Hoi, Nona is bijna 5 maanden, en ze zit nog steeds op 5 voedingen + een nachtvoeding. Hier is haar schema: Rond 8u30: 180ml -> drinkt 170 Rond 12u30: 180ml -> drinkt 170 Rond 15u30: 180ml -> drinkt 170 Rond 19u: 180ml -> drinkt 160-170 Rond 22u: 210ml + rijstebloem -> drinkt 170-180ml Rond 4u: 90ml Ik bied dus steeds 180 aan en savonds 210. Maar dat krijgt ze dus nooit op. Zelfs de flesjes van 180 krijgt ze meestal nooit helemaal op. Ik wil heel graag op 4 voedingen zitten maar hoe gaat dat als ze nog zo vaak komt? Zou ik in elk flesje rijstebloem bijdoen? Of zou ze toe zijn aan bijvoeding? Meestal heeft ze na 3u al terug honger, maar dat probeer ik dan altijd te rekken zodat ze de laatste voeding om 22u klrijgt. Als ik dat niet doe zou ze gegarandeerd om de 3u willen drinken. Hoeveel ml dronken jullie kleintjes op 5 mnd? En hoeveel voedingen? Ik heb al geprobeerd een grotere speen te gebruiken maar ook dan drinkt ze haar flessen niet leeg..
Mijn meisje is 4 maanden en 1 week en die krijgt als volgt: 7.00 uur 180ml 11.00 uur 180ml 13.30 fruithapje 15.00 180ml 19.00 uur 180ml 23.00 uur 180ml + rijstebloem. al haar flesjes gaan overigens op ...
Evelien is 5,5 maanden oud maar heeft nog hetzelfde schema als met 5 maanden: 07:00 210/7 + 3 schepjes rijstebloem 10:00 fruithapje 12:00 210/7 16:00 210/7 20:00 210/7 + 3 schepjes rijstebloem Je zegt dat ze best wel wat laat staan...pobeer eens meer tijd tussen de voedingen te doen (4 uurtjes) en de voeding iets op te hogen zodat ze er langer mee door kan. Waarschijnlijk dat je dan zowiezo een fles eruit kan laten.
Ik heb al vaker geprobeerd meer aan te bieden maar na 160/170ml is het al een gevecht! Ik ga het morgen toch eens proberen telkens 210 aan te bieden en dan idd 4u tussen elke voeding te proberen, ook al huilt ze, dan moet ik haar maar wat afleiden ofzo.. Bedankt!
Onze dochter zit sinds ze vier maanden is op vier flessen van 180/6. We hebben een tijdje gehad dat ze 's ochtends en 's avonds 210/7 kreeg, maar op het moment krijgen we het er niet in. Op het kdv denken ze dat ze een grotere speen nodig heeft, dus dat gaan we proberen. Maar... ze redt het wel op die vier flessen. Jouw dochter lijkt er nog niet aan toe te zijn om over te gaan op vier flessen, dus misschien moet je dat nog niet proberen? Ik zie in je banner dat ze geboren is met 34 weken, dat betekent toch dat je haar niet zomaar kunt vergelijken met kindjes van vijf maanden? Onze dochter zat tot ze vier maanden was op vijf flessen van 150/5 en we kregen er echt niet meer in. Rekken tot een voeding heb ik nooit gedaan, volgens mij schiet niemand daar iets mee op. Verder weet ik uit ervaring dat worstelen om de fles erin te krijgen alleen maar leidt tot frustratie bij kind en bij papa en mama en ook daar schiet niemand iets mee op. Mijn advies is dus: "luister" naar je kindje en kijk wat ze nodig heeft. Natuurlijk begrijp ik wel dat je graag naar vier flessen wilt en dat je een schema wilt, maar je kunt het echt niet afdwingen.
Hinke: bedankt voor je antwoord meid! Ja nona is te vroeg geboren, maar ze weegt ondertussen al bijna 8kg, dus ik dacht dat haar vroeggeboorte er ondertussen niet echt meer toe deed? Misschien zal ze minder flessen willen als ze 6mnd is en we overstappen op opvolgmelk, heb gelezen dat daar meer cal inzitten.. We wachten wel rustig af
Waarom zou je grotere flessen aanbieden als ze het toch niet opdrinkt. Proppen heeft totaal geen zin, vol=vol. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je veel voeding weg moet gooien. Misha is ook nooit een superdrinker geweest. Die restte ook bijna elke fles. So be it. Het ene kindje moet aan de Forte omdat het niet te verzadigen is, de ander laat lekker wat staan... En heb je het alleens geprobeert om de rijstebloem achterwege te laten in de laatste fles. Hier was het vooral Milan die 's nachts voor een extra fles kwam als ik hem rijstebloem gaf in de laatste fles, terwijl als ik gewoon melk gaf, hij de nacht helemaal doorsliep. Dus ik ben heel snel weer van de rijstebloem afgestapt...Weet niet of dit bij jou kindje ook zou helpen, maar het gebeurt vaker dat rijstebloem juist het tegenovergestelde effect geeft, dan wat jij zou willen (nl, doorslapen 's nachts).. En verder toch proberen wat geduld te hebben, hoewel ik me voor kan stellen dat je het lekker zou vinden om die nachtvoeding kwijt te zijn. Maar je hebt het zelf al over 4 voedingen, terwijl je nog niet eens op 5 zit. Denk dat je daar eerst naartoe moet werken en daar tevreden mee moet zijn. En het duurt niet lang meer voordat je bij kunt gaan voeden en over kunt gaan naar opvolgmelk. Grote kans dat je kindje dan een heel ander schema aan gaat houden...
