Voorraad opbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door naat80, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. naat80

    naat80 Actief lid

    17 dec 2007
    484
    0
    0
    Ik heb een vraagje, ik geef mijn dochter volledige borstvoeding, maar zou hiernaast graag 1 keer per dag kolven om een voorraadje op te bouwen voor als we eens een dagje weg willen.

    Kan je mij zeggen hoe ik dit het beste kan aanpakken en als we dan een dagje weg gaan en ik een aantal uur geen voeding aanbied heeft dit dan gevolgen voor mijn melkproductie?

    Alvast bedankt voor jou hulp.

    Groetjes Natalie
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Kolven om te oefenen of een voorraadje op bouwen begin je meestal na een week of 4 tot 6. De eerste weken is je lichaam bezig vraag en aanbod van moedermelk op elkaar af te stemmen en wanneer je nu een vaste kolfbeurt inlast, verstoor je het evenwicht misschien. Wanneer je ook een vast kolfmoment inlast, denkt je lichaam als het ware dat je in plaats van 8, 9 voedingen nodig hebt. en zal dit ook aanbieden (stuwing) op het moment dat jij dat een dag niet doet.

    Komen we meteen op de tweede vraag: wanneer je een dag in eens niet voedt, (of kolft) ga je daar met name in het begin wel last van krijgen. Je lichaam is ingesteld op het aanmaken van melk op bepaalde momenten. zou je de kraan dicht laten, dan loop je kans dat je stuwing krijgt, harde plekken, verstopt melkkanaal en in een ernstig geval (mocht je daar gevoelig voor zijn) borstontsteking. Niet helemaal de bedoeling als je een dagje uit wilt.....
    Beter dus om goed uit te kienen dat je je kindje nog even in de auto voedt bijvoorbeeld, of in een rustig hoekje in het restaurant. Vraag of er ergens een plaats is waar je rustig kunt voeden (bijvoorbeeld wanneer je in een hotel bent ofzo, mogelijk hebben ze vergaderruimtes of iets dergelijks)

    wil je straks gaan kolven om te oefenen, kolf dan eens af wanneer je je kindje aanlegt aan de andere borst, bijvoorbeeld in de ochtend, dan heb je vaak wat meer voeding. Of kolf tussen 2 voedingen door. bijvoorbeeld een uur nadat je gevoed hebt.
    Je kunt dit wisselend doen, en zo kleine beetjes sparen om eens een flesje te geven. Wanneer het kolven goed gaat kun je eens een voeding helemaal afkolven van te voren en het dan direct met het flesje geven. Dan zie je gelijk of het lukt om een hele voeding af te kolven. (liefst niet wanneer je kindje krijst van de honger, dan lukt het doorgaans niet zo goed:)

    Succes,
    Heidi Margit
     

Deel Deze Pagina