Onregelmatige hartslag

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lillies, 4 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lillies

Lillies Actief lid

19 aug 2009
    139
    0
    0
    NULL
    Enschede
    Hallo,

Ik ben vandaag 22 weken zwanger. Bij onze 20 weken echo zag de gynaecoloog dat het hartje wat onregelmatig tikt: het gaat een tijdje normaal en dan komen er opeens 2/3/4 extra systoles achter elkaar, dan duurt het even, en dan slaat het hartje weer normaal. Verder kon ze niets bijzonders/vreemds vinden: hartkamers/boezems, groei, doorbloeding, alles normaal. Wel wilde ze 2 weken later weer kijken. Dit was gisteren. Ze ging er vanuit dat het nu over zou zijn maar dat is het dus niet. Het hele kindje is weer doorgemeten en lijkt er op dit moment geen last van te hebben.

Wel vertelde deze gynaecoloog dat het hartje in een soort overdrive kan komen en dat dit wel vervelend voor het kindje is. Daarom wilde hij eerst dat ik twee keer per week naar het ziekenhuis zou komen, toen stelde hij voor 2 x per week naar de vlos te gaan, en nu mag ik zelf 2-3 x per week (thuis) met een doppler naar het hartje luisteren om te kijken of het op normale snelheid slaat. Over 5 weken moet ik terugkomen, dan komt er weer een echo.

Hij zei dat ik me niet te druk moest maken maar ik moet zeggen dat ik (nu ik er een nachtje over geslapen heb) me er toch wel ongerust over maak. Is dit normaal? Komt het vaak voor? Kan ik nog iets doen om erachter te komen of dit onrijpheid van het hartje is of dat dit een afwijking is?

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor het antwoord!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi lillies,

Ik vind persoonlijk dat hij nog al hard van stapel gaat. Het is heel normaal dat het hartje een extra systole heeft VOORAL met dit termijn. Het hartje is nog niet rijp en daar door gebeurt dit.
    Na de 28ste week moet het over zijn ,zoniet dan is dat een reden om voor een regelmatige controle te gaan. En het hartje nog eens te bekijken. DIt hebben ze nu al zeer grondig gedaan. Probeer je rust erin te vinden,je kindje zit nog in een groeiende/ontwikkelende fase!

Imke

Deel Deze Pagina