Paar vraagjes ivm rust en regelmaat!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door miekie82, 19 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekie82

    miekie82 Fanatiek lid

    8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Omdat mijn mannetje veel moeite heeft met slapen overdag(huilt in eigen bedje, kan niet alleen inslapen) wil ik rust en regelmaat in gaan brengen. Ik had al regelmaat ingebracht, maar wil het nu strakker aan gaan houden...

    Wakker-voeden-verschonen-spelen-slapen....

    Maar nu heb ik een paar vraagjes...

    * Aangezien Tijn niet uit zichzelf kan slapen, en hij overdag dus steeds half uurtjes slaapt, weet ik niet hoe ik dat met direct voeden na het slapen moet doen! Ik begrijp dat het uiteindelijk meer dan half uurtjes zijn, maar ik mag aannemen dat het tijd kost, en dat zou dus betekenen dat hij in het begin bijna elk half uur eten krijgt? Hoe weet ik dan hoeveel ik hem moet geven? Hij krijgt namelijk flesvoeding!
    * Tijn is bijna 2 maanden, kan ik dan al de 10 min. regel toepassen? Ik wil het dan met 5 minuten doen, omdat hij zo overstuur kan raken! Maar kan ik daar al mee beginnen? Want als ik Tijn op bed leg, gaat hij dus huilen!
    * Hoe gaat dat met uitstapjes? Ik bedoel, wil ook wel eens de deur uit, dan komt het dus voor dat hij in de wagen in slaap valt, of als hij slaapt, hij zijn bed uit moet..

    Volgende week heb ik voor de hele week geen afspraken staan, mijn man heeft middagdienst, dus ik ga vanaf maandag de strijd met Tijn zijn slaapprobleempje aan! Neem er dus ruim de tijd voor!
    En het stomme is..snachts slaapt hij wel...

    kus miek
     
  2. - Wat voeden na het slapen betreft: Hebben wij niet gedaan. Wij geven ook flesvoeding en Esmée heeft gewoon strak iedere 3 uur een fles gekregen. Inmiddels zitten we op 4 uur.
    Dat is ook regelmaat. Gewoon 3 uur aanhouden.

    - Tijn zal waarschijnlijk nog moeten wennen aan het in slaap vallen in zijn eigen bedje. Wat je zou kunnen doen is een muziekje aanzetten of een (gedragen) shirt van jouzelf in zijn bedje leggen. Dan ruikt hij de geur van mama en dat stelt gerust. Zelfs nu laat Esmée niet 10 minuten huilen. Zij huilt echt alleen als er ook wat is. Maar zo hebben wij haar eraan laten wennen.

    - Als hij in zijn bed slaapt zou ik hem er niet uit halen. Ook al moet je ergens naartoe. Kun je dan niemand (oma) vragen die even op wil passen? En in de wagen in slaap vallen is geen probleem. Esmée vindt het heerlijk om te slapen in de auto of de kinderwagen.

    Je zou kunnen proberen om dit ritme aan te leren. Is bij ons ook zo. Al is ieder kind natuurlijk anders:

    's Nachts - slapen
    Eerste fles - slapen
    Tweede fles - wakker/spelen/badje etc
    Derde fles - slapen en spelen na wakker worden (meestal 's middags bij ons)
    Vierde fles - spelen
    Vijfde fles (laatste) - slapen.
     
  3. Ps: eventueel een 6de fles natuurlijk. Wij geven inmiddels 4 of 5 flessen per dag.
     
  4. Moesje78

    Moesje78 Fanatiek lid

    26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Ik heb Britt nooit laten huilen, zelfs nu niet. Het enige wat ik nooit doe is haar uit bedje halen (zeker nu niet, dat kent ze zo)

    Als je nog niet echt regelmaat hebt, zou ik eerst zorgen dat je dat hebt en dan pas met je kindje de deur uit gaan.

    en inderdaad, elke keer precies hetzelfde doen, zelfde muziekje...etc..

    succes!
     
  5. Inky

    Inky Fanatiek lid

    12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    je kan zeker wel de 10 min regel doen met die leeftijd. Sommige baby's hebben dat even nodig.

    Maar waar ik aan denk is bv een bakerzak.
    Niels sliep ook niet zelf in en als ie sliep was een half uurtje lang. Wij hebben ene bakerzak aangeschaft en sindsdien slaapt hij 3 uur achter elkaar en de nacht door.
     
