Beste, Ik ben zwanger en zit momenteel al een tijdje in de ziektewet. Dit is begonnen met het niet kunnen functioneren door overgeven en ernstige oververmoeidheidsklachten. Toen ik eenmaal even thuiszat zijn er ook psychischeklachten bijgekomen. (weggestopte stress en emoties die werkgerelateerd zijn) nu dreigt het bedrijf waar ik werk failliet te gaan en sta ik dus op straat. Nu is mijn vraag, blijf ik onder de zwangerschapsziektewet vallen aangezien ik nog steeds niet in staat ben normaal te functioneren of verval ik dan direct in de ww? Ik hoop dat u mij hierop antwoord kunt geven. Alvast vriendelijk bedankt.
Beste Mare, Excuses voor de late reactie. Ik zoek voor je uit of je recht hebt op een faillissementsuitkering of een ziektewet-uitkering, maar heb hier nog iets meer tijd voor nodig. Je krijgt zo spoedig mogelijk antwoord op je vraag. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Beter laat dan nooit toch? Bedankt alvast voor het uitzoeken, ik ben zeer benieuwd naar de uitslag.
Beste Mare, In jouw situatie kun je te maken krijgen met 3 of 4 verschillende uitkeringen van UWV. Voorlopig een ziektewet-uitkering, daarna een zwangerschaps- en bevallingsuitkering, en daarna een WW-uitkering. Eventueel heb je ook recht op een faillissementsuitkering. Ziektewet-uitkering Je schrijft dat je momenteel al in de ziektewet zit vanwege je zwangerschap. Betekent dit dat je ook een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV ontvangt? Dan blijft deze uitkering gewoon doorlopen als je werkgever failliet gaat. Meestal betaalt UWV de ZW aan je werkgever. Je werkgever betaalt dan je loon door. Om te voorkomen dat je met achterstallig loon komt te zitten, kun je er nu al voor kiezen om de betalingen direct van UWV te ontvangen. Je kunt met een wijzigingsformulier de betaling laten omzetten en je rekeningnummer doorgeven. Faillissementsuitkering Op het moment dat een werkgever failliet gaat heb je meestal recht op een faillissementsuitkering. Deze bestaat uit maximaal: - 13 weken achterstallig loon voor de opzegtermijn - 6 weken loon over de opzegtermijn - 12 maanden vakantiegeld, vakantiedagen, pensioenopbouw en andere reserveringen. In jouw geval wordt het loon al door UWV betaald. Je hoeft dan in principe geen faillissementsuitkering aan te vragen. Alleen als je nog vakantiegeld of andere reserveringen tegoed hebt van je werkgever, kun je een faillissementsuitkering aanvragen. Hiervoor neem je contact op met UWV Telefoon (0900 9294) zodra de werkgever door de rechtbank failliet is verklaard. Zwangerschaps- en bevallingsverlof 6 weken voor je uitgerekende datum stopt je ziektewetuitkering automatisch, omdat je dan recht hebt op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Normaal gesproken vraagt je werkgever het verlof voor je aan. Heb je op dat moment geen werkgever meer door het faillissement? Dan kun je het 8 weken voor je uitgerekende datum zelf aanvragen via UWV Telefoon (0900 9294). WW-uitkering Als je na het verlof weer aan het werk kunt, maar geen werk meer hebt omdat de werkgever failliet is, kun je dan een WW-uitkering aanvragen. Deze kun je aanvragen via het Werkbedrijf. Op onze website vind je actuele informatie over de ZW, WAZO, WW en faillissementsuitkering, en over de betaling van de uitkeringen. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Vriendelijk bedankt voor het uitzoeken. De werkgever ontvangt inderdaad nu al een ziektewetuitkering voor mij. Gisteren heb ik ook al een wijzigingsformulier op de post gedaan om het rekeningnummer om te zetten. Er is nu het een en ander een stuk duidelijker geworden voor mij, vriendelijk bedankt daarvoor!