Denk je goed bezig te zijn...... Bewuste ouders geven hun kinderen vaak zo'n leuk doosje met rozijntjes in de veronderstelling dat dit gezonder is dan snoep. Dat is echter niet zo, want rozijntjes bestaan voor 90% uit suiker. Een handje rozijnen staat gelijk aan 3,5 klontjes suiker en dat is evenveel als er in een lolly, minimars of 4 snoepjes zit, zo laat hoogleraar voedingleer Martijn Katan zien in zijn boekje "Wat is nu gezond?" Er zitten ook geen vitamines in rozijnen, het is eigenlijk net snoep. Bron: Libelle nr. 7 2010
Het gaat er bij rozijntjes geven vooral om dat er geen witte suikers (volgens veel voedingsdeskundige gif) in zit maar fructose (fruitsuikers), net als in appels , peren en banaan dus. Natuurlijke suikers zetten zich anders om in je lichaam dit geldt voor volwassenen en natuurlijk ook voor kleine kinderen. Dus ik denk dat mr Martijn niet helemaal gelijk heeft met zijn vergelijking. Maar jah ik heb geen voedingsleer gestudeerd loool.
maar dat zijn dan toch vruchtensuikers? Net als een appel. Is toch andere suiker dan dat ze in een snoepje doen. Lijkt me. Want rozijnen zijn gewoon gedroogde druiven. Gooien ze geen handje gewone suiker doorheen zeg maar. Of denk ik nou te kort door de bocht?
ik denk dat je over zulke berichten heen moet lezen.. je kan je kind niet tegen alles beschermen.. hier dus nog wel rozijntjes. hij vind ze heerlijk. en je moet ze natuurlijk niet 3 doosjes op een dag geven 1 x in de week als afwisseling van een tussendoortje of het is gewoon makkelijk als je eens ergens op bezoek bent. koekje is hier altijd een geklieder
Boeiend.... wat is nog wel oké tegenwoordig? Hier krijgt mijn zoontje af en toe een doosje en dat blijft zo. Ik heb er een beter gevoel bij dan bij een lolly.
nou tegenwoordig kan je al bijna niks meer geven en hier krijgen mijn kindjes lekker rozijntjes als ze dat willen en ook een lekker snoepje ga ze niet tegen weren om super gezond te eten ze krijgen hier lekker wat ze willen mits ze niet goed hebben gegeten dan mag ook niet worden gesnoept...
Druiven zijn gezond zeggen alle voedingsdeskundigen. Rozijnen zijn gedroogde druiven zonder enkele toevoegingen. Dus bij mij is de conclusie dat rozijnen gezond zijn! Hoogleraar of niet....hier gewoon rozijnen hoor! Je kunt helemaal niks meer anders. De een zegt dat melk kankerverwekkend is, de ander zegt dat aardappels giftig zijn en zo is er voor alles wel weer wat.......Laat maar lullen denk ik dan!
Druiven en banaan zijn de fruitsoorten met de meeste suikers erin schijnt. Aangezien rozijnen inderdaad gedroogde druiven zijn is het niet zo vreemd dat er veel suikers in zitten. Maar wel natuurlijke suikers. Demi blijft lekker rozijntjes krijgen.
Rozijntjes zijn gewoon druiven en in druiven zitten alleen vruchtensuikers, dan mag je ook geen druiven geven, haha... Wat een onzin
van Schooltv: Hoe wordt een druif een rozijn en wat moet er na het oogsten nog met de rozijnen gebeuren voordat ze in de winkels liggen? Hier op deze helling in Turkije groeien druiven. In het najaar zijn de druiven rijp en kunnen ze geplukt worden. De druiven gaan in een mand en worden eerst goed nat gemaakt. Het water zorgt er voor dat er scheurtjes in de druivenvelletjes komen. Dat is nodig als je van druiven rozijnen wilt maken. De druiven worden heel goed verspreid, zodat ze in de zon snel kunnen drogen. Door de warmte van de zon verdrogen de druiven; langzaam maar zeker verschrompelen en verkleuren ze. En na ongeveer 7 dagen is elke druif een rozijn geworden. Dan gaan de rozijnen naar de fabriek, deze machine maakt ze los. Door de zon zijn de rozijnen aan elkaar gaan plakken. Als de rozijnen goed los zijn, moeten alles stokjes, steeltjes en steentjes er nog uit. Dat gebeurt op deze schudzeef, zo wordt alle rommel eruit gezeefd. En dan worden de rozijnen gewassen tot ze helemaal schoon zijn. Na het wassen gaan de rozijnen wordt er toch nog even gecontroleerd of er niet nog een steentje of takje tussen zit. De rozijnen gaan naar de weegmachine. In elke kist moeten evenveel rozijnen. Tot slot krijgen ze nog een oliebadje. Nu zijn ze echt klaar om verpakt te worden. In elk zakje moeten evenveel rozijnen. Nog een etiket erop en ze zijn klaar om naar de winkel te gaan.
OHJEEE, wat mogen we onze kinderen nog wel te eten geven? Jezus, hele generaties hebben ze op en nu is het ineens dikmakend en slecht.
Strax mogen kinderen helemaal niks meer Strax Moeten/mogen ze tot hun 18de alleen maar borstvoeding of flesvoeding ofzo krijgen :O ? In alles zit wel iets wat niet goed zou kunnen zijn....
Er staat nergens dat je je kinderen geen rozijnen 'mag' geven, er staat dat een handje rozijnen gelijk is aan 3,5 suikerklontjes en dus redelijk gelijk staat met ander snoepgoed.. (Ik mag toch aannemen dat iemand die hiervoor gestudeerd heeft weet waar hij 't over heeft..) Ik zou gewoon lekker rozijntjes blijven geven; ik ken eigenlijk niemand die zijn of haar kind bakken en bakken rozijnen geeft, dus wat voor kwaad zou 't kunnen, zo af en toe....
Ach ja als je alles moest weg houden bij je kids wat slecht is voor ze dan kan je ze het beste ergens boven in een kamertje zetten en ze opsluiten voor de buiten wereld want ze hebben iedere keer weer wat nieuws ..
Och, dat zal best dat het qua suikergehalte net zo hoog ligt als ander snoepgoed, maar aan een mini Mars zit nog wel meer toegevoegd aan zooi, wat er bij rozijntjes natuurlijk niet door zit. Ik geef er echt niet meer of minder rozijntjes door.
Wow, don't shoot the messenger haha! Waar het mij om ging is dat veel mensen denken dat rozijnen gezond zijn. Zijn ze ook, maar ze bevatten veel fruitsuikers en dat is, natuurlijk of niet, minder goed als iets zonder of minder (fruit)suiker. Van druiven wordt ook gezegd dat je beter niet teveel ervan kan eten door het hoge fruitsuikergehalte. Helemaal lijnende mensen kunnen er beter een beetje voorzichtig bij zijn. Ik had echt niet in de gaten dat rozijntjes zoveel suiker bevatten. Natuurlijk mag je je kind nog wel rozijnen geven, maar misschien doe je het nu je dit weet niet meer elke dag. Misschien kies je dan liever voor iets zonder (fruit)suiker. Gewoon een stukje bewustwording!
Helemaal mee eens....En ze hebben ook gewoon suikers nodig hoor....Al dat gezeur over wat wel en niet goed is voor ze. Wij zijn ook allemaal groot (nou ja...1.56m) geworden en ik kreeg vast heeeeel veel dingen die nu in eens slecht zouden zijn.