  6. Inky

    Inky Fanatiek lid

    12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    ps ik zou de 10 min regel dan maar 2 keer doen en als hij helemaal hysterisch wordt meteen stoppen. maar gewoon eens 10 min aanzien hoe het gaat.
     
  7. Kara23

    Kara23 Actief lid

    29 dec 2005
    195
    0
    0
    Heel herkenbaar jouw verhaal! Mijn zoontje kon overdag ook niet slapen en 's nachts (gelukkig) wel. Wij hebben een babyconsulente geraadpleegd zij zei dat hij overprikkeld was en daardoor niet in slaap kon komen. Toen zijn we overgegaan op het wakker-voeden-spelen-slapen ritme. Daarnaast zijn we hem ook gaan inbakeren, omdat hij zo erg aan het maaien was met zijn armpjes dat hij niet in slaap kon komen. Het werkt echt SUPER!

    Hier een paar tips:
    -Wakker zijn betekent voeden, maar er moet altijd min. 2 uur tussen de voedingen in zitten. Dus als hij eerder huilt, moet je hem toch nog laten proberen om in slaap te komen. (bij ons valt hij wel weer in slaap na een beetje jammeren->het krijsen is verleden tijd) Het is niet erg als hij de 1e dag een flesje extra krijgt.
    -Idd de 10 minuten-regel toepassen. Zet een stopwatch en ga, als hij na 10 minuten nog huilt (komt bij ons niet meer voor) naar hem toe en leg je hand op z'n buikje om hem te kalmeren.(niet te veel zeggen en hem niet gelijk uit bed halen)
    -Een uitstapje kan gewoon (zou er nog wel even een weekje meewachten, laat hem eerst maar wennen), maar je moet hem altijd wakker meenemen. Dus na de fles in de wagen.
    -Leg hem altijd wakker in bed, hij moet leren om daar in slaap te vallen. En doe altijd de gordijnen dicht, zodat het zo donker mogelijk is. En geen mobile boven het bed.
    -Zorg dat je een naar bed-ritueel hebt, doe altijd het zelfde.

    Het is erg belangrijk om het ritme de 1e week "streng" te volgen (geen uitstapjes, weinig prikkels, altijd voeden op dezelfde plaats), daarna kan je de teugels een beetje laten vieren.

    Pfffff....een heel verhaal! Ik hoop dat je er wat aan hebt, het heeft ons iig geval super geholpen! Het klinkt misschien streng, maar ons kindje heeft het iig nodig, echt een wereld van verschil, we hebben opeens een BLIJE :D baby! Als je nog iets wilt weten "hoor" ik het wel!

    x
     
  8. Loewiese

    Loewiese Actief lid

    15 okt 2006
    124
    4
    18
    Hoi,
    Wij hadden ook dit probleem rond 2 maanden (ze ging steeds minder slapen en steeds meer huilen) en het bleek heel belangrijk om haar op tijd in bed te leggen, dus als ze moe wordt maar nog niet doodop is. Als ze heel moe is, kan ze niet meer in slaap komen en slaapt ze ook slechter.
    Succes en groeten,
    Maaike
     
  9. Kara23

    Kara23 Actief lid

    29 dec 2005
    195
    0
    0
    Ja idd, bij het eerste gaapje naar bed!
     
  10. miekie82

    miekie82 Fanatiek lid

    8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Bedankt voor de antwoorden..
    Pff...tis vermoeiend en stressvol! Tijn slaapt dus echt helemaal niet overdag, lijkt elke dag erger te worden! Eerst wilde hij wel lekker slapen op mijn schoot, maar dat is nu ook 10 min. en daarna schrikt hij weer wakker.
    Vanmiddag gelijk na zijn eerste gaap in bed gelegt, nou brullen! Schreeuwen! Zo zielig! heb het 15 min. volgehouden, 3 keer wezen kijken, aai over zijn bol, tut erin, maar nee hoor werd niet stil!
    Als hij nu gewoon wakker is overdag en gezellig wakker is..nee Tijn wil dan op schoot en vermaakt worden en dan nog begint hij steeds te huilen, kan bijv. niet even naar de wc, want dan huilt hij al!..hij is gewoon doodop! Incl zijn mama en papa!

    Maar zo stom...nu net wakker in bed gelegt na de fles en hoppa 5 min. later slaapt hij! Hoe kan dat dan..waarom sávonds wel en overdag niet?

