Ik heb de afgelopen dagen verschillende opmerkingen gelezen over dat het in NL zolang duurt voor je de as van je kindje mee naar huis mag nemen. Ik vind het echt verschrikkelijk en snap echt niet waarom. Wij zijn vorige week woensdag ons zoontje verloren nadat de navelstreng 4x om zijn nekje zat waardoor de bloedtoevoer naar zijn lijfje afgekneld was. Hij is afgelopen maandag gecremeerd en we hebben hem in de middag mee naar huis genomen. Hij hoort thuis te zijn en niet eenzaam en alleen ergens in een zakje/doosje op een schapje in het crematorium te liggen. Ik moest dit even kwijt... Alle papa's en mama's die hun kindje verloren zijn en lang op de as hebben moeten wachten en alle papa's en mama's die nogsteeds op de "thuiskomst" van hun kindje wachten, heel veel sterkte! Ik vind het vreselijk voor jullie...
Hoi Lynn, Wij hebben ook beide keren een maand moeten wachten. Heeft met formaliteiten te maken, maar snap ook niet waarom t zolang moet duren... Vond t wel heel confronterend om na een maand zo'n asbus te zien, je kindje ligt er gewoon in Heel onwerkelijk. Wat heb je voor urntje voor Skyler*? Wel fijn dat hij nu thuis is, lekker bij papa en mama en grote broer Ryker
Ik zal je een foto sturen of hem hier in mijn album zetten als we hem krijgen. Het is een kleine kubus van marmer waar een gedenkplaatje op komt. Nu zit hij nog in een plastic zakje in een mooi gebreid tasje. Bekijk bijlage 85596
Hey lieve meiden, Ik ken jullie nog vanuit de maart 2009 groep. Ik vind t vreselijk om te lezen, dat ook jij Lynn een kindje bent verloren, en Florida 2 Heel veel sterkte lieve meiden, jullie kindjes zullen altijd bij je zijn!
@lynnami, wat een mooi gebreid zakje... veel mooier dan die stomme asbus die wij hadden.... Dat je 4 weken moet wachten hier in NL om de as van een overledene op te halen heeft te maken met een of andere stomme wet uit 1639 (weet het precieze jaartal niet, maar het was van heel lang geleden). Die bepaalde dat dat zo lang moest duren, zodat ze dan een eventueel patroon van overledenen konden ontdekken. Tja... En dan is Nederland lekker bureaucratisch! Wij konden na ruim 5 weken pas de as ophalen, maar wat was ik blij dat Luuk weer thuis was! Nu inmiddels ook een mooie urn en nu 'klopt' het weer voor mijn gevoel. Veel sterkte met jullie verlies!
Veel sterke voor degenen die dit mee moeten maken! Ik geloof dat die wet in stand wordt gehouden om te voorkomen dat mensen 'impulsief' iets met de as doen waar ze later spijt van krijgen EN omdat het ook met de as nog mogelijk is bepaald onderzoek te doen. (Geen echte sectie meer natuurlijk, maar blijkbaar kunnen ze er nog wel wat anders mee.) In geval van twijfel aan de doodsoorzaak kunnen ze dan in ieder geval nog iets onderzoeken. Het geldt niet alleen voor kinderen, maar voor alle overledenen.
wij hebben ook meer als een maand moeten wachten voordat we tygo weer op mochten halen en die tijd duurd dan heel erg lang het is door een wettelijke regel, ivm evt onderzoek wat ze dan nog kunnen doen enzo. meiden heel veel sterkte!
Allereerst heel veel sterkte..... wat een nachtmerrie...!!! vreselijk... Het is inderdaad altijd zo dat er een maand tussen zit.... bij mijn overleden partner moest er ook minimaal een maand tussen zitten....
Wat ik op verschillende websites heb gelezen is dat het as een maand in "opslag" moet ivm het verspreiden van ziektes. Vind/vond ik toch wel erg apart. Milou* hoefde gelukkig geen maand in opslag, omdat ze onder de 24 weken was. Ze is 19 december gecremeerd en 31 december kwam ze thuis.
Kaatje- Dat verklaard ook al veel denk ik. Onze kleine Skyler was ook nog geen 24 weken... Maar van wat ik begrepen heb verschild het ook per land.