Ik weet het....ik heb nog tijd genoeg. Bovendien wil ik eerst de 6- en 8-wekenecho afwachten. Maar toch wil ik graag alvast wat informatie van ervaringsdeskundigen . Vanaf wanneer moet je alles regelen? En wat moet je allemaal regelen (qua verzekeringen e.d.)? Wanneer moet je kraamzorg regelen? Mijn vriend en ik wonen samen met een samenlevingscontract. Wij zijn dus niet getrouwd. Moet hij in dit geval ons kindje erkennen? En hoe gaat dat in zijn werk? Zijn er nog meer dingen waar we aan moeten denken? Alvast bedankt voor alle informatie!
hoi, ik zou gewoon op je gevoel af gaan, je hebt wel tijd genoeg maarja er kan veel gebeuren in de tussentijd. niet alleen met de zwangerschap maar ook dingen er om heen. ik heb nu al de babykamer nagenoeg klaar, en dat is maar goed ook aangezien mijn partner nu fulltime werkt en er een stuk minder tijd voor heeft en ik zelf zwangerschapsischias heb en dus niet alles meer zelf kan. je kunt het aangeven bij de zorgverzekering maar ze weten het denk ik wel, ze krijgen de rekeningen wel van de verloskundige. kraamzorg heb ik rond de 13de week gedaan. met erkennen weet ik niet, kan ja naar informeren bij je gemeente. je kan ook al vast nadenken over hoe je dat na de geboorte wilt regelen met kinderopvang enz. ik hoop dat je er iets aan hebt
Vanaf wanneer moet je alles regelen? En wat moet je allemaal regelen (qua verzekeringen e.d.)? Je verzekering kan je het beste bellen om door te geven dat je zwanger bent. Als je dan recht hebt op een kraampakket (staat in je polisvoorwaarden) dan zorgen ze dat je dat op tijd in huis hebt. Wanneer moet je kraamzorg regelen? Ik heb me de vorige keer bij de kraamzorg aangemeld toen ik mijn eerste goede echo (rond de 9/10 weken) had gehad. Mijn vriend en ik wonen samen met een samenlevingscontract. Wij zijn dus niet getrouwd. Moet hij in dit geval ons kindje erkennen? En hoe gaat dat in zijn werk? Ja, je vriend moet jullie kindje erkennen, dit kan bij de gemeente. Informeer daar even. Ook moeten jullie gezamenlijk gezag aanvragen bij de sector kanton van de rechtbank waaronder jullie gemeente valt. Dit is niks spannends, je kan daar papieren voor opvragen die jullie moeten invullen en terug sturen en dan wordt het gezamenlijk gezag geregeld. Dit kan je overigens pas doen als je kindje geboren is. Zijn er nog meer dingen waar we aan moeten denken?
Als je je kindje eventueel op een kinderdagverblijf wil dan moet je dat nu al regelen. Vaak zijn er wachttijden van een jaar of meer als je pechhebt
Kraamzorg zeggen ze hier voor de 14e week.. maar ik ga het direct na de eerste echo doen week 10 van de zwangerschap. Je vriend met het kindje idd herkennen, maar heeft dan nog geen ouderlijk gezag zie reactie mermaid
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Alleen maar goed dat je er op tijd over nadenkt. Beter te vroeg dan te laat! Ik zou je vragen sowieso even bij de eerste vk-afspraak stellen. Waarschijnlijk krijg je wel wat info boekjes mee. Wij hebben ons na de eerste afspraak bij de vk aangemeld bij kraamzorg en bij menzis doorgegeven dat ik zwanger ben. We hadden bij de verzekering wel eerst gekeken of we goed zaten qua vergoedingen (is nu handig om dat voor het einde van het jaar te regelen). Na de eerste echo (12 weken) hebben we bij ons kindje bij het kdv opgegeven (vaak erg lange wachtlijsten). Wij zijn getrouwd, dus met erkennen hebben wij niets te doen. Maar volgens mij moet dat bij een samenlevingscontract wel. Hadden wij eerst ook, en daar staat gewoon veel minder in vastgelegd dan een geregistreerd partnerschap of huwelijk (die laatste twee zijn min of meer hetzelfde). Dus over dat erkennen moet je even bij je gemeente uitzoeken. Later: -Nadenken over hoe en of je wilt gaan werken of wat voor soort opvang je wilt. -Nadenken over thuis of ziekenhuisbevalling en dit bij de vk aangeven. -Namen bedenken. -Babydozen aanvragen. -Babyuitzet kopen en voor week 36/37 alles klaar hebben. -Kaartjes uitzoeken. -Ziekenhuistas/vluchttas klaarzetten (voor week 36/37). -Zwangerschapscursus? -Bevallingsplan maken? Na de bevalling: -Kindje aangeven bij gemeente. -Familie, vrienden, overigen op de hoogte stellen. -Kaartjes sturen. -Je kindje opgeven bij de ziektekostenverzekering, overige verzekeringen, en overlijdens/begrafenisverzekering. -Babydozen aanvragen. -Kinderbijslag en overige toeslagen aanvragen.