Hallo, Ik hoop straks al de baby er is borstvoeding te kunnen geven. En daar heb ik NU AL een vraagje over.......... Als onze baby op zijn minst 4 weken uit is heb ik een vrijgezellenfeestje. Ik ga dan de hele dag weg waardoor ik (als het lukt met de borstvoeding) zou moeten kolven voor die dag. Nu heb ik tijdens mijn zwangerschapsyogales te horen gekregen dat het uit een flesje drinken voor een baby makkelijker is dan uit de borst. Hoe groot is de kans dat de baby na een hele dag uit de fles te hebben gedronken de borst daarna niet meer wilt? Of kan een baby niet van de een op de andere dag uit de fles drinken als het de borst is gewend? Ik vind borstvoeding zo onwijs mooi en hoop het een hele tijde te kunnen doen. En als ik daar een dagje uit voor op moet geven heb ik dat daar voor over. En omdat ik zo snel mogelijk aan de "feestommissie" moet doorgeven of ik wel of niet mee gaan stel ik u deze vraag alvast. Misschien ben ik er wel erg snel mee of een beetje te overbezorgd, het is wel iets wat me NU AL bezig houdt! Alvast bedankt voor het antwoord!
Hallo, De laatste loodjes, spannend hoor! Leuk, een vrijgezellenfeestje in het vooruitzicht. Het is lastig om nu al een beeld te schetsen van hoe het straks zal zijn. Ga eerst bevallen en start met het geven van borstvoeding. Kijk hoe je er voor staat wanneer de dag daar is. Veel hangt af van wanneer je kindje geboren wordt, hoe de start is. Hoe je begeleiding is. Hoe jij je zelf voelt als kersversse moeder, etc. Toch zal ik je wat info geven. Theoretisch is er geen vuitlje aan de lucht. Wanneer je kindje na de bevalling direct aan de borst gaat, er geen of slechts opstart problemen optreden bij het borstvoeden dan is in principe na 4-6 weken het vraag en aanbod syteem op elkaar afgestemd. Dat houdt in dat jij zoveel melk maakt als je kindje nodig heeft. In de yogales hoorde je dat drinken uit een fles makkelijker is. Dat is niet helemaal waar. Het kost een kindje minder inspanning om uit de borst te drinken dan uit een flesje. De natuur heeft de refelxen zo gemaakt dat een baby goed uit de borst kan drinken. Het drinken uit een flesje vergt een heel andere drinktechniek. Wanneer je kindje goed aan de borst drinkt en de melkproductie is op gang dan is rond de 4 weken de perfecte periode om te starten met oefenen uit een flesje te drinken. In de periode kunnen de meeste kindjes probleemloos de overstap maken van borst naar fles en omgekeerd. Wacht je langer dan weten sommige kindjes niet meer wat ze met een fles aanmoeten. Voorwaarde is wel dat een kindje goed aan de borst kan drinken. Is dat nog niet het geval dan is de kans op zuigverwarring (waar je veel over leest) groter. Wat de feestcommissie betreft. Leg je situatie uit. Ik neem aan dat ze daar best begrip hebben voor hebben. In een normale situatie kan je toch ook gewoon ziek worden en de ochtend van vertrek afmelden. Er zijn veel meer senario's mogelijk. Je kunt, wanneer je twijfelt of het flesje wel lukt ook zorgen dat iemand (oma, kennis, familie)met je kindje in de buurt blijft zodat je je kindje gewoon even kan aanleggen. Ook zal een deel van de beslissing wel/niet meegaan van jezelf afhangen. Je bent dan immers net bevallen....... nu klinken 4 weken enorm ver maar wanneer je net moeder bent lijkt er iets met de klok te gebeuren. De dagen vliegen voorbij...met niets..... Al met al. Maak je nu nog niet te druk. Meld je aan en kijk hoe alles loopt. Ga eerst bevallen en genieten van je kindje. Groet, Ilse