Vaccineren zorgmedewerkers

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by mausi, Dec 11, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Zijn er hier meer zorgmedewerkers die al bericht hebben gekregen over het vaccineren in januari. Wij kregen er een mail over dat er vanaf januari gevaccineerd gaat worden, het wordt natuurlijk zo (luchtig) gebracht dat iedereen het gewoon uiteraard gaat laten doen. Maar ik weet helemaal niet of ik dat wel wil... Hebben jullie er vertrouwen in en laten jullie je meteen vaccineren?

2. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

Apr 5, 2017
    4,847
    2,845
    113
    Nee ik wil nog geen vaccinatie.
    Eerst maar is kijken wat ze doen voordat ik iets laat inspuiten wat niet meer terug gedraaid kan worden.

3. lindajl

lindajl Fanatiek lid

Jan 25, 2016
    1,916
    1,505
    113
    Female
    Ik werk in een ziekenhuis en wij zitten niet bij de eerste ronde. Maar ik heb echt nog geen idee. Echt in tweestrijd.

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,655
    27,304
    113
    Female
    ik hoop op mijn oude werk dat de bereidwilligheid groot is. 2 huizen covid nu door medewerkers binnen gebracht. Dus ik verwacht grote bereidwilligheid, tenminste... hoor weinig tegenberichten.

Whoopy likes this.
  5. NiVa0230

NiVa0230 Fanatiek lid

Dec 14, 2018
    1,707
    3,845
    113
    Ja, ik ga me laten vaccineren zodra het kan (nog geen bericht gehad).

Whoopy likes this.
  6. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Nog niks gehoord maar ik laat me absoluut niet vaccineren. En ik begreep van m'n 14 collega's dat die het , op 2 na, ook niet laten doen.
    Allemaal om dezelfde reden: we hebben geen behoefte om proefkonijntje te zijn en we hebben allemaal corona gehad en vertrouwen er meer op dat we antistoffen hebben opgebouwd die werken. Zou mooi zijn als ze dat eens zouden testen.

Ik vind het allemaal veel te snel gaan en er is (uiteraard) nog niks bekend over evt lange termijn gevolgen.
    Ik ben altijd kritisch met medicatie en vaccinaties. Zowel voor m'n kinderen, mezelf als voor m'n dieren. Ben absoluut geen antivaxxer. Kinderen hebben gewoon al hun vaccinaties.
    Maar m'n dieren bijv geen anti vlo middelen wanneer ze geen vlooien hebben, niet standaard een jaarlijkse enting met een werking van 3 jaar maar hun bloed wordt gecheckt op antistoffen. Alleen als die te laag worden dan krijgen ze de enting. Nu al 5 jaar geen enting gehad!
    Ik heb zelf nog nooit griep gehad dus dan ga ik ook geen griepprik halen. Werk nu 22 jaar in de zorg en heb hem 2x onder druk van werk gehaald + 1x Mexicaanse griep. Onder het mom van:" je werkt met kwetsbare mensen dus er wordt van je verwacht dat je die beschermd".
    Na die 3 vaccinaties heb ik me de hele winter belabberd gevoeld. Een paar collega's hebben dit ook na een vaccinatie. En dan zeggen ze heel leuk dat dit mogelijk is maar ik vind het allemaal net iets te toevallig.

Ik reageer sowieso al gevoelig op medicatie dus nee, ik sla over. Ik moet trouwens de komende weken nog een vaccinatie hebben tegen hepatitis B. Die gaat voor anders kan ik weer opnieuw met het prikprogramma beginnen/ben ik hiervoor niet goed beschermd. Ik vind 2 vaccinaties, waarvan niet eens bekend is wat die combinatie doet, iets teveel van het goede.
    Een tijd terug hadden ze het erover dat een boost van bekende vaccinatie het immuunsysteem een boost kon geven. Kan even niet op de naam van de vaccinatie komen maar volgens mij was het er 1 die iedereen ooit standaard gekregen heeft. Is al jaren van bekend wat het doet. Bij zoiets heb ik er geen problemen mee om die te nemen.

