Onzeker na miskraam over nieuwe zwangerschap..

Discussie in 'Miskraam' gestart door HenA, 8 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HenA

HenA Lid

22 apr 2006
    43
    0
    0
    Utrecht
    Hallo

Ik heb een vraagje of eigenlijk een verhaal..
    Na mijn eerste miskraam wat mij erg aangegrepen heeft ben ik in de tweede ronde weer zwanger..
    Mijn gevoelens zijn verschillend..
    Aan de ene kant erg blij dat ik weer zwanger ben en aan de andere kant erg onzeker..
    Ben eerlijk gezegd ook bang dat het te snel na mijn miskraam is dus dat mijn lichaam nog niet voldoende is genezen..
    Aan de ene kant ben ik positief om te denken dat het nu wel helemaal goed zal gaan maar aan de andere kant denk ik ook aan hetgene wat ik al heb meegemaakt..
    Ik zal blij zijn en pas opgelucht kunnen ademhalen als ik de cruciale twaalf weken heb gehad..
    Wie is er ook net na een miskraam zwanger geworden en hoe liep dat af of is nu gewoon gezond zwanger??
    Zou graag meer ervaringen en meningen willen weten...

2. Cleo

Cleo Actief lid

1 nov 2005
    471
    0
    0
    Ik kan je onzekerheid heel erg goed voorstellen. Het is een hele spannende tijd! Ik heb nu twee mk's meegemaakt en ben nu voor de 3e keer zwanger. Ik vind het erg spannend en ben erg bang dat het weer mis zal gaan. Volgende week heb ik mijn eerste echo. Ik wilde dit niet te vroeg, omdat het misschien nog niet goed zichtbaar zou zijn op de echo.

Probeer vertrouwen in je lichaam te hebben. Heel veel succes!

liefs,
    Cleo

3. asjuh

asjuh Fanatiek lid

28 dec 2005
    3.028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    meid ik weet precies wat je voelt nu ....ik ben meteen na de miskraam weer zwanger geraakt ..de eerste weken kropen voorbij en tig keer naar de wc om te kijken of ik geen bloed zag ...ik heb ook wel achteraf zoiets gehad , dat ik eigenlijk de tijd had moeten nemen om het te verwerken ...maar aan de andere kant had ik niet verwacht dat het meteen weer raak zou zijn omdat we de eerste keer er 7 rondes over hadden gedaan..ik ben a.s Donderdag 13 weken ...en hoop dan opgelucht adem te halen ...ik hoop dat jou eerste 12 weken iets meer relaxed gaan verlopen , want stress is ook nie goed voor het kindje ....dikke knuf en ik duim dat alles goed blijft gaan
    asjuh

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ook ik herken me volledig in jou situatie. Het is een hele normale reactie hoor. En nu weer zwanger is zeker niet te snel na een miskraam. Mijn eerste zwangerschap eindigde ook in een miskraam. Twee maanden later was ik (gelukkig) weer zwanger en daar is een gezonde dochter uit voort gekomen van nu 2 jaar. Mijn derde zwangerschap eindigde ook in een miskraam en weer twee maanden later was ik zwanger van mijn jongste dochter, nu 10 maandjes. Zoals je leest weer vlot zwanger na een miskraam hoeft niets te betekenen.

Kwebbel

5. HenA

HenA Lid

22 apr 2006
    43
    0
    0
    Utrecht
    Bedankt voor de vlotte reacties..
    Ik zit nu met nog iets waar ik geen raad mee weet..
    Bij mijn vorige zwangerschap ging ik vrij vlot naar de ha en werd ik doorgestuurd naar de vk om de duur te bepalen..
    Toen kwamen we erachter dat het mis was..
    Ik mag van de verloskundige bij zeven weken al komen om te kijken of er hartactie is..
    Ik weet nu niet of het verstandig is met mijn vorige zwangerschap in gedachte om eerder naar de vk te gaan of om gewoon nog even te wachten..
    Wat kan ik het beste doen..

6. mummy

mummy Bekend lid

26 mei 2006
    664
    0
    0
    Waarom twijfel je om te gaan? Is er een reden om het niet te doen?

Ik persoonlijk zou gaan met 7 a 8 weken, dan weet je meteen meer. Als je minder ver blijkt te zijn maken ze later toch nog een echo om alsnog de termijn te bepalen.

