Vraag aan de hardlopende zwangeren

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door LW85, 13 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Hoi meiden,

Ik vroeg me af of er hier ook dames zijn fanatiek hardlopen en zwanger zijn.
    Ik ben sinds begin dit jaar weer wat fanatieker bezig om op wedstrijd niveau te komen (5-10-21 km).
    Het hardlopen gaat nu nog prima (van de week 8 km zonder moeite en ook een les spinnen op de sportschool ging zonder problemen).

8 december zou ik een wedstrijd van 15 km lopen. Ik ben dan 16 weken zwanger.
    Is dat te doen? Het verschilt natuurlijk per persoon en per zwangerschap enz. maar ik zou wel een idee willen krijgen van hoe jullie het lopen tijdens de zwangerschap ervaren.

2. saabenjelle

saabenjelle Bekend lid

27 dec 2010
    551
    0
    0
    zuid holland
    Voor zo ver ik weet, mag je blijven lopen als je dat daarvoor ook altijd al deed. Dus niet ineens zwaar op gaan bouwen in je zwangerschap. Of het nog comfortabel is bij 16 weken weet ik niet. Zou dit toch eerst overleggen met verloskundige of sportarts

3. tari

tari Fanatiek lid

23 dec 2006
    4.655
    0
    0
    receptioniste
    noord-holland
    ik ben nu 15 weken zwanger, en ik krijg toch last onderin mijn buik met hardlopen. zelf vind ik dus niet prettig meer. maar net wat je zegt het wisselt per persoon en zwangerschap.

4. ettol

ettol Actief lid

21 aug 2013
    233
    56
    28
    goede vraag!
    Zelf was ik ook wat fanatieker aan het trainen met hardlopen, maar afgelopen weekend moest ik na 20 minuten stoppen, omdat ik super veel pijn kreeg aan mijn () (). Dat terwijl ik een shock absorber bh aanhad die alles goed stevig bij elkaar houdt.
    Daarom dat ik nu maar gewoon lessen op sportschool ben gaan volgen, waar 10 minuten cardio met 10 minuten krachtoefeningen wordt afgewisseld en dat is net vol te houden.

Een vriendin van mij echter heeft tot en met 7 maanden iedere dag probleemloos 10 km gerend. Het werd wel wat langzamer allemaal, maar ze had verder nergens last van. Zij gaf me nog de tip om 2 bh's aan te doen, dus dat ga ik zelf nog proberen.

Sporten is gezond en ik zou zelf ook zo fit mogelijk deze zwangerschap uit willen zitten. Doe wat lekker voelt. Mijn artsen raadden wel af om meer te sporten dan voordat je zwanger werd, dus trainen voor een marathon lijkt me een minder goed plan. Luister goed naar je eigen lichaam!
    succes!

5. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Voordat ik zwanger raakte, had ik me al ingelezen en begreep dat het absoluut geen kwaad kan. Ik was ook vrij fanatiek bezig en ging er vanuit dat ik zo lang mogelijk door zou blijven gaan. Totdat ik -letterlijk- in mijn hardloopkleding, vlak voordat ik wilde gaan, de positieve test in handen had. Ik heb de schoenen uitgetrokken en niet meer aangehad. Het voelde gewoon niet goed.
    Wel mis ik het, maar ik denk dat je gewoon goed naar je lijf moet luisteren (zoals hierboven ook al gezegd werdt). Merk je dat het zwaarder wordt, doe dan een stapje terug.
    Voor mij was dat een andere vorm van bewegen. Iets suffer, maar veel wandelen en zwemmen houdt mijn conditie op pijl.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    ik ben normaal ook fanatieke hardloper en nu zwanger van de tweede. Bij beide zwangerschappen ongeveer met week 7 al gestopt. Bij mij begon mijn buik heel erg te krampen als ik ging lopen en dat voelde niet goed. Waarschijnlijk kon het geen kwaad, maar het liep gewoon niet fijn. En ik was ook veel te moe om echt het onderste uit de kan te halen(wat je bij een wedstrijd wel zou willen)

7. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'zwangerschap'

8. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Ik heb mijn eerste beide zwangerschappen nog lang doorgelopen. De eerste tot dertig weken en de tweede tot vijfentwintig. Wel beide keren een soort omgekeerd opbouw schema gebruikt, dus op het laatst met wandelpauzes om het niet te belastend te maken voor mijn bekken. Met mijn tweede zwangerschap heb ik nog wel meegedaan met een loop toen ik 18 weken zwanger was, maar dat was maar vijf kilometer en ik heb m rustiger gelopen dan anders. Had de tip gekregen om mijn hartslag niet boven de 150 te laten komen, dus dan gaat het sowieso langzamer.

Deze zwangerschap is sowieso anders, eerder last van mijn bekken en dus nu na zeventien weken niet meer gelopen. Jammer, maar niks aan te doen! Zwemmen gaat nog wel goed!

9. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    #9 annekevdz, 14 sep 2013
    Laatst bewerkt: 14 sep 2013
    Dubbel

10. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik liep tot een aantal weken geleden regelmatig de 10EM (16,1km) en af en toe de halve marathon, en wilde zo lang mogelijk blijven lopen in de zwangerschap. Maar de eerste weken bleek dat ik het gewoon niet meer voor elkaar kreeg. Ik had veel last van klachten de eerste weken, enorme buikkrampen, overgeven, geen energie, en dan kan je lichaam zo'n prestatie simpelweg niet meer leveren.

Ik loop nog altijd (vorige week een wedstrijdje van 12km), maar ben natuurlijk ook pas tussen de 11 en 12 weken zwanger. Ik merk wel duidelijk dat mijn tempo ongeveer 10% lager is dan voorheen, en mijn afstanden zijn ook korter. Ik schrijf me de komende tijd dus niet meer in voor wedstrijden hoger dan 10km, omdat ik merk dat mijn lichaam aangeeft dat het genoeg is. Groot verschil met een paar weken/maanden geleden dus!

Wie weet veranderd het nog, want gisteren heb ik voor het eerst weer op een lekker hoog tempo gelopen, en dat voelde heerlijk. Ik begin nu namelijk meer energie te krijgen dan de vorige weken. Dus vooral: luisteren naar je lichaam. Maar ik denk dat je zwangerschap niet de periode is om verder op te bouwen. Hooguit constant blijven en zorgen dat je conditie op pijl blijft.

11. Wolkje87

Wolkje87 Bekend lid

23 jan 2013
    553
    1
    18
    Ik heb nog hardgelopen tot 16 weken (+- 10 km), en vanaf dat moment trainde ik mee met een zwangerschapsbootcamp waarbij wel stukken werd hardgelopen (maar nooit meer dan 1 km). Ben er bij week 32 mee gestopt, grotendeels dankzij bekkenproblemen.

Zou sowieso mezelf niet meer verplichten tot bepaalde wedstrijden/afstanden/tijden oid, je weet maar nooit hoe je het vindt. Luister goed naar je lichaam, overleg met je vk of zoek een zwangerschapsworkout die bij je past.

Deel Deze Pagina