Dag dames, vorig jaar april hebben wij ons eerste autootje gekocht. Niet nieuw natuurlijk. Hij werd afgeleverd met APK. Nu is er dus bijna een jaar voorbij en ik vraag me af hoe het zit met de APK. Ik ben echt een nitwit op dit gebied. En mijn man weet het ook niet, want die komt uit het buitenland en daar werkt het heel anders. Ik weet alleen dat de APK over het algemeen veel geld kost, als je een vrij oude auto hebt... Mijn vragen zijn nu: - moet ik zelf contact opnemen met een garage om de APK te regelen? wanneer dan? een maand voor hij afloopt ofzo? - kan ik dan naar elke garage gaan? waar let ik op bij het kiezen? - hoe werkt het dan, zij checken de auto en zeggen dan hoeveel het gaat kosten, de reparaties en de vloeistoffen enzo? en dat je dan mag kiezen of je het bij hen laat doen of niet? of repareren ze alles meteen en krijg je dan gewoon een rekening waar je niets meer aan kunt doen, om het zo maar te zeggen? pff ik ben gewoon enorm bang dat het honderden euro's gaat kosten en dat ik helemaal niet goed op de hoogte ben hoe het werkt enzo, en dat ik dan maar gewoon die rekening betaal, terwijl het misschien wel heel anders (goedkoper) had gekund.... dus help aub
- moet ik zelf contact opnemen met een garage om de APK te regelen? wanneer dan? een maand voor hij afloopt ofzo? Ja, staat op het APK formulier, je mag vanaf 2 maanden van te voren laten keuren, dan is hij gewoon voor 14 maanden gekeurd. - kan ik dan naar elke garage gaan? waar let ik op bij het kiezen? Ja, dat kan. Wij hebben een kennisje die dat doet, maar je kunt ook naar de dealer gaan. Is een stuk duurder. Spreek goed af dat ze je van te voren bellen bij bijv. kosten boven een bepaald bedrag. - hoe werkt het dan, zij checken de auto en zeggen dan hoeveel het gaat kosten, de reparaties en de vloeistoffen enzo? en dat je dan mag kiezen of je het bij hen laat doen of niet? Sommige dingen zijn verplicht anders mag je er de weg niet mee op, dan wordt je auto gewoon niet goedgekeurd. Je moet dit laten maken. Sommige vloeistoffen kun je makkelijk zelf, scheelt echt heel veel in de kosten. is echt niet moeilijk. of repareren ze alles meteen en krijg je dan gewoon een rekening waar je niets meer aan kunt doen, om het zo maar te zeggen? Vraag of ze je eerst bellen voordat ze iets doen.
Bij een APK worden verschillende dingen gecontroleerd aan je auto: RDW, zie link. Je bent verplicht om dit te doen, en ook eventuele reparaties ben je verplicht te laten maken, anders ben je niet meer verzekerd. Je betaald gewoon voor de apk, (even een paar garages bellen om te kijken wat de goedkoopste is) en meestal overleggen ze even over de reparaties. Niet alles hoeft meteen, bijv profiel van de banden, als dat nog binnen een bepaalde norm valt, zeggen ze dat, en dan moet je die wel binnenkort vervangen, maar dat hoeft dan niet meteen. O ja, dat je een oude auto hebt, wil niet meteen zeggen dat het afgrijselijk duur is, hoor. Ik heb jaren een oud Golfje gereden, nooit wat aan gehad, behalve af en toe de banden en olie vervangen. O ja, en 1x is mijn uitlaat eronder uit gevallen... Gaf wel een lekker sportief geluidje, alleen was de snelheid er een beetje uit...