7. noralien

noralien Fanatiek lid

7 jun 2005
    2.734
    1
    0
    Wormerveer
    Het is spannend en onzeker, zo'n begin van een zwangerschap. Zeker na één of meerdere miskramen.
    Ik heb zelf twee miskramen gehad met een half jaar daartussen.
    Daarna ben ik ook in de 2e ronde weer zwanger geraakt en dit is goed blijven gaan. Ik ben nu 20 wkn zwanger. Dit is zekker niet te snel hoor. Je lichaam kan er in de eerstvolgende cyclus gewoon weer klaar voor zijn.
    Wat betreft een vroege echo, ik zou dat zeker laten doen. Ik heb een echo met 8 wkn gehad waarop hartactie te zien was. De kans is dan héél erg groot (95%) dat het goed blijft gaan. Dat kan dus een hele geruststelling zijn waardoor je iets meer van je zwangerschap kan gaan genieten. Je krijgt daarna ook nog gewoon een echo met 12 wkn.

8. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zou ook zeker een vroege echo laten maken, vooral als je de kans daarvoor krijgt. En nogmaals deze zwangerschap is echt niet te vroeg hoor. Ik zei altijd als mijn lichaam er niet klaar voor zou zijn, dan was ik nog niet zwanger geworden. ;)

Kwebbel

9. Salomina

Salomina Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.225
    0
    0
    Hoi HenA,
    Ik herken me helemaal in jou verhaal. Ik had n.l vorige jaar ook een miskraam gehad. Nu ben ik opnieuw zwanger. In begin maakte ik alleen maar zorgen, zo veel zorgen dat mijn man mij elke avond moest geruststellen voordat ik ging slapen. Hij was heel erg lief en zorgzaam geweest (en nu nog hoor). Bij de eerste echo, kon ik het nog nauwlijks geloven dat een kindje al in mij leefde. Ik had de hand van mijn man heel hard geknepen toen ik onze kindje zag bewegen op de monitor.
    Nu gaat het wel beter met mij. Ik geniet van mijn zwangerschap. Ik moet wel zeggen dat geen week voorbij gaat, waar ik denk - zal het nog wel goed gaan. Het blijft je wel achtervolgen, maar ik voel me nu wel heel positief.
    De vk en echoscopist nemen echt veel tijd om alles aan ons uit te leggen en ons altijd gerust te stellen.
    Als je vragen hebt, of je een extra controle wil laten uitvoeren, moet je het gewoon doen. Geniet er maar lekker van de zwangerschap. :)

10. Lizzy

Lizzy Bekend lid

5 jun 2006
    584
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi HenA.

Ook ik herken je onzekerheid heel erg!
    Ik heb afgelopen april ook een miskraam gehad.
    Na een soort van menstruatie (anders dan normaal) bleek ik binnen 6 weken na de curretage weer zwanger. (En ik zou nooooit kinderen kunnen krijgen... Afijn)
    Ik was toen ik er achter kwam best in paniek. Ik was zooo bang dat het weer in een drama zou eindigen!
    Toen vroeg de gyno aan mij of ik mee wilde doen aan een 3d echo-onderzoek in het 1ste trimester. Dit betekende iedere week naar het ziekenhuis voor een echo.
    Dat bracht bij mij écht heel veel rust.
    Ik zou dus idd ook echt die vroege echo laten maken.
    Zodra je hartactie hebt gezien is de kans op een miskraam alweer een stuk kleiner. En je vergeet even je angst, want je wordt echt blij van dat "geknipper" op het beeldscherm!!!

Het valt me trouwens op dat best veel vrouwen na een miskraam weer vrij snel zwanger zijn, en meestal gaat dat gelukkig hartstikke goed hoor.

Ik wil je heel veel succes wensen!

