placenta praevia

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door luca2504, 28 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb vanochtend mijn 20 weken echo gehad. Volgens de echoscopiste zag alles er goed uit. Omdat ik geen afspraak met de vk meer heb ivm verhuizing naar het buitenland, keek ik zelf het echoformulier even door en las toen dat ik een placenta praevia heb.

Verder is hier dus niets over gezegd en er staan verder ook geen opmerkingen op het echoformulier, maar na wat ik erover heb gelezen maak ik me toch enigszins zorgen.

Mijn vk was met een spoedgeval bezig dus ik moest haar later nog eens bellen, maar ik zat me zo af te vragen of ik nu al dan niet ergens risico op loop. Als dat zo was, had de echoscopiste er dan niet al iets over gezegd?

En moet ik me nu zorgen maken?

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Luca2504.

Je hoeft je geen zorgen te maken.
    Bij 20 wkn ligt 9% van de placenta's voor de uitgang, dus placenta praevia.
    Uiteindelijk is dit nog maar 0,2-0,3%, dit komt door het groeien van de baarmoeder.
    Het vervolg beleid in Nederland is rond 30-32 wkn nogmaals een echo te maken om naar de plaats van de placenta te kijken.
    Is deze weg voor de uitgang kun jij gewoon vaginaal bevallen.
    Ligt deze er nog voor word er rond 36 wkn nogmaals naar gekeken en ligt de placenta er dan nog voor, moet het een keizersnede worden.

Groetjes Ineke.

Deel Deze Pagina