Volgens mij krijg je ook een brief als je auto weer aan de APK toe is, maar dat weet ik niet zeker, dus houd het zelf ook even in de gaten. Je kunt naar een garage gaan die je zelf wilt. Dat kan een merk-dealer zijn, of een universele garage. Net wat je zelf wilt. Voordeel van een merk-dealer is dat ze echt gespecialiseerd zijn in het merk auto dat je rijdt, nadeel is dat ze over het algemeen duurder zijn. Als je een wat ouder auto'tje hebt zou ik dus naar een universele garage gaan. De APK-keuring an sich is niet duur, wat het duur maakt zijn de reparaties die al dan niet verricht moeten worden en de daarmee gepaard gaande kosten voor arbeidsloon en onderdelen. Ik zou gewoon contact opnemen met een garage bij jou in de buurt en de vragen die je hebt mbt reparaties en betaling voorleggen. Spreek gewoon af dat zij jou bellen als ze weten wat er moet gebeuren aan de auto en wat het gaat kosten en dat je dan je akkoord wel of niet geeft. In principe is het natuurlijk wel zo dat ze moeten repareren wat ze tegen komen. In een speciaal systeem moet de auto namelijk afgemeld worden voor de APK en de garage kan daar steeksproefgewijs op gecontroleerd worden. Je mag niet rondrijden met een auto die niet APK gekeurd is terwijl de termijn al verlopen is. Ik weet niet hoe het gaat als je aangeeft dat je de auto zonder gerepareerd te zijn weer wilt meenemen. Dit zou ik even bij een garage navragen. Houd er rekening mee dat je bij veel garages niet in termijnen kunt betalen en ook niet achteraf, maar dat je moet betalen op het moment dat je de auto op komt halen. Dit zal ongetwijfeld niet bij alle garages zo zijn, maar omdat je een nieuwe klant bent en ze je niet kennen wil de garage niet het risico lopen dat je achteraf niet betaald. Ook wel de moeite waard dus om na te vragen hoe het in zijn werk gaat met betalen.
Dat kan als je APK nog niet verlopen is. Je kunt hem bijv. naar de dealer brengen voor de keuring (zij hebben meer verstand van het merk), dan vraag je om een adviesrapportje. Met dat rapportje ga je bijv. naar Pietje die net om de hoek zit, daar laat je je auto repareren en daarna ga je weer naar de dealer om je auto te laten keuren. Mag gewoon hoor.
Of je vraagt aan de garage of ze hem willen VOORkeuren voor je, dat doen wij ook altijd.. dan kijken ze de auto na voor 25,- en krijg je op een lijstje wat er gedaan moet worden en wat het kost. Altijd handig
Inderdaad, wat al eerder gezegd is; je krijgt van te voren een brief (tenminste, die heb ik dit jaar ook weer gehad) dat je je auto voor die en die datum gekeurd moet laten hebben. Je kunt naar een garage bellen (sommige sturen ook wel een brief om te laten weten dat ze een aanbieding hebben) om een afspraak te maken. Je kunt bijvoorbeeld ook alleen je auto laten keuren maar je kunt het ook doen in combinatie met een kleine of een grote beurt (garages doen de APK vaak gratis icm een grote beurt). Spreek in ieder geval af met je garage dat ze je bellen als ze iets tegenkomen wat gemaakt moet worden. Ze kunnen je dan vaak wel een bedrag noemen waar je op uit komt als je de auto weer moet ophalen.
ahaaaa ik ben al heel wat wijzer hartstikke bedankt, ik heb nu wel een idee over hoe ik het aan moet gaan pakken. thanks ladies
'k Zou je alleen aanraden niet naar de Kwikfit te gaan. Onze ervaring is dat ze dingen vervangen die achteraf helemaal niet nodig waren.
Je zegt dat je een nieuwe gekocht heb he? vorig jaar. als dat het geval is hoef je de eerste 4 jaar geen apk te hebben wel 2 keer per jaar een kleine/grote beurt.
Volgens mij bedoeld ze "een voor hen nieuwe auto". Tweedehands dus Edit: O sorry, je had het al gezien
Ik las te snel de eerste keer... later zag ik staan NIET dus snel ff erbij gezegt dat ik het gezien had.
Ik denk inderdaad dat je hier gelijk in hebt mits, zoals je ook aangeeft, de APK nog niet verlopen is.
Ik doe het als volgt. Ik google waar is het goedkoopste om te keuren, dit jaar was het bij kwikfit. Daar is hij afgekeurd op een paar punten. Dan ga ik naar een goedkoop adresje om het te laten maken. BInnen 14 dagen kun je hem dan bij ieder willekeurig apk station laten herkeuren zonder kosten. groetjes p.s zeg altijd van te voren dat ze moeten bellen als er iets ondernomen moet worden
moet je dan met dat 'afkeuringsrapport' naar het goedkope adresje, en dan later er weer mee naar het apk station, zodat ze die lijst dan kunnen checken en zien dat alles gemaakt is? hoe kom ik aan een goedkoop adresje?
Ik krijg altijd de kriebels bij Kwikfit. Daar word mijn auto nog niet gekeurd al deden ze het gratis.... Maar goed dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.
Mijn man werkt in de autobranche en krijgt direct vreselijke jeuk als ie de naam KwikFit hoort. Hij raadt ook altijd iedereen af daar naar toe te gaan. Het zijn óf prutsers, óf ze naaien je een oor aan...
Ja zoiets hoor ik hier ook altijd! Ongelooflijk, terwijl ze volgens mij verder wel een goede naam hebben, zijn niet voor niets zo groot denk ik dan?