    Misschien toch maar weer naat het CB...ik bedoel zowel Tijn als wij raken zo echt oververmoeid...rust en regelmaar houd ik aan, maar dat slapen moet toch gewoon kunnen! Al sliep hij alleen smiddags een paar uurtjes, maar zelfs dat doet hij niet!

    Maar meiden in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!

    kus miek
     
  11. Jodi

    Jodi Fanatiek lid

    17 jan 2006
    1.696
    0
    0
    Erg herkenbaar allemaal.
    Marije slaat 's avonds ook makkelijk in.
    Overdag wilt ze niet in der bedje dus slaapt ze nu nog 3 x 30 min in der wandelwagen.
    Bij de oppas slaapt ze wel in de bedje overdag (natuurlijk...)

    Meestal word ze jengelig als ze echt moe wordt, dan neem ik der vast en wieg der, todat der oogje sdichtvallen (5-20 min) en leg haar dan neer. Dan slaapt ze meestal 30 min en soms wel 1 1/2 uur :)

    Wat wel helpt (ook hier) is de fles op vaste tijden.
    In het begin ieder 3 uur en nu heeft ze om de 4 uur.
    Dat geeft veel rust voor je kindje en voor jou.
     
  12. Bibiche

    Bibiche Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    @mir: mij is juist gezegd om overdag de gordijnen open te laten ivm dag- en nachtritme.

    Ik doe ze iig niet dicht.
     
  13. christina

    christina Niet meer actief

    Tip schaf het boek aan van Ria Blom Regelmaat en inbakeren. Ik heb er heel veel aan gehad. Ik had ook een kindje dat echt hazeslaapjes deed. Tot op het moment ik er achter kwam dat ze te moet was om de fles te drinken. Ik heb het boek gekocht en ben aan de slag gegaan, binnen een week sliep ze slkaapjes van 2 a 3 uur achter een. Inbakeren heb ik nooit gedaan, maar hoor je ook wel goede verhalen over. Andere tip als je kindje niet goed slaapt, ga naar de osteopaat, vrienden van ons hadden het probleem dat hun zoontje van 1 niet 's nachts wilde slapen, zijn 1 keer bij de osteopaat geweest en wat denk je zoontje slaapt door!
     
  14. christina

    christina Niet meer actief

    wat belangrijk is wakker wegleggen in hun eigen bedje. Ze wennen zo aan hun eigen bedje. Als je ze in slaap wiegt en dan slapende weglegd, schrikken ze als ze wakker worden en zetten het direct op een huilen, help war ben ik!
     
  15. Kara23

    Kara23 Actief lid

    29 dec 2005
    195
    0
    0
    Mijn kraamhulp zei dat idd ook, maar de babyconsulente zegt juist dat het donker moet zijn, want voor de baby is alleen de wakkere tijd dag!(zie ook, jaja daar is ze weer ;) , het boek van Ria Blom)

    @Mieke: Informeer anders bij het CB eens naar inbakeren. Bij mijn zoontje heeft het echt geholpen! Een oververmoeid kindje kan zich moeilijk overgeven aan de slaap.
    Heel veel sterkte, ik weet hoe het is! (zat er zelf ook flink doorheen)

    x
     
  16. Bibiche

    Bibiche Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ha ok ja zo kan je het ook inderdaad zien. Nou gelukkig slaapt ze wel 2-3 uur ook al schijnt de zon.

    Wat ik wel ga doen is een verduisterend rolgordijn kopen want zodra de zon schijnt in haar kamer (komt op in haar kamer) is ze al wakker dus heel vroeg al. Misschien scheelt het wel voor in de ochtenden.
     
  17. miekie82

    miekie82 Fanatiek lid

    8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Ik ben niet zo van het inbakeren, mede omdat je dat ook weer moet afbouwen, en omdat het wiebelen van de armpjes ook voor de ontwikkeling erg belangrijk is..maar de inbakerzak daar heb ik wel intresse in!
    Ik gaf tijn op vast tijden eten, voor de rust, maar dat helpt dus ook niet!
    En zoals wordt gezegt: lekker weg leggen in het eigen bedje wennen ze zo aan? Nou bij Tijn niet hoor! Gister heeft hij 20 min, gebrult, viel hij eindelijk in slaap, om vervolgens 10 min. later schreeuwend wakker te worden!
    Vanmorgen weer geprobeerd: wakker, verschonen, eten, spelen, gaap? en naar bed! Nou schreeuwen, krijsen! ZO zielig gewoon! En mar gapen en in de oogjes wrijven!
    Heb hem bij me genomen en na nog ee half uurtje dreinen viel hij op schoot in slaap..snel in eigen bedje gelegt en jawel...hij slaapt nog steeds! nu al bijna 2 uur(voor het eerste sinds een week in zijn eigen bedje!)
    Maar probleem dus nog steeds: het eigen bedje..... Hoe doorbreek ik dat krijzen/paniek? gewoon blijven proberen dnek ik maar!

