...en hoewel het niet altijd koek en ei was, is dit toch een verassing. Om even egoistisch van de hak op de tak te springen; opa en oma passen op mijn zoon, 3 dagen in de week. En dit lijkt me niet zo een goed idee meer. Ik wil mijn zoontje niet daartussenin hebben (ze maken, blijkt nu, ruzie waar de hij bij is). Daarnaast hebben ze altijd samen opgepast en ik vind het teveel gevraagd aan sm om het te blijven doen zodra ze alleen is, ze werkt savonds ook nog zelf. Dus ik ga op zoek naar een gastouder. Nu komt het...ik ben net bij mijn nieuwe baan begonnen, voor 30 pw, waarvan 1 zaterdag, dus 3 dagen doordeweeks. 3 dagen een gastouder kost gewoon helaas teveel geld, 2 dagen is wel te doen. Ik had destijds bij het sollicitatiegesprek al aangegeven bij voorkeur 24u te werken. Kon dit niet? Dan 30 uur, met zaterdag als vaste dag. Dit laatste had hun voorkeur, waarmee ik accoord ben gegaan. Dit heb ik echt niet aan zien komen, so hebben altijd op alle kinderen gepast en zij stonden erop het nu weer te doen. Wij vonden dit voor ons zoontje ook fijn! Ze zijn onwijs goed voor hem. Ik weet echt even niet hoe ik het met werk moet aanpakken, over de 24 uur...ik zit nog in mijn proefperiode. Dus ik kan beter nu eerlijk zijn, dan alles afwachten hoe het loopt, en ik straks in de knoop kom..
Mmm dat is wel een erg lastige situatie. Misschien gewoon eens bespreken met je schoonmoeder, kan ook zijn dat ze juist heel erg beledigd is dat ze niet meer op haar kleinkind mag passen alleen omdat ze gaat scheiden? Dan heb je ook direct geen probleem als ze toch 1 dag in de week kan oppassen.
wat een vervelende situatie waar je in zit, maar is het niet een idee om je schoonouders allebei 1 dag te laten oppassen.en 1 dag gastouder. En heb je al berekend wat 3dagen gastouderkost je krijgt nog al wat terug van de belasting.en gast ouder betaal je ook echt per uur. Heb je geen opvang nodig betaal je dus ook niet. Of kan je man niet 1 dag vrij zij n. succes
Stel jezelf heel eerlijk de vraag of het nu om het uit elkaar gaan gaat, of omdat je eigenlijk liever 24 uur wil werken ipv 30. Ik kan me zo voorstellen dat beide namelijk wel willen blijven oppassen ook al is het dan ieder voor zich. Juist omdat het iets is wat ze al die tijd hebben gedaan. Aangezien je aangeeft dat er nu blijkbaar ook wel eens ruzie is waar jullie kindje tussen zit, zie ik er vooral de meerwaarde in. Tenzij ze uiteraard zelf hebben aangegeven dat ze ieder voor zich de oppas niet aankunnen. Maar ik denk dat ze dat dan ook gelijk zouden hebben aangegeven, dat lijkt mij althans. Vraag hen zelf eens hoe ze dat zien? Misschien kun je er samen met hun aan uitkomen, door bijvoorbeeld ieder een dag en 1 dag gastouder, de ene week de een 2 dagen de andere week de ander 2 dagen, of misschien wil een van de 2 de 3 dagen allemaal en de ander alleen wanneer het niet anders kan. Ik snap dat het heel hard aankomt dat ze gaan scheiden, maar denk dat het er nu ook mee te maken heeft dat je zelf eigenlijk meer werkt dan dat je zou willen en dat het daadwerkelijke probleem is!
Gastouder of creche. Het lijkt veel geld maar je krijgt ook veel terug van de belastingdienst. Ik zou niet gaan leuren met mijn kind. Is niet goed voor een kind want heeft stabiliteit nodig. Dit is dus het grote nadeel als je familie veel laat oppassen.Valt dit weg dan zit je met een groot probleem. Je had gewoon een luxe positie om je kind daar te kunnen brengen maar nu moet je toch een andere oplossing zoeken zoals zovelen dit moeten doen. Succes!!
Vervelend,maar wel verstandig om je kind niet tussen de ruzies van opa en oma te laten zitten..qua kosten valt het idd reuze mee, zeker als je voor een go kiest, je betaalt de uren die je afneemt ipv dagdelen.Ik ben zelf go en heb nu een ouder die is overgestapt van Kdv naar go, scheelt haar een fiks bedrag in de maand.succes met de situatie
Vind dit wel erg kort door de bocht, ja Ts heeft de luxe dat grootouders in de mogelijkheid zijn om de oppas op zich te nemen, so what. Je hebt het over stabiliteit en leuren met een kind, maar volgens mij wordt er ook juist voor gesteld om het er met haar schoonouders over te hebben! Overigens vind ik het krom om het onder stabiliteit te scharen, het is niet dat het ineens een andere opa en oma als oppas heeft! En leuren? Rust reinheid en regelmaat zijn belangrijk, rust creëren je juist door het bij dezelfde oppas te houden, reinheid spreekt voor zich en regelmaat is hetgeen ze met afspraken kunnen krijgen! En dan heb je ook gelijk je stabiliteit te pakken, zowel voor kind, ouder als grootouder!
