Online les voor na corona

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door heidiane, 5 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Ik twijfel al een tijdje om het hier eens te vragen.
    Ik heb er zelf niet mee te maken. Online les is echt wat meer behelpen als live. Toch verbaas ik me wat er allemaal nog mogelijk is!!

Ik weet dat er heel veel kinderen zijn die eigenlijk op geen 1 school passen en ongedwongen thuis zitten. Zij zouden echt dolgraag naar school willen maar veel scholen zijn te complex. Die kinderen zitten dus zo wie zo thuis en die ouders hebben dat kind ook thuis en moeten daar rekening mee houden.
    Zou het echt niet mogelijk zijn om in Nederland online school daarvoor te organiseren?
    Dat er dus onderwijs personeel is die puur online les geven aan die kinderen? Het gaat vaak om gedrag wat niet in een school past.
    Dan is het misschien even puzzelen maar dan moeten er toch ook 'klassen' op maat gemaakt kunnen worden op niveau ofzo?
    Het is echt een soort 'fantasie'. Maar er moet toch ergens wel zoiets mogelijk zijn?
    Ik heb al wel op internet gekeken en daar zag ik zo een versnipperde problematiek van al die kinderen dat ik ook weer ging twijfelen of het in de praktijk ook echt mogelijk is.

Dus ben benieuwd hoe mensen die zo een kind thuis of in de omgeving hebben er over denken? Onmogelijk omdat het te simpel gedacht is?

2. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.806
    1.623
    113
    Qua lessen is het waarschijnlijk wel te doen (mits er iemand thuis is om te ondersteunen). Maar je mist dan nog steeds de sociale interactie. En dat is volgens mij net zo belangrijk. Mijn dochter gaat dan wel naar school maar het is speciaal onderwijs. Dat betekend dat de school ver weg is en ze er met taxi busjes naar toe worden gebracht. In de praktijk betekend dat dat ze haar klasgenootjes alleen op school ziet.

Nu met thuisonderwijs ziet ze dus geen andere kinderen. Ja, af en toe in de speeltuin en met het zoontje van vrienden van ons. En dat heeft echt z'n weerslag op d'r. Nu kun je in normale omstandigheden misschien wel wat vriendschappen in de buurt opbouwen met sport oid. Maar het is gewoon veel lastiger.

3. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113

Ik bedoel echt kinderen die zo wie zo niet naar school gaan. Echt de thuis zitters. Die waren er voor corona ook al. Die missen al die contacten maar krijgen ook geen les. Dus echt niet in plaats van. Het is echt een specifieke groep en vaak hoor je daar schrijnende verhalen over.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.971
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat die groep voor het grootste deel ook online lastig te begeleiden is. Maar er zullen er vast een aantal zijn voor we het wel goed zou werken. Maar hoe je dat van de grond krijgt?

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.004
    113
    Je bedoeld een soort staatsschool? Een standaard curicullum en dan verschillende leerniveau's?

Zoals je bijv ook voor Havo destijds staatsexamen kon doen als volwassene als je die nog niet had. (heeft mn vader gedaan destijds met een stapel schoolboeken en examen eisen, achteraf gehaald maar envelop niet geopend, kwam hij pas 20 jaar later achter...)

Lijkt me niet onmogelijk, maar het begeleiden van een leerling is vaak echt maatwerk. Maar als ouder van een thuiszitter heb je allicht wel een beter kader wat je kind nodig hebt qua scholing.

6. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Nee ook niet. Gaat echt om basisschool kinderen die op geen enkele school terecht kunnen en noodgedwongen thuis zitten.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat het best te realiseren moet zijn. Er zijn vast leerkrachten te vinden die dat willen.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.203
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nu is er een landelijke storing bij MOO dus wij zitten al een half uur duimen te draaien ;)
    Geweldig concept het thuisonderwijs.

Syane vindt dit leuk.
  9. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Ik hoop dat er in de toekomst meer flex onderwijs komt
    Deel school deel thuis

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Ik deel deze droom! Zou voor mijn “tussen wal en schip thuiszitter” echt heel fijn zijn. Mocht dit dan ook nog gecombineerd kunnen worden met een plek waar hij met leeftijdsgenoten kan samen zijn maar zonder cognitieve schoolse activiteiten dan hebben we de ideale wereld. Hij speelt nu heel veel buiten en heeft zijn sport maar dat is toch niet vergelijkbaar als dagelijks in een groep functioneren.
    Helaas bestaat deze droomwereld niet en komen we niet verder dan bij papa en mama op de bank en iedere dag van mama les krijgen en een uitputtend gevecht iedere dag om toch goed onderwijs, het liefst op een school te krijgen.

heidiane vindt dit leuk.
  11. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113

In elk geval iemand die ik bedoelde. Wat jammer dat het inderdaad praktisch niet haalbaar is

12. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.132
    1.831
    113
    Ik begrijp je.
    Dochter kreeg voor deze lock een uurtje school.
    Dus veel heeft zij niet gehad daaraan.

De rest kon ze uitzitten op de zorg.boederij voor haar sociale co tasten dus spelen met anderen in het zelfde schuitje dus geen schoolwerk verder.

Nu met deze lock is de zb terug geschaald naar 3x 3 uur en de rest thuis.
    En wij kunnen haar nu online haar werk laten doen t is maar 2 uurtjes per dag maar wij zien nu dat ze achterloopt en waar het fout gaat en kunnen haar goed sturen nu.
    Gaat goed dus.
    Hopelijk ziet school dit ook als goed en kan de 2 ochtenden na school.
    Ze moet er weg hoor maar voor nu vind ik dit helemaal geweldig ze krijgt weer les wel door ons maar toch.

Dus ja als ze dit konden blijven doen voor de thuiszitters vaak zijn een van de ouder ook thuis juist omdat ze nergens lijken te passen dan denk ik dat het goed uitgepakt kan worden.

Deel Deze Pagina