Onpopulaire mening

Discussie in 'De lounge' gestart door Anna009, 18 apr 2025.

1. joopterheul

24 sep 2024
    90
    98
    18
    Als je gezond heel oud wordt, kost je de zorg niets hè ;)
    Maar ik snap wat je zegt. Al kom ik dan ook uit bij de onpopulaire mening dat we ons eens moeten afvragen hoe lang of ten koste van wat we mensen soms blijven behandelen.

Gezonde producten goedkoper maken dan ongezonde producten vind ik ook prima.

En dat dan alleen nog rijke mensen zouden kunnen vliegen: dat zijn er dan toch al een stuk minder :oops:

Chayammy, chrystel73, Mamafiets en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.415
    113
    Ik zie vooral dat die mensen die gezond leefden en oud werden vaak ineens weg waren (als in: kort ziekbed en overleden) en ken aardig wat mensen die niet gezond leefden (/leven), al veel in het ziekenhuis gelegen hebben en dat in hun oude dagen ook nog regelmatig doen, en dan heb ik het over mensen in de 70 en 80.

spruitje80 vindt dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Is niet mijn ervaring. Mijn vader rookt een pakje shag per dag zo ongeveer en heeft nog nooit een nacht in het ziekenhuis gelegen. Zijn broer was kerngezond, rookte niet, dronk niet en viel ineens dood neer (aneurysma). Mijn ene oma rookte als een ketter en werd 94, mijn andere oma at alleen bananen als fruit én groente en at niks anders dan bonbons en taartjes, 93 geworden zonder problemen.

Persoonlijke ervaringen zeggen wat dat betreft ook niet zoveel denk ik.

Ongezonde mensen gaan vaak eerder dood, daar zullen dikke mensen ook onder vallen, dat is toch vaak goedkoper dan een dementie bij oudere mensen bijvoorbeeld. Dus wil je een suikertaks, omdat je denkt daarmee mensen te helpen (wat ik betwijfel) dan zou ik dat misschien begrijpen, maar het argument wat hier werd genoemd, om zorgkosten te besparen, klopt niet.

chrystel73, citroenrasp en Neuzeke vinden dit leuk.
  4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.179
    6.578
    113
    Mee eens! Ik vind dat vanaf een bepaalde leeftijd of vanaf een bepaalde gezondheidstoestand echt geaccepteerd moet worden dat het leven eindig is. Dat gebeurt steeds meer bij dure therapieen, maar zo vind ik dat ze mijn terminaal zieke sm veel te lang in leven hebben willen houden.

En als we het toch over 70+'ers hebben: ik vind dat die niet meer in een eengezinswoning hoeven te wonen. Maak ruimte voor gezinnen die zo'n woning nodig hebben en maak het je nabestaanden makkelijker door alvast kleiner en gelijkvloers te gaan wonen, zodat je minder snel afhankelijk bent van zorg. Ouderen die maar in hun groot huis blijven wonen hebben het er ook steeds moeilijker mee om toch weg te gaan terwijl ze er eigenlijk niet meer kunnen blijven wonen. Accepteer dat van jezelf en ga gewoon vroeg al kleiner wonen.

joopterheul vindt dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Hoe dan? Mijn ouders hebben een enorm vrijstaand huis, die ze het liefst jaren geleden al aan ons wilden verkopen. Maar zit nog wel een hypotheek op, want tja, vroeger was aflossingsvrij de gang van zaken. Verkopen ze het huis hebben ze denk ik 2-3 ton winst, waar ze hier in het dorp nog geen appartement voor kunnen kopen. Hun hypotheek lasten nu zijn 200 euro. Dus kun je mensen dan kwalijk nemen dat ze blijven zitten?

Er moeten meer opties komen, die zijn er simpelweg niet. Kleiner wonen en dan duurder uit zijn, zo gek is toch niemand?

dreumesje, EdN, LittleStarfish en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Mijn vader is er dus zo één... woont in een kast van een huis maar weigert te verhuizen.
    Maar door gezondheidsproblemen nu wel afhankelijk van thuiszorg. In zo'n enorm huis moet natuurlijk veel meer schoongemaakt worden dan in een appartement, dus dat is lastig. En hij heeft nagenoeg geen sociale kring meer.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Kun je dat mensen kwalijk nemen? Bij de meeste plekken die dan zogenaamd geschikt zijn voor oudere mensen ziet niet eens een tuintje. Mijn ouders zitten elke dag in de tuin zodra het weer het toelaat. Die zouden gek worden op een balkon. Het is heel vervelend voor onze generatie en die van de nu twintigers dat de woningmarkt zo shit is, maar daarom hoef je toch niet oude mensen van hun plek te verjagen als ze dat zelf nog niet willen?

Niemand heeft het eeuwige leven, dus die huizen komen vanzelf vrij.

