Goedeavond Aanstaande zondag ben ik 30 weken zwanger. Nu ligt mijn placenta voorop waardoor ik de kleine minder goed voel Toch voel ik mjjzelf de laatste tijd onzeker over het leven voelen. De kleine is zo rustig. Ik krijg af en toe een teken van leven maar echt he weinig. Kunt u mij aangeven hoe vaak ik de kleine moet voelen en hoe ik dit kan meten? Alvast bedankt Groeten Marjolein
Hoi Marjolein, we zeggen altijd dat je ongeveer 10 bewegingen per dag moet voelen. Dus geen 10 momenten, maar 10 bewegingen. Daar kun je echt zo op zitten bij een druk moment van het kindje, maar soms moet je daar echt even voor turven. Dat is bij twijfel ook altijd ons advies. Houdt het eens een dag bij. Twijfel je, probeer in een half uur je kindje eens lekker wakker te maken door rustig te liggen (in bad bv) en met je buik te spelen. Na zo'n half uur moet je je kindje toch eigenlijk wel gevoeld hebben. De kracht van de bewegingen maakt eigenlijk niets uit, als het maar beweegt. Nu is het wel zo dat al je je kindje normaal 100 keer per dag voelt en dan ineens 10 keer per dag, dat dat een flinke afname is en dat dat je ook zorgen kan baren ondanks dat het 10 bewegingen zijn. In dat geval bel je je vk natuurlijk bij ongerustheid. Dus houdt eens een trappelkaart bij (turven van de bewegingen in 24 uur met het tijdstip erbij. (harde of zachte bewegingen.) Maar in elk geval; twijfel je; bel altijd je vk! Groetjes Brigitte