Hoi, Ons meisje krijgt borstvoeding. In de kraamweek moest ze worden bijgevoed met afgekolfde moedermelk. Sinds woensdag drinkt ze volledig de borst en gaat heg heelngoed. Ik merk wel dat wanneer ik haar terug in bedje leg na de voeding ze soms niet gaat slapen. Het lijkt dan dat ze nog honger heeft. Ik leg haar dan vaak weer aan en herhaal dit wanneer het ook de tweede keer niet gaat. Bij het aanleggen drinkt ze niet of nauwelijks aan mn borst. Mijn vriend zegt dat het puur zuigbehoefte is. Soms wiegen we haar even in slaap met een pink in de mond. Welk advies kun je ons geven? Kunnen we een speentje gebruiken voor de zuigbehoefte? (Hebben nog niet de speen gegeven). Of is dat slecht voor de borstvoeding?
Dit is redelijk normaal gedrag. Inderdaad zie je vlug of het zuigbehoefte en behoefte aan nabijheid is of honger (dan drinken ze wel door namelijk!) Zuigen brengt tot rust en heeft dus ook zeker een functie. Wanneer je klaar bent met voeden kun je haar nog even lekker op de arm houden, of in de houding zoals ze ligt. Gun haar de tijd om lekker in een diepe slaap te vallen. Je ziet vaak dat ze dan echt alles 'loslaten' en in diepe rust zijn, anders dan wanneer ze in actieve slaap zijn en je gezichtstrekken ziet en bewegende oogjes bijvoorbeeld. Wacht op de diepe slaap en leg dan pas weg. Laat je kindje zelf los aan het eind van de voeding als ze klaar is? En biedt je beide borsten aan bij een voeding? In moedermelk zit een stofje wat maakt dat kindjes slaperig worden. Dit stofje piekt op meerdere momenten: wanneer je kindje nog niet in slaap is, kun je het wiegen inderdaad zoals jullie doen. Meestal met een 20-30 minuten doet het stofje alsnog zijn werk. Probeer maar eens uit! Succes verder, goed bezig! oja speentje: als niet nodig is zou ik het niet doen. Als het helpt in slaap vallen (na een goede voeding!!!) kun je het overwegen. Niet om een voeding uit te stellen bijvoorbeeld.
Bedankt voor je reactie. Ik bied altijd twee borsten aan maar aan de eerste laat ik dr het langste drinken, verschoon haar dan en geef de andere borst als toetje. Meestal drinkt ze daar ook best nog wel lang aan. Ik heb gemerkt dat wanneer ik haar in bedje leg, ze toch huilt omdat ze honger heeft. Als ik haar aa.leg valt ze meestal in slaap, maar als ik dan even wacht (ik laat haar dan slapen op mijn arm) gaat ze toch nog even drinken. Daarna slaapt ze wel prima in dr bedje. Al met al duurt t voeden dan wel erg lang (uur in totaal). Zijn hier nog tips voor? Ze drinkt niet zo snel maar gewoon erg rustig.
Ja, je kunt prima sturen naar 'effectief haar voeding binnenhalen' tijdens het voeden. Wanneer je kindje drinkt, zal ze het slikken en binnenhalen afwisselen met pauzes. In het begin zullen de pauzes korter zijn en zal ze zelf weer het zuigen oppakken. Wanneer je merkt dat de pauzes langer duren (omdat ze een beetje in slaap suft) of wanneer pauzes langer duren dan slikken, kun je haar activeren: bij de les houden. Praat tegen haar, aai over de bol, dat soort dingen. Help haar herinneren dat ze aan het drinken was en vraag of ze klaar is of nog wil. Herinneren schrijf ik, want als ze reageert hoef je niet te blijven stimuleren. Tenzij haar reactie een reactie op jouw prikkel is en het bij een slok blijft en niet aanzet tot weer echt drinken. Wanneer dat het geval is kun je haar afhalen, even overeind en als er weer beweging in komt opnieuw aanleggen. Je kunt wisselen, of aan de zelfde borst, je voelt vanzelf of het heel kort was of al langer gedronken. Na een dag of vijf hier goed op letten en mee aan de slag gaan, zie je vaak dat kindjes het oppakken en effectiever doordrinken. Je voedingen kunnen dan 20-40 minuten duren. Zorg in ieder geval dat je haar voldoende gelegenheid biedt (dus helpt herinneren dat ze aan het drinken is) om haar voeding binnen te halen. Daarna mag ze natuurlijk nog lekker bij jou tutten, liggen of in slaap vallen, maar voeden is voeden! Succes er mee!