zwangerschapsuitkering en variabele uren

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nana8, 12 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nana8

nana8 Lid

10 jul 2011
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 nana8, 12 feb 2012
    Laatst bewerkt: 12 feb 2012
    He allemaal,

Ga straks in maart met zwangerschapsverlof en heb van het UWV te horen gekregen dat de uitkering op de laatste 4 weken (of laatste maand vooraf aan het verlof, dus voor mij de maand februari) zal worden gebasseerd. Nu is dit voor mij absoluut niet een representatieve maand omdat er aan het eind een vakantie bijzit en er tot nu toe veel mensen ziek zijn geweest waardoor ik veel uren niet kon schrijven (ik krijg per behandeling uitbetaald, dus bijv. 12 mensen behandelen, is 6 uren). Valt er iemand uit, dan kan ik nog maar 5,5 uur schrijven voor zo'n dag. Dit zou dus betekenen dat ik 16 weken een lagere uitkering zou ontvangen dan wat ik normaal altijd verdien!
    Het UWV heeft gezegd dat ik dit maar met mn baas op moest lossen, maar daar zit nu net een groot probleem. Mijn baas is enorm van de regeltjes, en durf te wedden dat het erg moeilijk gaat worden om wat met haar te regelen.
    Het zelf het volgende bedacht:
    Aangezien 6 uren gemiddeld zijn per dag voor mij, wil ik haar vragen om het salaris van deze maand op basis van die uren uit te betalen en dit dan ook op de loonstrook van deze maand te zetten (alvast een voorschot dus van maart of eventueel nu een deel terugstorten van januari zodat ze deze voor februari kan gebruiken).
    Gaat ze niet akkoord, dan zou ik eventueel meer moeten gaan werken, maar dit zie ik niet echt zitten omdat we op dit moment ook nog eens midden in een verhuizing en verbouwing zitten (met alle regeldingen daarbij) en daarnaast wordt het er op het eind fysiek ook niet echt makkelijker op!

Hebben jullie tips/ideeen van wat ik zou kunnen doen / voorstellen??

Alles is welkom!

Liefs Nana.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volgens mij, wanneer je variabele uren hebt, dan kun je meen ik ook vragen of ze naar een langere periode gaan kijken mbt de WAZO.

3. nana8

nana8 Lid

10 jul 2011
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Heb dit telefonisch gevraagd, maar er werd gezegd dat dit niet mogelijk was... af zou die vent maar wat gezegd hebben (kwam erg kortaf op me over...)

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Stel anders je vraag hier nog eens op het UWV-forum.... zij kunnen je ook alle vragen beantwoorden.

5. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Uitkering tijdens zwangerschapsverlof

De uitkering die u ontvangt tijdens uw zwangerschapsverlof is 100% van uw dagloon. Het dagloon is het loon dat u gemiddeld per dag verdiende in de periode van 4 weken (of 1 maand) vlak vóór uw verlof.

Was uw loon in deze periode lager door afwezigheid door bijvoorbeeld ziekte of ouderschapsverlof? Dan wordt gekeken naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken (of 1 maand) waarin u niet afwezig was.

Bij jou zat er een vakantie in. Dus volgensmij moet het wel kunnen dat je de maand ervoor neemt.

Bron: rijksoverheid
    Wat betekent zwangerschapsverlof en bevallingsverlof voor mijn salaris en vakantie? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

6. nana8

nana8 Lid

10 jul 2011
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Lullige is dat januari ook een week mist (kerstvakantie) en december dus ook... zouden ze naar november moeten kijken... Ik stel mn vraag inderdaad even op het UWV-forum!

Deel Deze Pagina