EdN, spruitje80, cosdy en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.003
    14.667
    113
    Vrouw
    Hier wordt dus juist gezegd dat ze wel van dieren houden, op hun bord:roflmao:

9. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Sommige testers hier en de mensen die er “verstand” van hebben.
    20x testen en daarvan kun je blijkbaar aflezen of het goed zit,de hoogte van je hcg enz…
    Streep is zwanger en dat ding openbreken is niet de bedoeling.
    Iedereen die een missed abortion heeft gehad kan dat beamen.

chrystel73, Saartje33, Mamafiets en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Rituals is een overgewaardeerd merk. Ik houd er absoluut niet van en snap niet dat mensen elkaar dit kado geven.

consider, Lies1611, chrystel73 en 10 anderen vinden dit leuk.
  11. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Wist je dat er genoeg veilige landers die hier niks te zoeken hebben? Die nergens respect voor hebben en de plaatselijke middenstand leegroven waar je bij staat? Dat zelfs de burgemeester ze een gebiedsverbod moeten opleggen? Dat in de winkel waar ik werk om die reden camerabewaking is gekomen? Welkom in de gemeente Hardenberg.
    Begrijp me niet verkeerd, de mensen die het echt nodig zijn die zijn hier hartstikke welkom.
    Maar het uitschot loopt het compleet te verzieken.En daar komt die haat ook vandaan. Ik heb er ook geen goed woord meer voor over. Ik heb het zelf meegemaakt.

dreumesje, consider, Philou en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat ik veganistische mensen doorgaans maar saaie mensen vind.
    Te hoog geitenwollen sok gehalte.

dreumesje, consider, Lies1611 en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.179
    6.578
    113
    Is het erg als je in de laatste levensfase een hogere maandlast hebt? Je hoeft toch niet meer te sparen voor later?

Voor het nageslacht hoef je het ook niet echt meer te doen. Die zijn ca 50 als de ouders sterven, dan ben je hopelijk niet meer financieel afhankelijk van een eventuele erfenis.

chrystel73 vindt dit leuk.
  14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.179
    6.578
    113
    Dat pleit voor andere woonvormen, zoals knarrenhofjes of complexen met een gezamenlijke tuin. In de tuin zitten is prima, maar het moet ook onderhouden worden. Mijn man moest zo het gras maaien van zijn moeders tuin, niet echt om de hoek.

spruitje80 en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Over welke leeftijdscategorie heb jij het dan? Of het erg is dat ze niet meer kunnen sparen? Nee, wat mij betreft niet, maar mijn ouders maken nog graag reisjes, gaan dagelijks op pad, geven hun zuurverdiende geld graag uit aan leuke dingen, waar ze hun leven lang voor hebben gewerkt, dus waarom zouden ze dan kleiner wonen, hogere lasten hebben, waardoor ze minder van dat soort dingen zouden kunnen doen? Niet iedere bejaarde zit de hele dag achter de geraniums natuurlijk.

EdN, spruitje80, bababoe en 11 anderen vinden dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Maar dat hangt ook af van de leeftijd. Zolang mensen zelf hun huis kunnen onderhouden of er voor kiezen om iemand in te huren is het toch niet aan anders om daar wat van te vinden? Mijn vader is bijna 78, maar doet al het onderhoud zelf nog. Klimt ook nog rustig die ladder op om wat verfwerk te doen. En je man moet niks natuurlijk.

En ja, die plekken zouden er zeker moeten komen, maar ze zijn er niet. Hier niet in elk geval. Dus tja, dan begrijp ik heel goed dat mensen er blijven wonen tot het echt niet meer lukt. Al krijg je mijn vader ook echt niet in een gezamenlijke tuin. Vind dat je een beetje een betuttelende kijk hebt op oude mensen zoals je dat hier stelt. Mijn oma begon op haar 80e met vrijwilligerswerk in een bejaardentehuis, fietste elke dag daarheen, 7 km en terug. Heeft ze tot haar 89e zelf volgehouden, toen heeft ze er zelf nog een paar jaar gewoond. Niet elke oudere is hulpbehoevende.

EdN, spruitje80, mamabri en 9 anderen vinden dit leuk.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Het ging hier over vluchtelingen, die 3% veiligelanders versta ik daar niet onder. Dat zijn namelijk geen vluchtelingen.
    En die mogen wat mij betreft per direct teruggestuurd worden naar hun thuisland.

Ironisch renoeg hebben noord-Afrikaanse landen daar zelf ook mee te maken; de west-Afrikaanse immigranten hier veroorzaken op hun beurt namelijk vergelijkbare overlast. Zo is mijn man eens bestormd door een groepje jongeren die heel boos op de auto klommen nadat hij weigerde om ze een lift van 3 uur te geven... Gelukkig was er niks gebeurd, maar het was zeker een enge ervaring.
    En je ziet ze allemaal met iPhones en dure kleding/schoenen lopen, dus of ze echt armoede ontvluchten betwijfel ik ten zeerste. We hebben hier ook Syrische vluchtelingen maar die gedragen zich netjes en zijn prima geïntegreerd.

Maryelle vindt dit leuk.
  18. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.151
    3.793
    113
    Ik las vandaag in de krant juist dat een arts zei dat ouderen dat minder moeten doen omdat je snel spierkracht verliest als je niet meer elke dag trappen loopt (waardoor ze sneller zullen vallen en zorg nodig hebben). Er is ook nooit eens iets eenduidig hè :roflmao:

Diiba en Mamafiets vinden dit leuk.
  19. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.151
    3.793
    113
    O en: trakteren op school moet worden afgeschaft.

spruitje80, Featherr, Lies1611 en 8 anderen vinden dit leuk.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    :roflmao::roflmao:

Deel Deze Pagina