Vind trouwens ook niet dat ze het hier nou zo goed geregeld hebben. Nu pas bezig met prikkers opleiden, apothekers en artsen proberen het nu voor elkaar te.krijgen dat de vaccinaties geregistreerd worden zodat bekend is wie welke gekregen heeft. Dit ivm evt bijwerkingen en terugroep acties. Nou sorry, dat zijn dingen die allang geregeld hadden moeten zijn!

7. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Precies mijn redenen!

8. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

Apr 28, 2020
    1,485
    955
    113
    Female
    Noord-holland
    Ik ga het niet doen omdat er nog te weinig bekend - en zekerheid is wat mij betreft. In mijn ogen proberen ze maar wat. In de eerste golf werden er van allerlei aannames en verwachtingen uitgesproken waarvan nu ook blijkt dat dit niet klopt.
    Groeps immuniteit wilde ze bereiken terwijl nu gebleken is dat je het virus gewoon nog een keer kan krijgen en dat zelfs bij bloedtesten na 4 weken al geen antistof meer aanwezig is.
    Ik twijfel of dit vaccin voor langdurige bescherming zorgt en zet al helemaal vraagtekens bij de kwaliteit ervan omdat het in een rap tempo is geproduceerd. Er wordt van alles geroepen en gezegd maar bewijzen kunnen ze niks en dat is nou juist wat ik als scepticus echt nodig heb. Garantie of wetenschappelijke ontbreken of worden constant bijgesteld dus nee voor mij geen vaccin!

9. Mila1988

Mila1988 Bekend lid

Feb 19, 2020
    989
    587
    93
    Female
    Moeten jullie zorg medewerkers verplicht de vaccinatie nemen ? Ben ik wel nieuwsgierig naar.

Zou het absoluut niet doen. Bestaat niet om in een jaar tijd een vaccin uit de grond te stampen. Straks komen al de bijwerkingen naar boven en dan is het te laat.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Nee, ze mogen niet dwingen. Mogen ze met bijv griepprik ook niet.

Nu een bericht gekregen dat er inderdaad binnenkort een start gemaakt gaat worden met vaccineren maar dat ze zelf ook nog niet goed weten hoe en wat. Er stond i.i.g. in dat ze het 1 en ander uit gaan zoeken, ze begrijpen dat er onder het personeel veel vragen en onduidelijkheden zijn en dat er binnenkort meer informatie bekend wordt zodat we een weloverwogen keuze kunnen maken over wel of niet vaccineren.
    Dus lijkt me eigen beslissing. sowieso bepaal je zelf natuurlijk of er wat in je lijf gespoten wordt.

littlemunchkin and Milkyway7 like this.
  11. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,024
    3,257
    113
    Ik ga me zeker laten vaccineren, liever gisteren dan vandaag!
    En ik merk op mijn werk dat de bereidheid om zich te laten vaccineren steeds groter wordt naarmate we mee covid-19 slachtoffers hebben op de afdelingen en ook het personeel nu bij bosjes ziek wordt.

Ik heb vertrouwen in de wetenschap, een medicijn of vaccin wordt niet zomaar goedgekeurd. En ja, je zal best wat last kunnen hebben van bijwerkingen, maar dat gaat wel over.

zwaaistaart, Whoopy, jojo85 and 9 others like this.
  12. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,024
    3,257
    113
    En ik denk dat er best een soort verplichting mag zijn. Niet voor iedereen, maar wel als je met bepaalde groepen werkt.
    In veel ziekenhuizen mag je bijvoorbeeld niet op kinderafdelingen werken als je niet tegen DKTP en BMR gevaccineerd bent, of niet op een OK, behandelpoli of chirurgische afdeling als je geen HepB vaccinatie gehad hebt. Ik denk dat voor het covid-19 vaccin ook zoiets gaat gelden, dat je niet welkom bent op longafdelingen, geriartie-afdelingen, IC's en/of verpleeghuizen.