11. debbie1983

debbie1983 Actief lid

21 apr 2006
    294
    0
    0
    hoi dames

OOK IK.. kan je gevoel heel goed begrijpen... na mijn eerste miskraam (waar we achteraf pas achter kwamen) in de 2de probeer cyclus zeg maar en ma mijn tweede miskraam (wist ik wel dat ik zwanger was op dat moment) in de 7de probeer cyclus zeg maar.. voel ik die gevoelens nu ook... ik heb het er met de dok over gehad en die zei tegen me: '' omdat je nu 2 miskramen hebt gehad hoeft het niet te betekenen dat de volgende zwanegrschap ook weer mis zou gaan.. je hebt nog net zoveel kans op een gezonde baby als ieder ander (die een miskraam heeft gehad) en het kan puur toeval zijn'' .. in mij achtehoofd weet ik dat ook wel maar ja probeer het gevoel en je gedachtes maar 'even' aan de kant te zetten he?! is makkelijk gezegt dan gedaan...

maar ik wil je toch adviseren om te proberen dat gevoel los te laten.. hoe minder stres hoe beter dat voor jou en en je lichaam en natuurlijk je baby'tje is... ik snap makkelijker gezegt dan gedaan...maar probeer alles om het los te laten... hoe minder stres/zorgen hoe beter.. ik wens je veel plezier en geniet ervan!! :D

lizzy
    ja nu ik dat lees valt het mij ook op.. ik hoop dat het voor mij ook weer snel zo mag zijn dat ik zwanger word.. ik word nu namelijk wel erg ongeduldig moet ik zeggen... terwijl ik het daarvoor ook natuurlijk heel graag zo snel mogelijk wou maar nu word dat gevoel eigenlijk alleen maar sterker... dit is nu mijn eerste cyclus na mijn miskraam.. en hopelijk word ik net zo snel weer zwanger voor de 3de keer en mag het eindelijk goed gaan!! kortom ook ik probeer zo veel mogelijk mijn zinnen ergens anders op te zetten..

klopt het trouwens dat over het algemeen een vrouw sneller weer zwanger word na een miskraam??? de eerste keer was voor mij dus de 2de mnd en de tweede keer was voor mij 6 mnd verder..

groetjes

12. Cilia

Cilia Actief lid

23 jun 2006
    287
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Scherpenzeel
    Hallo, ook ik heb een miskraam gehad in juni, en ben nu weer zwanger. het voelt nu allemaal een stuk beter en heb er wel vertrouwen in dat het nu goed gaat, maar de angst blijft toch ook aan je knagen... heb volgende week vrijdag de eerste echo met 7,5 week in het ziekenhuis en een week later bij de vk. ben erg benieuwd

13. San75

San75 Lid

13 aug 2006
    10
    0
    0
    Tja en ook ik heb deze ervaring.
    Ik heb 3 miskramen gehad voor de geboorte van mijn 1e kind. Daarna heb ik weer een miskraam gehad en nu ben ik weer zwanger (5 weken).

Ik weet wel dat de onzekerheid altijd blijft. Na mijn eerste zwangerschap ben ik mijn onbevangenheid om hiermee om te gaan kwijt geraakt en die komt niet meer terug.
    Je bent zo intens verdrietig als dat hele luchtkasteel (wanneer uitgerekend, namen, kamertje etc) weer in elkaar zakt. Daarom bouw ik die bewust niet meer op.

Dat betekende dat ik tijdens mijn gezonde zwangerschap van mijn kind er nooit helemaal aan heb kunnen toegeven dat ik een kind zou krijgen. Wij hebben het kamertje pas echt in orde gebracht bij 36 weken, want ik dacht als het alsnog mis gaat kan het nog allemaal terug.

Pas toen ik bevallen ben, heb ik tranen met tuiten gehuild dat hij er toch echt was!

Zo zie je maar dat dat litteken altijd blijft. Ik heb hierdoor wel intens genoten van de bewegingen en contacten met mijn kind tijdens de zwangerschap, maar ook angstige momenten gehad (duwen op mijn buik als hij sliep en ik hem perse even wilde voelen bewegen). Ik denk wel dat als het een paar keer mis is gegaan, je het wonder dat in jouw lichaam plaatsvindt heel erg koestert.

Tja en nu ben ik weer zwanger en begint het hele ritueel weer van voren af aan, hopelijk gaat het weer goed.

Eén ding weet ik wel, als je geen hoop hebt, heb je niets. En miskramen zijn er niet voor niets (hoe pijnlijk ze ook zijn).