    meiden nogmaal sbedankt voor de reacties!
    kus miek
     
  18. Bibiche

    Bibiche Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ja doorgaan met wakker op bed leggen. Telkens even aaien, kroelen, liedje zingen. Of gewoon wakker in bed leggen en nog in zijn kamer wat gaan doen zoals kleertje opruimen dat hij hoort dat je er bent.

    Ik heb een bakerzak gekocht en daar slaapt ze ook heerlijk in, ik probeer wel nu al af te bouwen. Dwz 1 slaapje zonder bakerzak maar wel armen strak onder laken. Want ik merk echt dat ze niet in slaap valt als haar armpjes zo maaien.

    Het is echt moeilijk maar het werkt echt wel. Wat ik wel doe als ze na 30 minuten (dwz ieder 10 minuten wel geweest om gerust te stellen) nog niet slaapt dan haal ik haar wel uit want anders gaat ze helemaal in paniek raken. En dan valt ze wel in slaap in mijn armen maar dit gebeurt eigenlijk al niet meer, ze valt zelfstandig in slaap nou na wel veel oefenen.
     
  19. Yoni2

    Yoni2 Lid

    1 apr 2007
    8
    0
    0
    Ook bij Tijmen heeft het rust en regelmaat-schema heel goed geholpen. Hij sliep maar 2 à 3 keer een half uurtje overdag en zodra het donker was wel weer goed.
    Hij slaapt nu in de bakerzak en momenteel alleen in zijn wieg op zijn kamertje. Hij sliep overdag vrij veel in de kinderwagen, omdat hij veel buiten stond. Maar hij wordt erg snel geprikkeld, dus op advies van CB laat ik hem nog even alleen in de wieg slapen.

    Het is inderdaad even doorbijten. Maar daarna gaat er een wereld voor je open. Ik heb nu echt tijd om iets in huis te doen, een vriendin te bellen of nog zelf even een lekker tukje (want dat schoot er ook altijd bij in..). Ik liep bijna constant met hem op de arm, want hij huilde de hele dag (van vermoeidheid dus).
    Ik gaf hem inderdaad ook pas 2 uur na de vorige voeding (fles), weer opnieuw. En dan weer volgens het schema voeden-spelen op de arm-verschonen-spelen in de box-wakker in bed leggen.

    Hij zit nu op 5 flessen en is na het wakker worden zo'n uurtje à anderhalf wakker. Daarna slaapt hij zo weer een paar uurtjes verder. Heerlijk en hij huilt nu eigenlijk alleen nog als hij honger heeft.

    Wat ik zei: het is echt even doorbijten en roep anders ook even hulp van iemand in, want ik zag het soms ook echt niet meer zitten. En uitstapjes zijn ook even van de baan. Plan een week van rust. Desnoods ook geen kraamvisite, zodat al je aandacht naar hem uitgaat.
    Ik had een paar afspraken staan (verjaardag, huisarts). Anders nam ik Tijmen mee, maar nu heb ik oppas gevraagd.
    Ik zet nog even door en probeer volgende week weer eens een keertje slapen in de kinderwagen uit. Want ik mis het buiten wandelen toch wel hoor.

    Succes! Het lukt vast en het is het meer dan waard. Het hele gezin krijgt zijn rust weer terug. Zelfs onze hond is weer rustig. Die werd ook gek van dat gehuil.
     
  20. miekie82

    miekie82 Fanatiek lid

    8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Even een update!
    Het gaat super! En ben pas 3 dagen bezig!
    Tijn huilt steeds 10 minuutjes als ik hem in bed leg, om vervolgens in slaap te vallen! De ene keer een half uur en de andere keer 3 uur! Het krijzen is weg! Jippie! En hij is inene zo vrolijk!..Moet er wel aan wennen dat hij steeds zo kort wakker is..hihihihihii zijn we niet gewend!
    Heb ook de bakerzak besteld, en ben benieuwd hoe goed het dan gaat!
    Meiden bedankt voor alle tips...ik zet door en het is zeker alle moeite waard!

    kus miek

    PS: Yoni, jij extra bedankt he! ;)
     

Deel Deze Pagina