Hallo, Ik geef mijn dochtertje van nu 14,5 maand nog steeds borstvoeding. Welliswar 1x op een dag (in de ochtend). Ik heb altijd heel erg veel borstvoeding gehad, maar sinds ik zwanger ben loopt het steeds verder terug. Shania krijgt nu een paar slokjes uit de borst en dan is het ook echt op. Dan gaat ze van de ene borst naar de andere borst vice versa, om zo nog een slokje eruit te krijgen. Als ik haar overdag of in de avond de borst aanbied weigert ze dit. Dat vind ik helemaal niet erg, want als straks de baby er is, zou het fijn zijn dat ze weet dat ze alleen in de ochtend bv krijgt. Nu heb ik alleen heel erg schrik dat allereerst Shania het niet pikt dat de baby ook aan de borst mag. Ik bereid haar zoveel moelijk voor. De pop aan de borst leggen, buik voelen, flesje appelsap voor de pop en 1 voor, zij mag dan het flesje aan de pop geven. Tegenwoordig geeft zij alles aan dr pop tot dr koekje aan toe. Op tv als we een baby zien uitleggen dat dat de baby is, en dat mamma strakjes ook een baby heeft. Ik ben eigenlijk de halve dag bezig om haar voor te bereiden op de komst van de baby. Maar toch ben ik heel erg bang dat zij de baby gaat zien die mamma afpakt. Heeft u tips, of praktijkervaring op dit gebied waaruit blijkt dat het allemaal goed komt. Dan de tweede vraag, ik maak mij erg druk dat ik niet genoeg voeding voor de nieuwe baby heb. Bij Shania had ik met 20 weken vlekken in mijn kleren en op bed door het lekken. Wat ik nu bij 33 weken totaal niet heb. En omdat Shania nog maar een paar slokjes uit de borst krijgt. Maak mij toch wel een beetje druk. ik wil ons nieuwe hummeltje ook zoooooooooooo graag heel lang aan de borst hebben! En Shania tot en met haar 2 jaar het liefste ook nog! Zou dit haalbaar zijn of is mijn bv gewoon echt op. Ik hoop dat u mij gerust kunt stellen. Want ik heb niets aan de mensen uit mijn omgeving, die vinden mij maar een freak dat ik nog steeds bv geef. Dat vonden ze met 3 maanden al ! Liefs, Lindsay
Hallo Lindsay, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat je beschrijft over het afnemen van de melk tijdens de zwangerschap klopt helemaal. Wanneer je voedt tijdens de zwangerschap zullen de zwangerschapshormonen de aanmaak van melk wat onderdrukken. Ook veranderd de smaak van de melk. dat je niet lekt wil niet zeggen dat er straks geen melk komt. Het heeft te maken met het feit dat je borsten na deze periode van voeden precies weten wat te doen. De spiertjes in je tepel werken beter en zorgen dat je niet vroegtijdig lekt. Straks na de bevalling zal er onder invloed van het wegvallen van de zwangerschapshormonen gewoon weer melkproductie op gang komen. Eerst collostrum en daarna de rijpe moedermelk. Het principe werkt net als bij 1 baby, vraag en aanbod. Wordt er veel gevraagd, dan wordt er meer gemaakt. Zo ook van de collostrum. Geen zorgen. Ilse