Graag gedaan Hmm, 8 kilo is inderdaad al behoorlijk! Zoveel weegt onze dochter echt nog niet hoor! Haha, heeft Nona dus wel een sprintje getrokken: hup, gauw inhalen! Dus wat dat betreft, zou ze misschien toch wel met minder flessen toe kunnen? Maar ja, als het niet lukt, is ze er blijkbaar echt niet aan toe en dan zou ik dus niet allerlei kunstgrepen gaan toepassen.
Loetje: Ja idd 4 flessen hoeft nog niet van mij, maar die nachtfles wil ik echt wel weg hebben. Vannacht weer om 3u. En dan om 6u weer wakker Ik word er echt wanhopig van, al sinds haar geboorte ben ik de enige die elke nacht moet opstaan, in het begin zeker 3-4x, nu minstens 2x. Ik ga je tip eens proberen en de rijstebloem savonds niet meer te gebruiken! Hinke: Haha ja ze heeft zeker en vast een sprintje gedaan! Daarom vind ik ook dat ze echt wel de nachtfles niet meer nodig heeft! Van mij mag ze gerust nog 5 flesjes krijgen overdag maar snachts heeft ze dat echt niet nodig. Ze is een veelvraatje denk ik
Trouwens nog een vraagje: Ze slaapt meestal rond 20u30-21u. Dus maak ik haar meestal wakker rond 22u voor haar laatste fles. Die drinkt ze vaak slapend op. Ik heb haar een keer laten slapen maar dan werd ze om 00u wakker. Moet ik haar dus blijven wakker maken voor die fles of zouden jullie ze laten slapen?
Tja moeilijk.....Ik weet nog van Milan dat als ik hem 23 uur wakker maakte voor de laatste fles (hij was toen wel wat jonger dan jou kindje, ik denk dat hij toen zo rond de 2 à 3 maanden zat), hij 's nachts om de 3 uur kwam Als ik hem zelf liet komen, meestal rond 1 uur, dan sliep hij daarna netjes door tot een uur of 7..Daarom probeerde ik op een gegeven moment ook rijstebloem te geven in zijn 19 uur fles, zodat hij dan mss die nachtvoeding over zou slaan. Maar toen kwam meneer rustig 2 tot 3x 's nachts ipv 1x rond 1-en..En ineens......Werd ik een keer wakker 's ochtends met het besef dat meneer 's nachts niet wakker was geworden. Ik durfde niet eens zijn kamertje in 8) Maar hij lag gewoon rustig rond te kijken en te brabbelen Vanaf toen was het over met de nachtvoeding, denk dat hij toen ook al snel richting de 5 maanden liep... Misha was weer een ander verhaal. Die kreeg ik met 3,5 maand met geen mogelijkheid meer wakker om 23 uur, lukte het wel, dan dronk ze simpelweg niets...Dus die zat met 3 3/4 maand al op 4 flessen en sliep klokje rond van 8 tot 8.. Het verschilt zo per kind. Het enige wat je kan doen is wat dingetjes uitproberen. Net als met de rijstebloem. Best kans dat het bij jou kindje anders uit pakt dan bij die van mij, maar proberen kan altijd... Veel succes
Oke bedankt loetje! Was er maar een gebruiksaanwijzing die bij je kind kwam he ! Ik ga vandaag haar gewoon laten doen. Dus ik laat ze slapen na de fles van 20u, kijk wel hoelaat ze wakker word. En dan geef ik nog een fles zonder rijstebloem.. Ooit moet ze toch die nachtfles laten vallen he..
Met 5 maanden hetzelfde ongeveer als jouw baby, misschien nog minder 150cc en geen rijstebloem. Nu sinds een weekje is de nachtvoeding eraf en krijgt ze 5 voedingen, wel met fruit en groentehapje. Geen rijstebloem, vind ze niet zo lekker.
Waarom zou je de rijstebloem schrappen uit de laatste fles? Lijkt me niet slim.. zo verzadigd mogelijk de nacht in laten gaan.. K. zit nu sinds gister pas op 4 flessen, en is al bijna 6 maanden...
Zoals je kunt lezen uit mijn ervaring, werkt het helaas niet altijd zo...Soms werkt rijstebloem gewoon de andere kant op en wordt je kind er (vreemd genoeg) hongeriger van. En komt het dus vaker ipv dat het lekker doorslaapt..Daarom is het het proberen waard om eens geen rijstebloem te geven. Er zijn ook kindjes die het niet fijn vinden om met een papbuik te gaan slapen, omdat dat gewoonweg te zwaar ligt. Het wil niet zeggen dat het bij ts werkt, maar het is het proberen waard lijkt me....
Hoi meiden. Vannacht heeft ze tot 5u geslapen, een uurtje langer dus. Ze sliep al om 20u30. Dan heeft ze slapend rond 22u30 haar laatste fles opgedronken (zonder rijstebloem) en om 5u heeft ze een klein flesje van 90ml gekregen. Dan doorgeslapen tot ongeveer 7u30. Ik ga dit nu een paar dagen proberen en kijken hoe het verloopt!
Hoi meiden. Gisteren was mevrouw doodop om 20u; Haar laatste fles was om 19u; Dus in bedje gelegen, ze sliep als een blok. wilde om 22u30 haar laatste fles geven maar ze wilde echt niet, sliep gewoon verder en ik kreeg amper 40ml erin. Dus heb ik het gelaten en haar terug in bed gelegd, ze sliep door tot 5u30! Weer een stap vooruit dus!