En dan laat je ze een foto van je huis zien. BAM! 'Kijk eens wat we hebben bereikt' zeg je dan. Maar wat maakt het uit? Je woont in een huis waar velen alleen maar van kunnen dromen. Je verwacht een tweede kindje waar velen alleen maar van kunnen dromen. Ik denk serieus niet dat er iemand in dit topic op uit is om een ander minderwaardig te laten voelen. Let it go...
Jij bent anders ook niet van je high horse af te slaan. Mijn mening. Je bent zelf “de discussie” hierover gestart en dan wordt er even later sowieso één misplaatste grap gemaakt en lacherig over gedaan. Ik vind het terecht dat mensen met een MBO-opleiding/studie/cursus eens van zich laten horen en hoog van de toren blazen. En nu stop ik met dit topic te lezen, want ik word er niet gezelliger op.
Ik heb mij als MBO-er werkelijk nog nooit ondergewaardeerd gevoeld of het idee gehad dat ik signalen uit mijn omgeving als onderwaardering zou moeten interpreteren. Waarom zo'n waardeoordeel hangen aan het niveau van opleiding/ studie/ functioneren?
Iedereen praat vanuit zijn eigen referentiekader, inclusief jezelf. En mensen denken op verschillende niveau's, dat is nou eenmaal zo. Er zullen talloze mensen zijn die zeggen dat ze jouw opleiding makkelijk vinden, want vanuit hun denkniveau is het namelijk makkelijk. Dat is ook een feit. Een beta denker vindt master economie of rechten ook een pretstudie en makkelijk. En dat is het ook vergeleken met medicijnen of natuurkunde. Maar je zult weinig economen tegenkomen die zich persoonlijk minderwaardig daardoor voelen, want ze weten dat het studietechnisch gewoon waar is. Dat maakt hen als persoon of hun beroep later niks minder. Terwijl jij jezelf minderwaardig voelt omdat iemand anders jouw opleiding wellicht makkelijker vindt dan jezelf. Daar kan die persoon niks aan doen. Plus dat die opleiding echt niet ineens zwaarder zal worden als het anders heet.
Mijn man (aannemer) moest laatst naar een studentenhuis,op de herengracht, op zaterdag avond voor een verstopping waardoor de wc's overstroomden. Komt hij aan staan er 4 studie balletjes hem op te wachten met de opmerking "zo bouwvakkertje kun je dat wel even snel oplossen" heel denigerend lachen met elkaar om die leuke grap. Mijn bouwvakkertje heeft het in 15 minuten opgelost en ze konden ter plekke € 850,00 aftikken. alle portemonneetjes gingen open onderste boven en een paar moesten pinnen. Man ging weg met de woorden "bouwvakkertje drinkt zo een biertje op jullie bedankt he!"
Ik herken het ook niet. Ik werk zowel met artsen als met verpleegkundigen veel samen en daar is echt respect voor ieders expertise. De arts weet vaak niet eens hoe het medicijn toegediend moet worden, dat doet de verpleegkundige. En ik ben een kluns met infuus prikken. Ben ik wel aan het leren en het is goed genoeg, maar verpleegkundigen doen dat fluitend.
Laatst wel een kraamverzorgster boos gemaakt omdat ik haar kraamhulp noemde. Ik wist niet dat dat blijkbaar als heel denigrerend ervaren wordt
Artsen hebben soms geen idee wat verpleegkundigen doen idd. Ik heb vorige week nog aan een arts uitgelegd hoe een infuuspomp wordt ingesteld en wat je er überhaupt allemaal mee kan instellen. De beste man had geen idee hij vroeg er trouwens zelf om dus vandaar dat ik het even heb uitgelegd.. Ik werk nu een paar maanden in een ziekenhuis en ik heb tot nu toe nog amper gemerkt dat ik als 'minder' wordt gezien (en ik werk dan ook nog via een flexpool). Iedereen heeft zijn of haar kwaliteiten.
Mee eens, ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. Die van mij liggen op grafisch gebied. Ik heb daar meerdere mbo “opleidingen” voor gevolgd en had zo naar 2e “klas” kunstacademie kunnen doorstromen. Maar vond de arbeidskansen beter vanaf de mbo. Nooit spijt gehad. Mijn schoonzus kijkt ook neer op het mbo. Zij heeft hbo. Vooralsnog heb ik nu een goede baan met verdiensten waar zij nog heel lang voor moet gaan werken voordat ze daar maar in de buurt van gaat komen. Ik weet dat ze er zo over denkt via mijn man. Naar mij durft ze zich daar niet over uit te spreken.
Nee dat klopt. Maar in de jaren dat ik in de salon gewerkt heb is mij vaak genoeg gevraagd of ik ‘nog een studie ging doen’, of ik ‘een vakantie baantje deed’ en hoe ik ‘dit geoefend had’. Dat ik gewoon drie jaar naar school geweest ben dat komt 9 van de 10x niet aan. Het maakt me niet uit hoe het genoemd wordt maar dat je als minderwaardig bestempelt wordt is een feit. Nu zit ik overigens in een andere sector en daar merk ik het ook maar minder.
Soms maakt het wel uit. 9/10 keer is mijn zelfvertrouwen prima om te denken krijg de schijt. Maar vooral wat jaren terug, kon je mij daar enorm mee kwetsen. Ik heb enorm hard moeten knokken om te zijn waar ik nu ben en nu ben ik daar zeker trots op. En dankje dat je ons huis zo tof vind! Echt heel.leuk!
De opleiding hoeft niet zwaarder te worden. Mensen moeten iemand niet beoordelen (of eigenlijk veroordelen) om niveau en daarbij mensen het idee geven dat een ander minder is. Daar gaat het om. Op dit moment, zal het mij aan mn reet roesten of iemand wo of whatevah heeft gedaan. Alleen er was een tijd dat zo een mij flink kon kwetsen als hij of zij lelijke dingen zou zeggen. Het gaat hem dus om de lelijke dingen zeggen en mensen kwetsen. Niveau is daarbij onbelangrijk. Maar nogmaals, en daar ga ik het ook bij laten, het is MIJN gevoel. Dat een ander die niet altijd deelt is prima
HAHAHAHA ja dat is toch geweldig? ik kan daar ondertussen flink om lachen hoor. Doen alsof onze mannen dan straal oneuzel zijn, jongen prima, zie jij het nog maar te verdienen. Karma heet zoiets geloof ik
Noen me naïef.. maar dat wist ik echt niet... Vind het eigenlijk nog schokkend ook dat een arts dat niet weet
Hahahah. Nou hij is wel hoog begaafd. Maar werkt onder zijn kunnen, (mbo baan) hij verveeld zich kapot gelukkig krijgt hij een andere functie, niet voor het geld, maar omdat hij anders gek word van het niet hoeven "nadenken." Hij verdient alleen met de functie die hij nu heeft geen 850 euro per uur met 4 wctjes ontstoppen in 15 minuten tijd. Verschil moet er wezen.