Eigen zaak en zwanger!

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Diana81, Nov 21, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Diana81

Diana81 Bekend lid

Mar 4, 2007
    881
    0
    0
    Goudsmid
    Weert
    Ik ben benieuwd of hier nog meer mensen zijn die zwanger zijn of willen worden, die een eigen zaak hebben.
    Hoe pakken jullie het aan?
    Ik heb samen met mijn tweelingzus een goudsmid-atelier. Ik zou het liefst na de bevalling nog maar halve dagen werken (of halve weken). Maar we moeten eerst zien of dat wel haalbaar is.
    Mijn zus is nu al bang voor de periode rond de bevalling, als ik thuis zit. Ze is bang dat ze het werk dan niet alleen aankan. En personeel is voor ons te duur.
    Ik moet er nog heel hard over nadenken over hoe en wat, daarom wil ik graag weten hoe jullie het aanpakken, of aan hebben gepakt.
    Alvast bedankt!

2. Leeuwtje8108

Leeuwtje8108 Fanatiek lid

Nov 8, 2007
    1,251
    0
    36
    Hoi Diana
    Ik heb ook een eigen zaak
    Een kapsalon. Ik heb wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
    Dus krijg zowiezo van hun uitgekeerd.
    Maar sinds augustus heb ik iemand in dienst voor 20 uur.
    Het is dus de bedoeling dat de rollen dadelijk omgedraaid worden. Misschien dat er als ik in verlof zit een stagaire erbij.
    Mijn zaak is nog groeiende ben nu 3 jaar open.
    We hadden gedacht dat het langer zou duren met zwanger worden maar gelijk raak.
    het is nog pril maar we gaan er gewoon van uit dat alles goed gaat
    Liefs Janine

3. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

Apr 6, 2007
    4,811
    1
    0
    Flevoland
    Volgens mij is het zo dat vanaf 1 januari 2008 iedereen recht heeft op zwangerschapsverlof. Ook voor de vrouwen met een eigen zaak.
    Ik weet het alleen niet zeker..
    Misschien is het handig om eens een te googlen op zwangerschaopsverlof en eigen zaak, of kijken op de site van het UWV..

Miekje

4. Leeuwtje8108

Leeuwtje8108 Fanatiek lid

Nov 8, 2007
    1,251
    0
    36
    De regering heeft het goedgekeurd om aan vrouwelijke zelfstandigen ook een uitkering te geven met zwangerschap
    16 weken. eigenlijk ongeveer hetzelfde als dat je bij de baas werkt.
    Maar dat gaat vermoedelijk pas in juli 2008 in en dat is ook nog niet zeker. kan ook nog later of eerder zijn

5. Diana81

Diana81 Bekend lid

Mar 4, 2007
    881
    0
    0
    Goudsmid
    Weert
    Hmm, interessant. Daar ga ik eens wat meer info over zoeken.
    Dank je wel!

6. pacific

pacific Actief lid

May 22, 2007
    374
    0
    0
    Almere
    Die uitkering gaat inderdaad pas later in het jaar in, dus als je nog niet zo lang zwanger bent kan je er waarschijnlijk gebruik van maken. Het is geen vetpot maar altijd mooi meegenomen natuurlijk :)
    Zelf krijg ik een uitkering van een arbeidsongeschiktheidsverzekeriing. In mijn beroep is het makkelijker om vervanging te regelen (fysiotherapeut).
    Succes.

7. Jana

Jana Actief lid

Dec 28, 2006
    347
    0
    0
    Ik heb ook een eigen zaak. De uitkering komt er inderdaad (waarschijnlijk) pas in juli. Ik heb wel een AOV, maar met een eigen risico van 90 dagen, dus daar heb ik in dit geval ook weinig aan...
    Dat wordt dus gewoon interen op m'n spaargeld.
    De zaak draait gelukkig gewoon door; ik heb een compagnon (die in de afgelopen jaren ook al 2x met zwangerschapsverlof is geweest) en zij zal tijdens mijn afwezigheid wat meer werk uitbesteden aan freelancers dan anders.

8. croky

croky Actief lid

Aug 9, 2007
    428
    0
    0
    Waar je ook op moet letten is dat een AOV vaak pas uitkeert bij zwangerschap 2 jaar na het afsluiten van de verzekering... en met in achtneming van de eigen risico-periode.

Zoals het er nu uit ziet krijgen wij va. 1 juli 2008 toch een kleine uitkering:
    http://home.szw.nl/actueel/dsp_persberi ... _id=131469

9. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Jullie hebben geluk meiden!
    Ik pies naast het potje, ik ben eind februari uitgerekend en zal flink op mijn spaargeld interen om de wegvallende inkomsten te compenseren :cry: Heb nl. geen enkele verzekering ivm de twee jaar wachttijd.
    Maar ja, gelukkig verdien ik zo lekker en goed met het freelancen dat ik niet mag klagen!

10. Bri

Bri Niet meer actief

Het klopt dat er vanaf juli eindelijk een uitkering is voor tijdens zwangerschap van zelfstandige ondernemers (was ook echt te idioot voor woorden dat NL dat niet kende èn in strijd met internationale verdragen)maar het is niet echt vergelijkbaar met de uitkering voor zwangeren met een arbeidsovereenkomst. Je krijgt namelijk een uitkering die gebaseerd is op het minimumloon, dus als je normale verdiensten (veel) hoger zijn en je vaste lasten zijn afgestemd op een hoger inkomen kan het toch wat krap worden.

11. Diana81

Diana81 Bekend lid

Mar 4, 2007
    881
    0
    0
    Goudsmid
    Weert
    Tja, maar het is beter dan niks toch?
    Heeft iemand al enig idee hoe dit aangevraagd moet worden ofzo?

Gelukkig ben ik nog niet zo lang voor mezelf bezig, dus de inkomsten zijn nog niet zo hoog.
    Ik ben alleen benieuwd of mijn zus het werk alleen aankan (doe de zaak met haar samen), of dat we iemand aan moeten nemen.

12. mik25

mik25 VIP lid

Sep 12, 2007
    14,563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    ja ik werk ook voor mijzelf. ik geloof dat je tegen die tijd je uitkering kan aanvragen via het uwv.

ik heb alleen niemand die mijn zaak door kan laten gaan dus ben bang voor klantverlies.ik heb een eigen kapsalonnetje in huis dus werk helemaal alleen.

nu werk ik nog deels voor mijzelf en deels voor de thuiszorg dus over geld hoef ik me niet druk te maken maar ben toch wel bang voor klantverlies.

gr kim

13. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

Oct 12, 2007
    8,240
    85
    48
    Female
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Ik heb ook een eigen bedrijf, pas net een jaar...
    maar dit jaar is het ontzettend hard aan het groeien.

Moet zeggen dat ik straks rond de bevalling niet veel uit handen durf te geven maar het toch zal moeten.

Hoe ik het verder ga doen............ tja het bedrijf is nog jong ik zie wel waar we tegen die tijd gestrand zijn.

Share This Page