Het is dan aan jou wat je wil. Op een andere plek gaan werken of je laten vaccineren. En ja, dit mag wettelijk gewoon ( heel terecht wat mij betreft!).

Whoopy, Vero0504, jojo85 and 4 others like this.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Ik volg, (werk niet in de zorg) maar ben heel benieuwd hoe zorgmedewerkers hier zelf in staan en of er al werkgevers sancties hebben staan als je je niet laat vaccineren.

14. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Mijn moeder en zus werken in de zorg en die willen het niet. Ze kunnen het niet verplichten heb ik begrepen. Maar ben benieuwd of er een soort chantage middel zal zijn waardoor je dan geen keus zal hebben.
    vraag me sowieso af hoe dat werkt. Medisch dossier hoort toch geheim te zijn?

tuc likes this.
  15. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,024
    3,257
    113
    Medisch dossier is ook nog steeds geheim. Maar men mag wel vragen naar zaken die voor de (veilige) uitvoering van je werk van belang kunnen zijn. Net zoals een transportbedrijf mag eisen dat hun chauffeurs geen kalmerende middelen gebruiken.
    In veel ziekenhuizen is het bijvoorbeeld al zo dat je niet op kinderafdelingen mag werken als je niet tegen DKTP en BMR gevaccineerd bent, of niet op een OK, behandelpoli of chirurgische afdeling als je geen HepB vaccinatie gehad hebt. Daar mag een werkgever dus echt gewoon eisen aan stellen.

Whoopy, Vero0504, Dubbelgeluk and 2 others like this.
  16. amy2015

amy2015 Bekend lid

Feb 23, 2015
    528
    234
    43
    Veel collegas van mij staan er erg dubbel in. Wij hadden de eerste weken geen beschermingsmiddelen. Dit ging naar huizen waar het al uitgebroken was vanwege de schaarste. We konden nog geen katheter of setje krijgen bij leverancier alles ging naar het ziekenhuis ook sondevoeding etc. Woon in Brabant waar het heftig was.

Snap het maar vond het echt bizar dat we zo op ons zelf aangewezen werden. Gelukkig heeft onze werkgever veel bereikt maar bleef schaars.

Nu 'moeten' we ineens als eerste. Ik ben zelf behoorlijk allergisch en reageer snel op medicatie verkeerd dus twijfel nog erg. Veel collegas denken ook waarom wij als eerst en waarom niet eerst mensen die het graag willen kijken wat het effect is en dan maand later de volgende.

Maar we hebben al een mail van werkgever gehad dat deze ook informatie wil geven waar nodig.

Ben benieuwd ben er zelf nog niet uit

Manolito likes this.
  17. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

Jan 17, 2020
    4,008
    3,857
    113
    Zodra we mogen sta ik vooraan. Mijn collega's willen ook allemaal. Wij werken in ziekenhuis. Hopelijk komen ze snel beschikbaar!

zwaaistaart, Whoopy, jojo85 and 5 others like this.
  18. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

In het leger ben je ook verplicht bepaalde vaccinaties te nemen. Ik weet niet precies hoe dat zit maar dat is dus al zoals jij omschrijft bij veel meer functies zo.

Mamafiets likes this.
  19. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,689
    18,768
    113
    Female
    Ik kreeg vandaag mijn mail.
    Ze roepen op om zoveel mogelijk te laten vaccineren maar er word dus niets verplicht.
    Er zit ook een peiling in, waar ze eens kijken naar de mening van de mensen
    Korte enquête dus.

Mamafiets likes this.
  20. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Ik werk in een ziekenhuis (met heel kwetsbare patiënten). Wij zijn voorlopig nog niet aan de beurt helaas. Anders zou ik vooraan staan, laat maar komen die prik:thumup:

zwaaistaart, Whoopy, Trirani and 3 others like this.

Share This Page