Onregelmatige diensten en kolven.. (Nodig?!)

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Ervaren mama, Apr 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ervaren mama

Ervaren mama Actief lid

Sep 22, 2012
    194
    0
    0
    Gelderland
    Eigenlijk heb ik toch wel een brandende vraag;

Ik werk in de horeca en heb zeer onregelmatige diensten, vaak ook lange dagen. 10 á 12 uur per dag. Kolven doe ik alleen als ik een dag langer dan 10 uur maak, ik vind het omslachtig en heb er nauwelijks tijd voor. Zo werkt het nu eenmaal in de horeca, ik weet dat de werkgever het verplicht is, dat ze mij de tijd moeten geven etc, maar wil er geen punt van maken. (Ze zijn verder bijzonder makkelijk en van de 36 uur mag mijn dochter er 16 mee! Maar in het weekend is het gewoon erg druk.)

Mijn dochter krijgt voordat ik ga werken rond half 4 de borst, dan van mijn man rond half acht een flesje kv meestal maar zo'n 120cc en dan s'nachts rond drie uur voed ik haar zelf weer. Dit zo'n 3x per week. Op de andere dagen voed ik haar zelf, eventueel met extra aanleggen en ze is daarmee zeer tevreden.

Heeft dit op de langere termijn gevolgen voor de BV? Mijn cyclus is nog niet op gang. Ik slik op bv gerichte multivitamine, de dagen die ik vrij ben leg ik haar zoveel mogelijk aan. Wat kan ik nog meer doen? En na 3 avonden cq nachten krijg ik stuwing die door kolven en drinken niet direct weg is.

Betekend stuwing overproductie? Wat houdt dat nou precies in? Is het slecht voor je?

Afijn een hele waslijst geworden, maar heb dit keer zo moeten knokken voor de BV dat ik er nog lang niet mee wil stoppen!

Bedankt voor het lezen!

Met vriendelijke Groet,

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Klinkt alsof het goed gaat. Je kindje drinkt bij jou, krijgt een fles en in de nacht ben je er weer voor haar en kan ze dus bijtanken.
    Dat gaat prima zo.

Stuwing is een ander verhaal. Wanneer je erg ongemakkelijke stuwing krijgt doordat je zo lang zonder voeden of kolven doet, geeft dat eigenlijk het signaal naar je lichaam dat er minder melk nodig is. Op zich regel je dat dus door haar extra aan te leggen op andere dagen, maar ideaal is het niet. Daar in ligt dus de keuze of je even 10 min. de spanning er af wilt/kunt halen in de loop van je werktijd of niet.
    Op zich zal het goed kunnen blijven gaan hoor, wees wel alert op je weerstand: bij oververmoeidheid en minder weerstand heb je nu eenmaal eerder kans op verstopte melkkanaaltjes en /of borstontsteking...

Succes verder! Fijn dat ze het zo goed doet!

Share This Page