoed....

maar kijk het aan meid zou ik zeggen je weet natuurlijk nooit van te voren hoe het zal lopen en zo'n kraamverzorgster kan je vindt ik persoonlijk toch best wel met veel dingen helpen....

succes

11. ProudMum

je kan toch ook minimaal 24 uur afnemen?

12. augustus

Ja stond er ook van te kijken, maar er hangt een poster met de mededeling in de wachtruimte.
    En als je geen kraamzorg regelt, krijg je een rekening van hun omdat zij dan min of meer taken moeten doen die de kraamzorg hoort te doen.
    Deze wordt dan niet vergoed door de verzekering.

13. ProudMum

augustus, hoeveel is die eigen bijdrage voor jou en hoeveel krijg je vergoed?

14. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    het zal al wel gezegd zijn, maar de vk mag het wel degelijk verplichten bij een thuisbevalling - en ook als je in het ziekenhuis wilt bevallen moet je vaak thuis beginnen en misschien blijf je uiteindelijk wel thuis. Dus ook dan verplicht.

15. augustus

Moet de wettelijke bijdrage betalen..

16. ProudMum

welk pakket heb je van welke verzekering?

17. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    over de vergoeding, ik heb het eens nagerekend, en je betaald - uitgaande van die 44 uur standaard - 159 euro zelf. Ik heb mijn verzekering net gewijzigd naar de maximale vergoedingen, zodat ik niet alleen deze 159 euro vergoed krijg maar ook het deel van de poli-bevalling als ik zonder MI beval.

En als je gewoon rekent wat een jaar aan extra premie kost, dan scheelt het mij nog 6 euro alleen op de kraamzorg. En vorige keer kreeg ik ook 44, dus ik kan me haast niet voorstellen dat ik dan ineens minder uren zou krijgen. Kortom, reken het even na. Houdt er rekening mee dat je niet binnen een jaar weer kunt wijzigen, dus reken de premie voor een jaar.

Over wel of geen kraamzorg, je kunt het treffen. Ik had geluk, en was erg blij met de hulp. ik had nogal wat pijn van onderen en kon dus niet veel. Handig dat dan een kv er is. Ook met de bv had ik veel aan haar. En ze ruimde ook nog wel aardig op en zo.

18. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    jawel maar dan kun je het niet meer verhogen mocht dat nodig blijken te zijn (of heel erg moeilijk) maar je kan wel de uren naar beneden gooien mocht dat nodig zijn....

raar want de vk doet bij iedereen de "standaard" controles, en die controles die zij uitvoeren hebben niets met de kraamzorg te maken....de kosten die de vk maakt na afloop van de bevalling worden gewoon door de ziektekostenverzekering uit het basispakket vergoed...dus tja idd raar zeg....nog nooit van gehoord...maar goed zo blijkt maar weer dat het dus waarschijnlijk overal anders is geregeld... ;)

hoe dat zit met een thuisbevalling zou ik niet weten, misschien dat de "regels" dan idd wat anders zijn maar ik heb echt nog nooit gehoord of gelezen dat een vk of wie dan ook je verplicht om kraamzorg in te schakelen.....

maar goed belangrijkste is dat ze voor zichzelf gewoon even nakijkt wat er allemaal bij komt kijken wat een kv doet e.d. en wbt de kosten haar vergoedingsoverzicht er even bij pakt om te zien wat de daadwerkelijke kosten voor haar zullen zijn....

ik heb het tot 2x ontzettend goed getroffen wbt kv en was echt wel blij dat ze er was ondanks dat ook ik "genoeg hulp" had uit eigen omgeving...tis toch anders iemand om je heen te hebben die je met dingen kan helpen waar een ander toch weer zijn eigen kijk op heeft...

gr.smoekie

19. augustus

avero achmea en dan extra aanvullend verzekerd...

20. augustus

@ smoekie, het blijft inderdaad vreemd, maar ik denk dat het best wel vaak voor komt hier in de omgeving dat men geen kraamzorg heeft. En kan me wel voorstellen dat het voor een VK een extra belasting is (qua voorlichting etc). Ieder heeft zijn beroep tenslotte..

Share This Page