Onregelmatige cyclus?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door angiew, 21 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angiew

angiew Lid

21 nov 2018
    5
    3
    3
    Vrouw
    Goeiemiddag iedereen,

Mijn vriend en in zijn beide 23 en ondertussen 7,5 jaar samen. Sinds begin augustus ben ik gestopt met de pil. Na 48 dagen eindelijk mijn menstruatie en begonnen met het bij te houden. Ik zit nu op zo’n 54 dagen en dat zonder zwangerschap. Ik weet dat dit door het ontpillen kan komen maar ik twijfel heel erg. Voor ik aan de pil begon (16 jaar) had ik een voor mijn gevoel onregelmatige cyclus en had ik altijd het gevoel dat ik moeilijk kinderen zou kunnen gaan krijgen. (mijn moeder heeft bij haar eerste 2 zwangerschappen veel bij het ziekenhuis rondgelopen) toen ik voor het eerst met de pil wilde gaan beginnen moest ik dat starten wanneer ik ongesteld werd, echter duurde dit maanden en ook dat zonder zwangerschap.

Nu heb ik morgen een afspraak bij de dokter en ben ik bang dat ze me niet heel serieus ga nemen, echter heb ik voor mijn pil gebruik ook al zo’n rare cyclus gehad. Wat kan ik het beste doen en vragen aan mijn dokter? Ik zou het zonde vinden als ik een half jaar moet aankijken en er dan pas er achterkom dat ik moeilijk zwanger kan raken en wie weet dan weer maanden of jaren erover heen gaat.

Bedankt x

2. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Heb je enig idee wat de oorzaak was bij je moeder waarom ze hulp nodig had?

3. angiew

angiew Lid

21 nov 2018
    5
    3
    3
    Vrouw
    Ja we hebben het er wel vaak over. Ze weet het niet meer precies maar ze is toen zwanger geworden nadat ze contra vloeistof in haar baarmoeder kreeg. Toen kreeg ze mijn broer. (1981) en in 1986 kreeg ze mijn andere broer en werd ze zwanger na een kijkoperatie in haar baarmoeder. En van mij is ze spontaan zwanger geworden op haar 43e.

Ze hebben toen nooit echt aangegeven wat ze had en mijn moeder gaf ook aan dat misschien als ze nu in dat traject zat de doktoren een betere diagnose had gegeven. Mijn moeder zei wel dat vreselijke pijn had als ze ongesteld moest worden (gister zei ze nog dat ze liever een bevalling meemaakte dan ongesteld werd) Voor de pil kreeg ik altijd migraine aanval als het de tijd van de maand(en) was.

Ik zou het ook echt niet weten of dat ook van toepassing is, mijn oma scheen weer heel makkelijk zwanger te worden. Verder lijkt er aan mijn vaders kant ook geen problemen te zijn.

4. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.927
    9.440
    113
    Gelderland
    Toen ik ze zwanger wilde worden van onze eerste had ik ook van die lange cyclussen. Uiteindelijk in ronde 5 al zwanger geraakt in een hele lange cyclus.
    Na de bevalling had ik ineens een hele korte en regelmatige cyclus. In ronde 1 was ik zwanger.
    Nu in ronde 13 met een redelijk regelmatige cyclus tussen de 29 en 36. Nooit meer een cyclus langer dan 50 gehad. Dat zegt dus weinig.

Je zou kunnen gaan temperaturen. Dat gaf mij heel veel inzicht en ik haal ik altijd een eisprong uit.

5. angiew

angiew Lid

21 nov 2018
    5
    3
    3
    Vrouw
    Ja gelukkig lees ik ook gevallen waarbij het wel lukt! Ik wil inderdaad ook wel gaan proberen te temperaturen zodra ik ongesteld ben geworden. Had jij toen bij de lange cyclussen een duidelijk zicht wanneer je je eisprong had?

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.927
    9.440
    113
    Gelderland
    Ja absoluut! Maar het is wel even zoeken op het begin hoor maar als je wat meer rondes gehad hebt dan heb je een veel duidelijker beeld.

angiew vindt dit leuk.
  7. deniseee

deniseee Bekend lid

9 sep 2012
    588
    205
    43
    NULL
    NULL
    Ik heb datzelfde gehad.. ofja, voor de pil onregelmatige cyclus ... nadat ik stopte ook.... ik merk dat toen ik wat afviel mn cyclus herstelde ...maargoed dat zegt vooral iets over mij natuurlijk haha en doordat ik het losliet.. en dat is super super moeilijk en lukt me ook echt niet altijd maar ik merk wel dat als ik er veel mee bezig ben ik langere cyclussen heb.
    Feit blijft.. niks zo mysterieus als een vrouwen lichaam ..

