klein pubertje!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door annekulpe, 17 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    jawel de peuterpubertijd is aangebroken! :x
    word er soms toch wel een beetje gek van hoor, ben blij als ik valentijn smiddags nog even 2uurtjes in bed kan stoppen zodat ik zelf even kan ademen :);)
    op alles wat ik vraag,opdraag of zeg.. zegt valentijn.. nee wil niet! maar dan ook echt overal op! nee wil niet naar buiten, nee wil niet naar binnen, nee wil inet banaan enz enz enz......
    en dan van die lekkere buien dat hij zichzelf op de grond laat vallen en dan boos word

pff...word er soms gek van

moest t ff kwijt haha

2. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Heel herkenbaar!

Vandaag is er met Youri ook geen fatsoenlijk woord te wisselen, en als je iets vraagt is het NEE!

Ook als hij iets wil en het lukt niet dan eindigt dit in een fikse driftbui!

En een boterham is ook zo leuk:

Youri: mama broodje worst?
    mama: is goed, eet je hem wel lekker op dan?
    Youri: Ja!
    mama: alsjeblieft Youri!
    Youri: kijkt even tussen zijn boterham en begint te schreeuwwwwwwwen!
    Mama: wat is er?
    Youri: ik wil Kaas!

Grrrrrrrrrrrrrrrr, ik snap je dus helemaal, hahaha!

3. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Heerlijk he... Hugo had gister zo'n bui waarvan je spontaan naar de bouwmarkt rent om behang aan te schaffen. Gooien, gillen, schoppen, krijsen bij alles, maar dan ook alles wat meneer niet naar de zin was... Was blij toen ik hem 's avonds in bed had.

Vandaag meldde hij bij de peuterspeelzaal nog even heel dramatisch dat hij echt niet zelf kon lopen, want hij had geen beentjes meer. Uit de reacties van andere moeders maakte hij gelukkig zelf al op dat hij niet helemaal serieus genomen werd:D

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja heerlijk de peuterpuberteit ;)
    Erik zegt ook overal NEE op. Ook als ie JA bedoelt.
    Wil je een koekje? NEE! En dan geef ik 'm een koekje en dan neemt ie 't aan en eet het op hihihi

5. annekulpe

annekulpe Fanatiek lid

7 sep 2006
    4.277
    2
    0
    gastouder
    zwolle
    agusss geen beetjes meer, hoe komt z'on klein kind bij die wijsheid of is het eigenwijsheid haha..

ik wou valentijn net onder de douche doen, en hij zegt wil niet douchen en ik zeg dan niet, douchen schreeuwt hij da, dus ik zeg goh wil je wel douchen , nee wil niet..
    hmm dat gind zo tien minuten door dus meneer is maar zonder douchen naar bed gegaan

vervelend word je er van

6. Saartje26

Saartje26 Actief lid

19 aug 2006
    115
    0
    0
    groepsleidster
    Hengelo
    Goh.... ik herken dit helemaaaaal niet.... Bij ons is het altijd leuk en gezellig!:x:x:x

Ben nu met zwangerschapsverlof en breng Lucas lekker 2 dagen naar het kdv!! Af en toe is hij thuis net een uur wakker en zijn we al vele NEE's en driftbuien verder.....
    Ben dan stiekem wel blij dat ik hem een dagje weg kan brengen:)

En als je hem dan 'smiddags ophaalt, wat krijg je dan te horen? Goh, hier was er niks aan de hand,..... Hij heeft de hele dag heerlijk gespeeld....:x

Toch jammer dat hij er alleen thuis last van heeft.... :(

Waait wel weer over...

7. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.388
    865
    113
    home sweet home
    Onze meid is ook in haar nee fase (driftbuien enz) en is dan nog maar 20 maanden. Dus dat wordt nog wat. Of is dit te vroeg voor de peuterpuberteit.... of is dit een fase voorgaande aan de peuterpuberteit.

8. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Hier een paar tipjes die misschien wel helpen (ik spreek uit ervaring;) en ben ook af en toe blij als ik mijn meisje naar het KDV kan brengen):

- Als je wilt dat ze iets doen, geef ze een keuze uit 2 dingen. Bijvoorbeeld: wil je worst of kaas op brood? Of wil je douchen of in bad? Wil je deze broek aan of die andere? (dus geen vraag stellen die ze met nee kunnen beantwoorden)
    In principe zeggen ze dan geen nee, maar maken ze de keuze. Je moet ze er wel aan houden, dus kaas is kaas! Als jij een kledingkeuze hebt gemaakt, zorg dan dat de 2e keuze er een is die je kind toch al nooit wil, dan kiest hij vanzelf wat jij al wilde :D.
    - Als je ergens naar toe gaat (bv boodschappen doen), zorg dan dat je van te voren uitlegt wat je gaat doen en wat je van je kind verwacht ter plekke. (bv. "we gaan naar de winkel en jij mag de boodschappen in het wagentje doen. Als we centjes betaald hebben, gaan we weer naar huis. Mama wil graag dat je luistert en bij mama blijft. We gaan NIET op de wiebelauto. Als je lief geweest bent gaan we daarna een boekje lezen, afgesproken?"). Bij mij werkt het!

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    JA, die tips van Tassie doen het hier ook goed. Wat bij mij ook wel helpt als we iets moeten doen wat niet zo leuk is (bijv. naar huis vanuit de speeltuin) is iets leuks in het vooruitzicht stellen (als we thuis zijn gaan we lekker wat drinken).

10. mik2sept

mik2sept Fanatiek lid

19 jun 2006
    1.271
    0
    0
    Jeetje wat herkenbaar... sven is nu 2 weken 2 maar 2 is hier ook echt het begin van de peuterpuberteit.
    Inderdaad veel nee zeggen ook al bedoel je ja ;)
    Als je zin niet krijgt heel erg boos worden.
    Soms negeer ik zijn boosheid andere keer leid ik hem af om met iets te spelen maar dat lukt niet altijd...
    En inderdaad keuzes stellen, hij ging altijd in bad maar wil nu vaak onder de douche, ik vind het prima als hij maar schoon wordt.. en vraag hem wat hij wil...
    Wat ik ook zoveel mogelijk probeer om dingen die ik echt wil dat gedaan worden niet te veel vragen dus niet van ga je mee naar bed maar kom we gaan naar boven gaan we naar bed...

Maar het blijft een schatje :)

11. tientje

tientje Actief lid

28 jun 2006
    375
    0
    0
    aanvullend op de rest;
    help hier ook aangeven over 5 minuten gaan we naar huis (bv uit speeltuin) of slapen, niet dat ze snapt wat 5 minuten is maar wel we gaan bijna je moet je spelletje afronden..

of kijk papa en mama (bv) eten ook de groente en dan langzaam terwijl ze kijkt de groente in je mond stoppen

en inderdaad soms ook heel stellig zijn, zoals Mik2sept aangeeft

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@suus02: hier ook met 20 maanden regelmatig vol feest hoor
    drammen tot ze er bij neervalt (letterlijk dus) en dan huilen.. maarja helaas kan ze niet altijd dr zin krijgen.. zelfs al zou ik het willen :)

@tassie: die "deze of die" keuze werkt bij ons ook heel goed...
    maar vaak weet ze ook wel precies wat ze wil.. dus dat scheelt.

en wij proberen de vragen als "ga je mee schone luier halen?" ook zo min mogelijk te gebruiken tenzij we goed kunnen inschatten wat het antwoord is :)
    keertje NEE zeggen mag best.. maar dan wel liefst over iets waar wij mee kunnen leven :)
    "wil je buiten spelen? "nee" nouja.. ok dan niet.

zo heeft ze het idee dat ze best eens dwars mag zijn... maar op de momenten dat we gewoon perse willen dat ze doet wat wij willen.. is het dus geen ja/nee vraag :)
    want dat gaat geheid mis :)
    en wat hier ook werkt is "straks"
    ze heeft geen idee wat straks is.. maar ze weet wel dat het niet-nu is :)

Deel Deze Pagina