Heej dames, We zijn aan het brainstormen over hoe we de oppas gaan regelen als onze kleine er straks is. Ik ben in aug. uitgerekent. Mijn man werkt om de week een dagdienst (8.00-18.00) en om de week late diensten (13.00-22.00). Zelf werk ik 80% (ong.28 uur per week) in de zorg en wil dit proberen zo te blijven doen. Het is niet zo dat ik standaard die 28 uur maak in de week, de ene is dat bijv meer als de andere. Ik draai dagdiensten (7.30-15.00) late diensten (15.00-22.30) en slaapdiensten (16.00-10.00 vlg dag). Ik zit zo te puzzelen en te denken aan gastouder die flexibele opvang biedt en mn schoonmoeder als achterban voor tussenuurtjes als ik bijv. late heb en mijn man dagdienst gaat het nl. maar om 3 uur opvang. Biedt een gastouder ook opvang voor maar een paar uurtjes? Wat zijn jullie tips hierin, heeft iemand ervaring met onregelmatige opvang? Tips zijn welkom!! Groetjes Lize
Hoihoi Hier ook een onregelmatige werken. Alleen werkt mijn man wel regelmatig. Wij hebben het als volgt opgelost: Ik ga 24uur werken en dan alleen avonddiensten. Mijn vaste vrije dag wordt woensdag. Mijn vaste werkdag wordt vrijdag. Mijn man gaat 32uur werken. Zijn vaste vrije dag wordt vrijdag. Zo hebben we in ieder geval de woensdag, de vrijdag en het weekend al 'gedekt'. Dan heb ik dus nog 2 'flexibele' werkdagen over. In de ene week vallen ze in het weekend, dus geen opvang nodig (man is thuis). In de andere week vallen ze beiden doordeweeks. Dus 2 middagen opvang nodig (van ong. 13.30u tot 17.00u). En weer een andere week valt er 1 werkdag doordeweeks en 1 werkdag in het weekend. Dus 1 dag opvang nodig (zelfde tijden). Ik heb gesprekken gehad met 2 verschillende gastouderbureaus. Zij adviseren om een kindje minimaal 8u per week (een hele dag het liefst) naar de gastouder te brengen, in verband met het 'wennen' aan de gastouder. Vond ik ergens best logisch klinken. Ook is het natuurlijk voor een gastouder 'lastig' om een kindje aan te nemen wat de ene week ong. 6 uur, de andere week ong. 3 uur, en de volgende week niet komt, aan te nemen. Een gastouder mag maar 4 kindjes tegelijkertijd op 'het lijstje' hebben. Dus is het vanuit gastouder gezien logisch dat zij liever een kindje hebben dat regelmatig komt, en wat meer uren afneemt. Het is tenslotte hun werk, en een ietwat regelmatig inkomen is voor hen natuurlijk wenselijk. Wij hebben er daarom voor gekozen om mijn moeder te laten oppassen op de dagen dat het nodig is. Nu hebben wij het geluk dat ze dat wil/kan doen, zeer flexibel is (ze werkt niet) en we het goed met elkaar kunnen vinden. Ook hebben we dezelfde ideeën rond de opvang. Het is lastiger als je dat niet hebt met je eigen moeder/schoonmoeder. Dan zou ik toch kijken naar gastouderopvang. Die zijn het meest flexibel. Mijn schoonzus werkt ook onregelmatig en haar man ook. Zij hebben wel gastouderopvang omdat ze het met familie niet kunnen regelen. Hun kindje gaat tussen de 10 en 20 uur per week naar de gastouder. Zij betalen voor een vast aantal uren van 15 uur per week. Gaat het kindje minder uren naar de gastouder, hebben zij pech en betalen ze dus 5uur teveel. Gaat het kindje meer dan 15uur in de week naar de gastouder, betalen ze bij voor de uren die meer gebruikt worden. Het kost dus wel wat meer maar er zijn zeker wel afspraken te maken met de gastouder, afhankelijk van hoe flexibel zij zijn... Nou is een heel verhaal geworden hahaha
Ik heb onze kindjes bij een gastouder. Ik heb met haar de afspraak dat ze minimaal 8 uur in de week komen, en minimaal 4 uur op een dag. Dus niet voor 3 uurtjes. Voor haar is dat niet handig omdat ze dan de hele dag bezig is met komende kindjes of kindjes die gehaald worden. En ze wil toch wel dat de kindjes snel wennen. En ons bevalt dat prima.