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.247
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat zou je dan willen wat de dokter gaat doen? Je bent nog jong, je cyclus komt misschien wel op gang, beste is om gewoon af te wachten.

9. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    20.062
    18.858
    113
    Vrouw
    Ik zou het ook zeker minimaal een halfjaar aankijken. Ik ben ook begin augustus gestopt met de pil en afgelopen cyclus was ook heel lang bij mij, 66 dagen en een lf van 6 a 7 dagen.. Ik zou als ik jou was wel ovulatietesten gaan gebruiken of gaan temperaturen, Om je eisprong te vinden, dat helpt mij wel om wat meer vertrouwen in m'n lichaam te krijgen.
    Het is moeilijk, maar echt nog ff geduld hebben! Succes!

10. Summer18

Summer18 Actief lid

28 mrt 2018
    153
    77
    28
    Vrouw
    Graag wil ik je even een hart onder de riem steken. Die lange cyclussen zijn erg naar en ik hoop dan ook dat dit snel mag veranderen voor jullie. Weet wel, dat je ondanks zo’n cyclus toch in verwachting kan raken. Mijn cyclussen waren 46 en 92 en in deze laatste periode op dag 78 positief getest. Was toen, bleek later tussen de 5 en 6 weken, dus ook weer een lange cyclus. Ik ben mij ervan bewust dat wij erg veel geluk hebben.
    Sterkte!

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    20.062
    18.858
    113
    Vrouw
    Het meest frustrerende is dat waar je met een normale cyclus iedere maand een kans hebt, je bij zo'n onregelmatige cyclus minder kans hebt..
    Maar hopelijk hersteld je cyclus zich vanzelf naar een normale lengte.
    Lastig he, ben ook benieuwd wat mijn cyclus deze keer gaat doen

12. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.995
    3.321
    113
    Ohhh heel herkenbaar. Voordat ik met de pil begon (dat is echt al meer dan 10 jaar geleden) had ik ook een onregelmatige cyclus. Ik werd soms eens per 3/4 maanden ongesteld. Toen er een kinderwens was heb ik dit aangegeven bij mijn huisarts. Hij heeft mij meteen een echo laten doen om te kijken of het geen PCOS was. Toen die echo goed was moest ik een bloedtest doen, ik had een traagwerkende schildklier. Ik hoefde dus geen half jaar te wachten, waar jij bang voor bent.

Heb vele lange maanden moeten wachten. Mijn langste cyclus was 96 dagen. En ik testte in een andere (wederom te lange cyclus) op dag 67 positief. Bij mijn 2e dochter was ik voor het laatst ongesteld in oktober 2016 en testte ik in februari positief.

Anyway, long story short: Een lange cyclus hoeft dus niet te betekenen dat je geen kindje kan krijgen. Het is alleen wel zo dat je in een jaar iets minder "kans" hebt. Des te groter het geluk als je zwanger bent. :D Heel veel sterkte TO!

13. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik heb sinds ik gestopt ben met de pil ook lange en onregelmatige cyclussen. Ik ben 5 jaar geleden gestopt ofzo, werd pas na een half jaar weer ongesteld. Daarna lange en onregelmatige cyclussen gehouden. Ik ben ook naar de gyneacoloog geweest op mijn verzoek omdat ik de angst had dat het niet goed zat. Ze hebben toen niks gedaan omdat ‘het orkest wel aanwezig was alleen de dirigent niet’. Ik was achteraf heel snel zwanger van onze dochter die nu 3,5 jaar is en nu ook weer binnen een half jaar zwanger van de tweede. Het wil dus niks zeggen over je vruchtbaarheid! Ik heb wel clear blue ovulatie testen gebruikt, omdat je anders echt niet weet wanneer je vruchtbare dagen zijn.

14. Loetje88

Loetje88 Fanatiek lid

26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je sowieso je zorgen kunt uitspreken bij de huisarts, daar is niets geks aan toch? Tuurlijk maakt dit onzeker. Daar kun je best even over praten. En dan hoor je vanzelf wel wat de mogelijkheden zijn. Het kan zijn dat hij/zij zegt wacht nog maar even, maar misschien is er al wel een test of iets wat je mag doen voor een bepaalde uitsluitsel.

Wat je omschrijft van je moeder zou weleens PCOS kunnen zijn maar ik weet niet of PCOS erfelijk is. Ook dit kun je natuurlijk even bespreken met je huisarts.

Ik weet wel dat voeding een hele hoop doet op gebied van hormonen, ik weet niet hoe je eet of dat je te dik bent, maar je zou je daar eens in kunnen verdiepen? Misschien eet je al wel zo gezond als wat maar anders kun je daar misschien zelf al iets mee?

Deel Deze Pagina