Succes met je echo

gr Santje

14. Wendy06

Wendy06 Actief lid

26 jun 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    ja ik kan mij dit angst ook wel goed voorstellen.. zo als nu..net een miskraam gehad en aan de ene kant wil je zo snel mogelijk weer zwanger worden maar aan de andere kant heb je toch nog wel iets te verwerken.

je leest inderdaad veel dat vrouwen snel weer zwanger zijn na een miskraam hoe zou dat komen? is dat gewoon toeval of ben je toch echt vruchtbaarder na een miskraam ?

15. HenA

HenA Lid

22 apr 2006
    43
    0
    0
    Utrecht
    Hoi
    Volgens mij is dat gewoon toeval maar echt zeker durf ik het niet te zeggen..
    Weet dat ik na mijn miskraam 1 keer ongesteld werd en daarna was ik zwanger..
    Wij hebben ook wel ons best gedaan hoor...
    hihihihi..
    Nu nog even echo afwachten of het wel goed zit..

16. natanya26

natanya26 Bekend lid

13 jul 2006
    501
    0
    0
    Thuiszorg
    Den Helder
    Hoi HenA,

We lopen precies gelijk met onze zwangerschap, hahaha!!!
    Ook ik ben nu weer zwanger na 2 miskramen, en ik kan je zeggen dat die onzekerheid blijft. Ik ga regelmatig naar het toilet om te kijken of ik nog geen bloedverlies heb. Ik krijg ook een vroege echo, dat doen ze hier altijd als je een miskraam hebt gehad. Dan weet je in ieder geval hoe het er nu mee staat en kun je misschien wat geruster er van genieten. Succes!

Groetjes Yvonne.

Pendel Sonja: Augustus---> meisje...Het eerste klopt!!!!

17. HenA

HenA Lid

22 apr 2006
    43
    0
    0
    Utrecht
    Hoi Yvonne en anderen..

Ik heb vorige week een afspraak gemaakt voor de vroege echo en dat is op 11 september..
    Dan ben ik volgens mij ver genoeg om in ieder geval een hartje te kunnen zien..
    Ik heb met mijn miskraam een missed abortion gehad dus ik had geen last van plots bloedverlies dus ben daar ook nu niet echt zo bang voor..
    Wel bang voor het wegblijven van de beroemde kwaaltjes zoals misselijk en pijnlijke borsten ed..
    Bij mijn vorige zwangerschap wel iets van gehad maar dat nam snel af omdat het niet goed zat..
    Zou eigenlijk gewoon wat meer kwaaltjes willen hebben zodat ik het gewoon echt weet dat het goed zit..
    Groeten

18. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Hoi HenA, ik herken je onzekerheid maar al te goed. Bij mijn huidige zwangerchap werden met een week of 9 bepaalde kwaaltjes alweer wat minder en hoewel we met 8 weken een prima echo hadden gehad sloeg de vertwijfeling toch weer toe. Gelukkig was ook de 12-weken echo uitstekend in orde, en ik merk nu aan mijn lijf dat de kwaaltjes, zij het in zeer milde mate, toch af en toe weer even de kop opsteken. Dat is altijd weer geruststellend.

Ik hoop en duim voor je dat die eerste moeilijke weken snel voorbij zullen zijn, en dat je snel een mooie echo krijgt! Hopelijk kun je de onzekerheid dan een klein beetje van je af zetten en toch van je zwangerschap genieten!

Groetjes, Wendy

19. sabrina27

sabrina27 Actief lid

21 aug 2006
    279
    0
    0
    ook ik herken het heel goed een half jaar na mijn eerste bleek ik zwanger tezijn en dat is jammer genoeg uitgelopen in een miskraam ik heb daarna 3 maanden later weer een miskraam gehad en 2 maanden later nog 1 dus 3 miskramen achter elkaar ik durfde niet meer bang dat het weer mis zou gaan maar een paar maanden later bleek ik heel onverwachts weer zwanger tezijn van mijn 2de kleine meid ik was heel bang dat het mis zou gaan ook vaak naar de wc kijken of ik niet vloeide.
    ik kon me pas weer een beetje ontspannen toen we de 12w gepasseerd waren. ze is inmiddels 6 maanden en we denken er aan om tegaan voor een derde maar ik ben nog steeds erg bang dat het mis zou gaan.

20. Niet meer actief

Is dat perse bij 8 weken. Of nadat je hartactie hebt gezien?
    Wij zagen al het hartje na 5w5d. Is dan de kans ook 95%?

Deel Deze Pagina