Het kan wel bij een gastouder hoor. Ik ben zelf gastouder en kinderen kunnen hier komen wanneer er opvang nodig is. Je moet soms wel even wat langer zoeken, er zijn natuurlijk gastouders die graag het maximale aantal kindjes willen. Er zijn ook gastouders waar je gewoon met je rooster (wat je toch wel vaak vantevoren hebt) een planning kunt maken. De gastouder is altijd dezelfde persoon, dus ik denk niet dat het echt uitmaakt voor hoeveel uur je kindje daar dan komt, ik heb daar in elk geval nog nooit iets van gemerkt (tenzij er natuurlijk echt een maand tussen zit, maar ook dat is nog nooit gebeurd). Er zijn ook flexibele kinderdagverblijven. Dan is het natuurlijk wel iets anders, want als je op maandag komt zijn daar soms totaal andere kindjes en leidsters dan bv. op dinsdag.
Ik heb een vaste werkdag, namelijk de donderdag. (ik heb geen vaste vrije dag, omdat je vanuit de CAO maar 1 vaste aanvraag per week mag doen) Op die dag werk ik altijd een dagdienst (van 7.00 tot 14.30 of 15.30) en op die dag gaan de kindjes naar de BSO en KDV. De andere dag kan mijn man opvangen. (ik werk 16 uur, mijn man heeft een eigen bedrijf) Ik heb gevraagd of ik , als ik een weekend werk, ik laat/vroeg kan krijgen omdat ons dat het minste "kost". (mijn man werkt op zaterdag ook tot 14.00) Meestal gebeurt dat ook. Hierdoor hoeft mijn man vaak maar 2 à 3 dagen thuis te blijven. Meer zou voor ons ook niet rendabel zijn, aangezien mijn man 4 x zoveel verdient per uur als ik...
juist een gastouder is ideaal in deze situatie! Ik zou zoeken naar een gastouder die je kindje wilt opvangen op de uren die jij nodig hebt en niet die perse hele dagen wilt laten betalen. Want ik vind dat sommige gastouder wel heel veel eisen hebben wat ik zo af en toe lees. Bij mij betaal je naar wat je afneemt. Wel is het zo dat het niet fijn is om te wennen en mij en de kinderen te leren kennen als ze maar heel weinig komen en soms weken niet komen.
Interessant om te lezen hoe anderen dit regelen/willen gaan regelen. Ik werk ook onregelmatig, 30 uur en wil dit blijven doen. Mijn man kan waarschijnlijk 1a2 dagen thuis werken, maar voor de andere dagen heb ik geen familie in de buurt. Ook krijgen wij ons werkrooster vaak pas erg laat en is het lastig om dus tijdige afspraken te maken met bijv. een gastouder en kdv. Ook heb ik gelezen dat het duurder wordt om opvang te krijgen.. Volgens mij wordt het flink puzzelen
Gastouder klinkt inderdaad ook ideaal. Weet dat de gastouder van mijn zusje ook wel korte stukken oppast. Geloof minimaal 2 uur.. Zij moet soms werken vanaf 17, en hij tot 17.30, exl reistijd. Dan gaan ze om 16.00 naar de opvang, en haalt hij ze om 18.00 op. Maar deze gastouder is ook wel in de avond of zelf 's nachts beschikbaar en hun zoon past ook bij mijn zusje thuis op. Ze wonen op een paar minuten lopen. Dus ergens is het net zo "eigen" als een opa/oma-oppas. Dat is echt even treffen..
Ik heb ook wisselende diensten, breng haar straks ook naar en gastouder. Betekent sommige dagen dus dat ze om 14 uur pas door mij gebracht wordt en rond 17 al opgehaald door mijn man. Voor de gastouder waar ik ga was dit geen probleem, ze gaf aan dat ze al 2 kinderen met vaste tijden heeft en dus bepaald "vast inkomen" daarvan en dat het feit dat wij flexibel afnemen dan goed was... Denk dat gastouder in u geval ook beste optie is, gewoon ff zoeken naar de juiste waar het mee klikt en die kan bieden wat jullie nodig hebben...
