Volgens mij wordt bloemkoolrijst gemaakt van de stronk, dus wat de meesten eigenlijk weggooien. Het is in feite 'afval'. Het heet zo, omdat je het in gerechten kunt eten waar je normaal rijst aan toevoegt, maar als je minder koolhydraten of meer groenten wilt eten. Ik heb er ook altijd een hekel aan als verpakt goedkoper is dan los. Ik zit dan in een luxepositie dat ik de meerprijs voor los kan betalen. Heb ik er wel voor over, voor minder plastic.
Omdat het als vervanger van rijst gebruikt kan worden, en dan kan je ook alle Vega dingen anders benamen, het is nl geen gehakt of kip of shoarma.. Of pindakaas, dat is natuurlijk ook een heel gekke naam, het lijkt niet eens op kaas. De vertaling is niet veel beter, het is ook geen boter.
Heb dat ook wel eens gezien met aardbeien, uit Spanje was een stuk goedkoper. En dat was dan gewoon in het seizoen. Zal wel deels te maken hebben met normaal betaalde arbeidskrachten in Nederland t.o.v Afrikaanse onderbetaalde arbeidskrachten in Spanje.
Shawarma betekent vrij vertaald "omdraaien". Hoezo kan iets omgedraaid niet vegetarisch zijn? Daarbij werd het van oudsher in het midden-oosten juist regelmatig vegetarisch gemaakt, met name in de christelijke vastentijd. De vleesversie die wij nu kennen was traditioneel juist minder vanzelfsprekend. Dus het is niet zo dat shawarma per se dierlijk is. Shawarma als shoarma schrijven doet trouwens echt pijn aan m'n ogen
Grote verschil is natuurlijk dat vega-varianten in voedingswaarde vergelijkbaar zijn met de vleesvariant. En gehakt is natuurlijk gewoon "stukgemaakt". Dus kan net zo goed vega zijn. Net als het voorbeeld van @citroenrasp (sorry, ik zal nooit meer shoarma schrijven ) Dus eigenlijk is bloemkoolgehakt een veel logischer naam. Het is namelijk gehakte bloemkool. Een product van sojabonen kip noemen vind ik dan wel weer stom.
Bloemkoolrijst dankt zijn naam aan de manier waarop het wordt bereid. Het is in feite fijngemalen of geraspte bloemkool, die de structuur en het uiterlijk van rijstkorrels krijgt. Hierdoor kan het in veel gerechten als vervanging voor traditionele rijst dienen, vooral in gerechten waar een koolhydraatarme optie gewenst is. Maar dacht jijzelf dat het rijst was dan?
Van mij mag je het schrijven hoe je wil hoor Maar ik blijf het, gezien de uitspraak, een heel gekke spellingswijze vinden.
Ik ben ook niet zo bekend met de koolhydraatarme vervangers en dacht dus inderdaad best een tijdje dat bloemkoolrijst echte rijst was. Wat op zich niet zo gek is, want er bestaat ook pandanrijst, jasmijnrijst e.d en dat is ook rijst, geen bloemetjes vermengd tot kruimels ofzo.
Bij jullie verkopen ze dat mss niet? Hier ligt dit naast de brocoli rijst en in het groenten rek. Dus vrij logisch dat het groenten zijn.
Ik snij de stronk eraf, schil hem en eet hem rauw op. Ik vind dat het lekkerste deel van de bloemkool
Dat was ook toen we nog in Nederland woonden Ik deed namelijk niet de boodschappen, dat deed mijn man (eigenlijk nog steeds) en die koopt echt alleen wat er op het lijstje staat. Dus ja, als ik dan ergens in een recept "bloemkoolrijst" zag staan, had ik niet direct door dat het weer iets koolhydraatarms was.
Ik vind dit het lekkerste wat er is. Ik snij hem in plakjes, even bakken in de olie, zeezout er op en je weet niet wat je meemaakt. Een serieus feestje in je mond. Oh edit: ik doel op een broccoli stronk