Het is misschien kort door de bocht maar wel zoals het is. Er zijn zoveel oplossingen te bedenken,creche,gastouder. Schoonouders hebben nu ook wel andere dingen aan hun hoofd om er ook nog de verantwoordelijkheid bij te krijgen van kun kleinkind.Ik zou het geeneens durven vragen.Kan altijd nog wanneer de scheiding helemaal rond is en huisvesting ed op orde is en er weer rust in de tent is.Een scheiding is namelijk niet iets wat je er even bij doet. Tot die tijd vind ik het TS haar eigen verantwoordelijkheid.
nou sorry hoor maar kinderdagverblijf IS veel geld. Alleen met een laag inkomen krijg je wat terug; wij best weinig. En dan mogen we redelijk wat verdienen maar straks 900e netto aftikken voor drie kinderen voor 2dagen in de week...hallo! Lijkt me logisch dat moeders eerst andere opties bekijken, doe ik zelf ook. ts: idd kan zowel opa als oma niet ieder een dag op zich nemen? Of oma alleen twee dagen? Het lijkt me dat ze het er ook wel met jou nog over zullen hebben? Ze zullen vast wel eerlijk aangeven of het te veel is maar miss wil je schoonmoeder het gewoon blijven doen ondanks dr werk.
Ik zou toch voor opvang gaan, waarom is dat te duur? Ik verdien minimum loon en mijn man goed, maar toch hou ik best wat van mijn salaris over, met opvang voor twéé kinderen. Zou het even goed doorrekenen!
waarom kan zij niet 1 dag oppassen dan? 2 naar opvang en 1 naar oma? ik denk ook dat ze misschien juist beledigd zou zijn als ze niet meer mag oppassen omdat ze alleen is.... zou eerst overleg plegen met hoe zij het voor hun zien, en wat jij prettig vind en dan een middenweg proberen te vinden.
Onze jongste gaat 2 dagen naar de creche en wij verdienen zeer modaal kan ik zeggen. We krijgen toch echt bijna alles terug. Destijds zaten mijn oudste 2 kinderen ook 2 dagen op de creche. Dat was veel geld maar heb altijd het grootste deel terug gekregen. Nu dus jongste op creche en middelste op BSO en vak opvang voor 2 dagen per week en ruim meer dan de helft krijgen we terug.
Inderdaad!! Ik heb ook een bescheiden inkomen en mijn man verdient redelijk tot goed en ik houd echt nog ruim en ruim voldoende van mijn salaris over om lekker aan de bak te blijven.
wij verdienen meer. Zijn nu aan het kijken of ml niet beter kan stoppen met werken want 900e vind ik doodzonde... Wil je blijven werken moet je een groot deel afstaan aan kinderdagverblijf. Vind dat toch erg jammer. En we zijn meer kwijt dan 900e want twee andere dagen opvang verzorgt oma en die geven we ook een vergoeding omdat zij voor ons minder is gaan werken zodat kids niet vierdagen naar de opvang hoeven. Maar goed dat is een andere discussie. Wij willen kinderen dus moeten we ook dit soort gevolgen dragen.
Inderdaad je wilt zelf kinderen en moet je jezelf ook kunnen bedruipen. Is hier met de paplepel ingegoten en doe ik ook bij mijn eigen kinderen. Ik ben ook niet van plan om later als oma zijnde op een vaste dag op mijn kleinkinderen te gaan passen.Bij ziekte ed zal dat nooit een probleem zijn maar ik ga me niet vastleggen.Ik draag nu de zorg voor mijn kinderen en we werken er hard aan om ze een goede basis en toekomst mee te geven maar daarna mogen ze het zelf gaan doen en het stokje doorgeven aan hopelijk hun eigen kinderen.
Ik zou naar een gastouder uitkijken dan. Voor 2 dagen in de week ben ik ongeveer 180,- tot 200,- in de maand kwijt. Netto, dus met aftrek van kot. Wat hier ook geen reuzebedrag is. Dus zo extreem duur hoeft het niet te zijn en je houdt dan nog heel veel van je salaris over.
Kan je man geen oouderschapsverlof opnemen? En dan 2 dagen een gastouder, eventueel alleen tot de rust is wedergekeerd. Ik denk namelijk ook dat so het je niet in dank af zullen nemen als ze ineens niet meer mogen oppassen. Al begrijp ik heel goed dat je je kind niet tussen 2 ruziende partijen wilt zetten. Denk ik oplossingen niet in problemen. Ik heb overigens zelf geen schoonouders meer en mijn ouders wonen 150 km verderop en ik ben dus volledig afhankelijk van betaalde opvang.
Ik zou eerst vragen wat je schoonouders zelf willen, wellicht hebben ze al een oplossing.. Je zegt dat 3 dagen opvang te duur is, maar je wilt wel een dag minder gaan werken en 2 dagen opvang regelen. Kun je dit dan wel betalen met minder salaris??
Er zijn inderdaad meerdere oplossingen maar voor je radicaal dingen gaat veranderen kun je beter bekijken wat de oplossingen zijn die minder radicaal zijn en daardoor ook de minste verandering oplevert! Zodra je boven modaal komt of een meervoud van modaal worden de bijdrage ook aanzienlijk hoger! En fijn voor jouw dat je ouders vinden dat je alles zelf moet regelen, mijn ouders zien het niet als dusdanig, die genieten van elke extra moment dat ze met hun kleinkind hebben! En dat het ons geld scheelt zijn ze alleen maar heel blij mee, dan kunnen we dat aan iets anders besteden! En het heeft vind ik als voordeel dat mijn ouders dermate vertrouwd zijn voor zl dat als hij iets niet met mij kan bespreken hij dit met mijn ouders kan bespreken ipv gelijk naar iemand van de opvang of school te hoeven stappen!