He dames, bedankt voor jullie reacties!! Het zal idd even puzzelen worden en een gastouder vinden die flexibel is, maar het is dus vast wel mogelijk We hebben vlg week al 1e gesprek ( ben pas 13 weken) maar aangezien ik een flexibel iemand zoek beter te vroeg dan te laat. Ben benieuwd wat het gastouderburo adviseert en kan bieden! Het is meer het idee dat je nu niet alvast kan gaan 'plannen' zovan die dag dit en die dag zo, het staat gewoon niet vast, maar moet tzt bekeken worden. Als ik merk dat 28 uur werken toch teveel wordt (dat kind tevaak naar opvang enz. moet) kan ik altijd nog minder gaan werken, bijv. als ze naar de basisschool gaan dan wordt het weer een ander verhaal, maar dat duurt nog wel ff Bedankt iig voor jullie meedenken!!
Dan heb je nog even de tijd om het te regelen! Ik werk ook onregelmatig... heb geen vaste dagen vrij en werk alle diensten door elkaar.. Ik ben na de geboorte van mijn eerste kindje 18 uur gaan werken. Dit omdat ik graag bij mijn kindje ben, niet veel wilt missen Mijn man werkt overdag en mijn moeder past op waar nodig.. Mijn man heeft papa dagen.. deze kan hij zelf inplannen naar mijn rooster. Als mijn moeder niet zou willen en kunnen oppassen zou ik ook zeker voor een gastouder kiezen.. Heel veel succes!!
Hier ook onregelmatig. Omdat ik van fulltime (36 uur) naar 27 uur ga ben ik eens gaan praten met mijn chef wat de mogelijkheden zijn. Die zijn er! Zijn eruit gekomen dat ik van de 3 dagen = 27 uur. 2 vaste dagen door de weeks werk en om het weekend de za en zo. Mn vriend werkt kantoortijden dus opvang op za en zo is al opgelost. De vroeg laat en nachten tussen dinsdag nacht en donderdag avond in hebben we als volgt geregeld. Mijn moeder komt op de woensdag hier oppassen. Mocht ik dinsdags nachtdienst hebben wat niet elke week zo is dan gaat de kleine daar slapen en haal ik haar op wanneer ik wakker ben. Op de volgende nacht kom ik ;s morgens thuis en zal mn vriend de kleine naar zijn moeder brengen die op de donderdag op zal passen. Voor dag vroeg en late diensten is het geregeld dat dus op woe mijn moeder hier is en op donderdag gaat ze naar mn schoonmoeder. Wie als eerste klaar is met werken haalt op en wie als laatste moet beginnen brengt weg. En straks met naar school gaan zal mn vriend op de donderdag dat ik werk eerder thuis komen. ben benieuwd hoe het zal gaan maar ben ook geen geld aan opvang kwijt op deze manier. groetjes
Ik werk ook onregelmatig in de zorg . ik ben alleenstaand en bij ons wordt er gelukkig wel rekening met je gehouden. ik werk dus ochtenden, middag en avonddiensten en regelmatig een weekenddienst maar wel op vaste dagen. ons rooster hebben we nu al tot ong. augustus dus als ik extra (inval) diensten invul dan weet ik dat ook ver van te voren. mijn dochtertje gaat 2 halve en 1 hele dag naar het KDV. de ochtenden in het weekend en de avonden past m'n moeder op.
Wij werken beiden onregelmatig. Gelukkig beiden een vast 4-wekelijks rooster kunnen maken op ons werk. Hierdoor hebben we bijna geen oppas nodig. In totaal 4 x 1,5 uur. Dat is als ik dagdienst en hij avonddienst. Dan past mijn moeder of mijn zus even op. Wij hadden wel problemen als mijn man nachtdiensten draaide, want die duren op zijn werk tot 09.00 uur of 09.30 uur. Dus gelukkig kunnen regelen dat hij geen nachten meer hoefde te draaien. Nu werkt hij alleen nog avonden en ik dag. Als hij vrij is werk ik af en toe een avonddienst.
Mijn man heeft ploegen diensten, dus is ook elke week anders. Zijn clusters van 10 dagen. Maar ik heb hier een flexibel kdv. Ik moet voor de 20ste van de maand, een urenlijst voor de volgende maand opgeven wanneer hij komt. Ik betaal per uur. Dus als hij van 10-14 uur gaat, betaal ik 4 uur. ( geen 2 dag delen) Het komt hier regelmatig voor dat man lief hem om 14 uur brengt en ik hem om 17.15 uur haal, of dat hij de ene week 2 x gaat en de andere week helemaal niet. Ik betaal dus alleen de uren dat hij gaat ( die ik opgegeven heb) 6.36 per uur.