Cultuur? Normaal? Of ben ik gewoon vd "oude stempel"

Discussie in 'De lounge' gestart door RoGiJuLi, 8 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Moet het hier toch eens vragen want ben best wel nieuwsgierig :D

Hier in onze buurt zie ik altijd op schooldagen tot 's-avonds laat kleine kinderen op straat spelen.
    Ook in de speeltuin op onze binnenplaats verzamelen zich rond 19.30 uur moslima mama's met hun (kleine) kinderen om vervolgens tot zeker 21.30 buiten te zitten en de kids te laten spelen.
    Het zijn allemaal kinderen in de leeftijd van ca. 3 tot ong. 8 jaar.

Is het normaal in die cultuur om je kleine kinderen tot zo laat buiten te laten spelen??
    Of ben ik gewoon ouderwets:) door mijn dochter van 6 op een schooldag om 19.30 op bed te leggen?? En is 21.30 dus een normale speel/bedtijd in elke cultuur??

2. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Geen idee hoor

Die van (5) ligt ook gewoon rond 19.30/20.00 op bed op schooldagen

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    ja volgens mij is dit in die cultuur redelijk gewoon en eten die mensen ook later. misschien slapen die kinderen na school wel een poosje ofzo. geen idee verder

4. Sweet87

Sweet87 Niet meer actief

Mijn zoon van negen mag tot uiterlijk half negen buiten spelen met dit weer, daarna moet hij gelijk douche en naar bed. Als het zo warm is kan hij voor die tijd toch niet slapen en vind ik het niet erg als hij nog even lekker buiten speelt met zijn vrienden. Wel in de speeltuin bij ons huis, niet ver dus.

5. Sweet87

Sweet87 Niet meer actief

En wij zijn Nederlands.

6. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Bij mij is het in ieder geval niet normaal. Om die tijd liggen die van mij toch echt al op bed.

Kleine verbetering: de Islam is geen cultuur, maar een religie. Dus de vrouwen die jij ziet zijn vast moslima's, maar kunnen wel allemaal een andere afkomst hebben.

7. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Waar heb ik de islam aangehaald dan?????
    Ik weet dat de moslima mama's hier een andere afkomst hebben.
    Ze dragen echter wel allemaal een hoofddoek vandaar dat ik het ook over de moslim cultuur heb endus niet over het geloof/de islam.
    In de bijbel staat ook niet hoe laat je je kids naar bed hoort te doen en de koran (of hun "bijbel") zal dat ook niet bevatten, vandaar dat ik het dus over hun leef cultuur heb en niet over hun geloofscultuur.

8. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Eihm als je zegt Moslima vrouwen dan zijn die toch islamitisch? Als je een cultuur bedoeld kun je beter praten over Turkse en/of Marokkaanse cultuur.

Ontopic; mij valt dat altijd op vakantie in Frankrijk al op. Daar zijn kinderen ook later buiten. Denk dat ze in sommige culturen inderdaad een ander ritme aanhouden. Al spelen in mijn buurt ook Nederlandse kinderen tot laat nog op straat. En zijn er Marokkaanse/Turkse mama's die ik ken die strikte bedtijden hanteren. Als je alle buitenlandse kindjes die a op bed liggen niet ziet en je ziet alleen degene die buiten zijn. Kun je best een scheef beeld krijgen denk ik.

9. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Was niet aanvallend bedoeld hoor;)
    Als je het hebt over moslima's, verwijs je naar de Islam. De moslim cultuur bestaat niet.

En zo zijn er inderdaad in elke cultuur wel mensen die dingen op een andere manier aanpakken.

10. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    In Portugal eten we om 20.00 en is het heel normaal dat er om 21.00 nog kinderen buiten spelen. Mijn kinderen gaan tussen 21.00 en 22.00 naar bed tijdens schooldagen. Dan zijn ze netjes om 8.00 wakker en lopen ze niet om 6.00 al te spoken.

11. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Tuurlijk volgen de vrouwen de islam, maar dat betekent dus niet dat ze vanuit de islamgeloving hun kinderen zo laat buiten laten. ;) vandaar dat ik het aanhaal als cultuur ;)

12. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Tja ik zie die kinderen dan weer op school zitten indutten terwijl we ons allemaal ernstig afvragen waarom er achterstanden zijn.
    Overigens zie ik het bij Antillianen en Hindoestanen net zo goed.
    Vervolgens geen ontbijt want ze zijn zo laat wakker, dan maar een paar croissants/ zoete koeken/ witbrood mee en het cirkeltje is rond.

Ik ben blijkbaar ook van de oude stempel; kinderen in de groei horen voldoende te slapen, minimaal 12 uur achter elkaar.

13. MotherPrincess

MotherPrincess Actief lid

19 okt 2014
    276
    170
    43
    +1

Zeker mee eens.. Er bestaat geen moslimcultuur ;)

14. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Als je erop Googled schijnt het zo te zijn dat enkel Nederland België en Duitsland strikte bedtijden hanteren. Toen ik jaren geleden dezelfde vraag stelde hier waren de reacties niet even vriendelijk ;) maar bleek idd dat veel culturen soepeler zijn met de bedtijd. Op de oude school van mijn kinderen zaten heel veel culturen. Was leuk (en lekker!!!) maar we kregen regelmatig in de nieuwsbrief het verzoek om aub kinderen tijdig in bed te leggen :)

15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    Ik ben gewoon Nederlands maar mijn buitenlandse ;) schoonzussen doen dit ook

Kinderen hebben geen vaste bedtijd vakantie of schooldag maakt niet uit als ze moe zijn gaan ze zelf slapen zeggen ze altijd
    Ze vragen me regelmatig mee maar mijn kinderen liggen dan al lekker te slapen

16. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb geen "andere" afkomst hoor, ik ben moslima en autochtoon.
    En er zijn in de islam wel overleveringen dat je je kind na het avondgebed binnen moet laten. Dat is nu rond half 9. Maarja, cultuurdingetje. Geloof en cultuur liggen vaak zo ver van elkaar af (daarom ben ik ook blij dat mijn man geen waarde hecht aan zijn cultuur en daarentegen wel zijn geloof praktiseert).

Mijn schoonfamilie vindt het ook apart dat mijn kinderen op tijd naar bed gaan.

17. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    Met mijn woordje "hier" bedoelde ik niet hier op het forum maar hier in mijn buurt ;);) had ik misschien even duidelijker moeten omschrijven :).
    En met "anders" bedoelde ik dus dat het niet alleen Turken en Marrokanen zijn die hier zitten, maar ook somaliërs etc. Met hoofddoek op allemaal :)

Ben blij dat jij snapt wat ik bedoel met "cultuur" en dat ik daarmee dus niet op het geloof doelde ;)

18. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Volgens mijn italiaanse vriendin liggen de kinderen in Italië ook rond 10 uur op bed...

19. Nummerzoveel

Nummerzoveel Actief lid

9 apr 2016
    289
    1
    18
    #19 Nummerzoveel, 8 sep 2016
    Laatst bewerkt: 8 sep 2016
    Komen dit soort verschillen niet voort uit het feit dat deze mensen voor een deel uit warmere oorden komen? Daar is het gebruikelijk op het heetst van de dag te rusten, maar daar staat tegenover dat de dag 's avonds langer doorgaat. Je ziet ook vaak dat in deze landen (ga alleen al in zuid Europa kijken) het sociale leven zich veel meer op straat afspeelt. Mensen verzamelen zich buiten, kinderen spelen nog even met elkaar. Als dat van oudsher er in zit, kan ik me voorstellen dat dit ook doorgegeven wordt aan de volgende generatie. Dus misschien vandaar dat de kinderen van 'nu' nog steeds zo lang op mogen blijven?

Of het goed is is een tweede, ik ben ook van de rust reinheid regelmaat en mijn kids moeten echt 12 uur achterelkaar slapen wil ik goed de dag met ze doorkomen. Maar het zou een verklaring kunnen zijn..

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Arme kinderen van mij, ze hebben nooit een nacht van 12 uur gemaakt. Zou het wel lekker hebben gevonden.

Ot: ze gaan hier altijd op tijd naar bed. Maar is idd een cultuurdingetje, je ziet het in warme landen ook vaak.

Deel Deze Pagina