online 'pufcursus'?? of andere voorbereidingen voor bevalling??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door LiittleOne, 4 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiittleOne

LiittleOne Fanatiek lid

25 nov 2010
    1.220
    1
    0
    hee zwangere dames,
    wie volgt er nu nog een of andere zwangerschapscursus of yoga of iets dergelijks?
    het wordt mij veel gevraagd door de 'oudere generatie' of ik dat niet ga doen, maar mijn mening wat die cursussen betreft is niet echt positief.
    ik heb zo het gevoel dat ik met mijn bevalling zelf wel uitvind hoe ik wil puffen, misschien leren ze me op zo een cursus wel een heel andere techniek aan als dat ik dan ga gebruiken.

maar goed, ik wil toch enige voorbereidingen voor de bevalling treffen, dus nu even aan jullie de vraag, hoe kun je de bevalling 'voorbereiden'?
    heeft iemand bijvoorbeeld online wat gelezen/cursus gevolgd wat betreft het puffen en alles wat erbij komt?
    iemand nog andere ideeen??

2. DLight

DLight Actief lid

22 jun 2011
    446
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik lees mee. Ben ook wel benieuwd of er online iets te vinden is :)

3. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Bij Joris had ik 2 lessen pufcursus gehad. En daar kwam het puffen toen nog niet eens aan bod, was echt voorstellen en wat ontspanningsoefeningen. Maar ik moest toen ermee stoppen omdat ik er onwijs veel harde buiken van kreeg. Dus ik ging onvoorbereid de bevalling in bij Joris en kreeg het puffen daar heel snel geleerd!

4. jup

jup Actief lid

10 aug 2011
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is geen verplichting. Mijn moeder heeft (door omstandigheden) pas bij de derde een cursus gevolgd. Maar toen waren we net verhuisd, dus ik denk dat het een excuus was om mensen in de buurt te leren kennen. Want ze was al twee keer bevallen, dus dat puffen ging wel.

Als jij de toegevoegde waarde van zo'n cursus niet ziet, lekker niet doen. Als je je toch een beetje wit inlezen: In die standaard zwangerschaps/bevallingsboeken en op internet staat heel veel informatie en ook bekkenbodemspieroefeningen enzo.

Ik had eigenlijk ook niet zo'n zin in zo'n cursus, maar heb al helemaal geen zin om zelf al die boeken te gaan lezen, dus ik ben afgelopen week toch maar begonnen met een cursus 'Samen Bevallen' met mijn lief en 3 andere stellen. Met die mannen erbij is het niet zo'n mutsig 'heb-jij-dezelfde-kwaaltjes-as-ik'-onderonsje, dus dat kan ik nog wel aan :)

5. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Ik kies zelf voor 10 lessen zwangerschapsyoga. Heb in het verleden ook aan yoga gedaan, en dat vond ik heerlijk. Ik hoop nu ademhalings- en ontspanningsoefeningen te leren ter voorbereiding op de bevalling. Ik denk dat ik er veel aan ga hebben!

En het lijkt me gewoon al fijn om straks een uurtje bewust met mijn lichaam en kleintje bezig te zijn.

6. Juul2012

Juul2012 Actief lid

30 jan 2012
    200
    0
    16
    Account Manager
    Den Bosch
    Ik heb me ook ingeschreven voor "samen bevallen"
    Vind het fijn om dit samen met mn lief te doen.
    Volgens mij moet/ gaat hij mij door die bevalling heen leiden, duis is het wel prettig dat hij ook een beetje weet wat hem te wachten staat.
    Daarnaast is het ook wel een heel erg prettig idee dat het (hopelijk) geen gezeur cvan vrouwen onderling wordt....

Succes met het maken van je keuze!!

Maartje

7. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik vond 'samen bevallen' bij m'n eerste erg leuk om te doen. Vooral omdat je dat echt samen doet. Maar bij de 2e volg ik niks, vind ik niet echt meer nodig.

8. pcj

pcj Actief lid

22 jan 2009
    205
    0
    0
    het lijkt me juist heel erg leuk en inderdaad ook een manier om andere mensen te leren kennen.

9. Bailey1987

Bailey1987 Fanatiek lid

9 jan 2012
    1.488
    0
    0
    Mama sinds 12 juni! Docente
    Ik zit ook niet zo te wachten op een cursus... Maar vraag me af of er inderdaad op internet voorbeelden te vinden zijn? Zal toch vast ook wel een youtube filmpje of zoiets bestaan? Ik heb m alleen nog niet kunnen vinden....

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb het boek duik in je weeen gelezen en ik heb individueel cesartherapie gehad (had revalidatiefysio in verband met hyperemesis gravidarum het grootste deel van de zwangerschap en dat is overgegaan in cesartherapie gericht op bevallen etc). Heb niet echt het idee dat ik voor de bevalling iets gemist heb, maar ik had het wel leuk gevonden om andere zwangeren in de buurt te leren kennen middels zo'n cursus.

11. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb geen zin in een pufclubje of iets. Maar zou me wel wat willen voorbereiden. Op youtube nog niks echt kunnen vinden. Ja uitleg over hoe bevallen gaat, maja dat heeft m'n VK ook al verteld. Dus ik lees even mee :)

12. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb wel zwangerschapsgym gedaan. Het is echt niet zo mutserig als het klinkt hoor :) Maar dat zal ook per cursus verschillen en wie het geeft (Weet niet wie het zei, maar heb tijdens die lessen nooit kwaaltjes vergeleken haha).
    Het gaat er echt niet alleen om puffen. Je leert er ook heel veel over hoe je je lichaam kunt ontlasten tijdens de zwangerschap. En ook wel theoretisch wat er allemaal gebeurt met je lijf en je kindje.
    Ik heb het zeker als iets positiefs ervaren.

Als je het niet wil doen is natuurlijk prima. Denk dat je op internet en in boeken ook voldoende info kunt vinden. Er zijn genoeg mensen die bevallen zonder een cursus te hebben gedaan en ook ziekenhuispersoneel en verloskundigen kunnen je prima vertellen wat je moet doen tijdens de bevalling.

13. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Bij mijn eerste zwangerschap heb ik een cursus zwangerschapsyoga gevolgd. Ik wilde iets aan beweging doen en zwangerschapspilates leek me te heftig (zat met slijmbeursontsteking in mijn heup)
    Zelf ben ik het type "met beide benen op de grond staan" dus die yoga werkte bij mij voornamelijk op mijn lachspieren.... in kleermakerszit inbeelden dat je via een touwtje aan je kruin aan het plafond hangt en zweeft, dan ga ik al snel denken "help, het touwtje knakt" Op voorbereiding van de bevalling, heeft het geholpen omdat je ademhalingstechnieken leert, en ook fijne "standjes" hoe je je weeën op kan vangen.
    Het belangrijkste wat je kunt leren is puffen in het ritme van "altijd is kort jakje ziek" of "deze wee komt nooit meer terug"
    Je moet vooral doen waar jij je het prettigst bij voelt, niet met tegenzin aan zo'n cursus beginnen want dan werkt het niet ontspannend, maar frustrerend.
    Succes!

14. Erica82

Erica82 Actief lid

28 aug 2011
    431
    0
    0
    Fotograaf
    Zwolle
    Ik doe "Samen Bevallen". Ik vind het erg fijn om dat samen met mijn man te doen. Het klopt inderdaad dat je dan straks als soort team de bevalling in gaat. Mijn man kan mij begeleiden en helpen als ik het even niet meer weet. Voor mijn man is het erg fijn, omdat hij nu in contact is met andere toekomstige vaders wat veel herkenning geeft.

We beginnen elke les met een kort rondje waarin de week wordt bespreken. De ene keer spreek je veel meer over de 'kwaaltjes' dan de andere week. We hebben tijdens dat rondje vooral ook heel veel lol. En daarna theorie, elke week een ander thema. En afsluitend leren we ademhalingsoefeningen en inderdaad ook het puffen. Er komt ook nog een lesje massage, waarbij de mannen massagetechnieken leren die ze kunnen doen als de vrouw rugweeën heeft.

Ik heb nu 4x gehad en vind het tot nu toe erg leuk. Ik ben blij dat we deze gekozen hebben. En voor het sociale aspect is het voor ons ook wel goed, zoveel mensen kennen we niet hier in de stad - en ik kom dan ook nog buiten de deur, want ik zit nu in de ziektewet vanwege harde buiken (waar ik gelukkig tijdens de lessen geen last van heb en anders kan ik mijn ademhaling daar op aanpassen)

15. nijntje81

nijntje81 Fanatiek lid

11 jul 2011
    1.738
    0
    0
    Big City
    ik heb 4 maanden zwangerschapsyoga gevolgd en moet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Geen zweverig gezever, maar met de beide beentjes op de grond. (dus niet hoeven zweven aan een touwtje zoals bij Stitch ;)) Naast de technieken voor de bevalling ook veel uitleg en tips en trucs meegekregen voor de zwangerschap en na de bevalling. In principe wilde ik 3 maanden de cursus doen, maar vond het zo fijn dat ik de laatste maand er aan vastgeplakt heb.

16. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik heb ook nooit een pufcursus oid gevolgd. Voor de 1e bevalling wel boeken gelezen maar het echte puffen pas tijdens de bevalling geleerd.
    Ik puf ook altijd hetzelfde. Ik puf/blaas 4x kort via mijn mond uit en dan 1 keer lang. Adem dan weer in via mijn neus.
    Zou eigenlijk een filmpje moeten maken en op youtube moeten zetten.;):p
    Want na 4 bevallingen ben ik wel een hele goede puffer.:D

Deel Deze Pagina