Dames, Ik werk drie dagen en manlief onregelmatig. Nu hebben we het de afgelopen twee jaar zonder opvang of gastouder gedaan. Oma pastte op en mijn man plandde zijn werk daar omheen. Nu wilde ik graag vanaf 2 jaar naar de peuterspeelzaal, zodat ons meisje ook wat meer in contact komt. Onze opvang op woensdag komt te vervallen en oma is (iedere dag, om de week) een dag en een woensdag vrij. Om en om naar de speelzaal is niet mogelijk en ook een beetje vreemd. Nu wilik wel heel graag dat ze met kindjes in aanraking gaat komen. (Eindelijk na twee jaar kan ik haar loslaten op dit vlak). Mijn man vind het zonde van het geld ennn hij red het niet om tijdens de 2,5 uur opvamg te gaan werken, want is dan niet op tijd terug om haar weer op te halen. Een opvang vinden wij eigenlijk (ook financiëel) overbodig. Het gaat om een paar uurtjes per dag en dan eigenlijk niet standaard iedere week. Al mag ze van mij best iedere woensdag naar de speelzaal. Oke, nu ik het typ lijkt de oplossing makkelijk: woensdag speelzaal, maar voor mijn man is dit gewoon niet realistisch, aangezien het volgens mij niet haalbaar is haar weer op tijd op te halen. Iemand met een frisse blik hierop, die mij een tip kan geven. Manlief vind het vooral ook zonde van het geld dat er ook betaald op dagen dat ze er niet heen hoeft (lees: alles schoolvakanties , dagen dat oma vrij is of dat hij er zelf is)
Psz is sowieso niet als opvang bedoeld he...omdat je man zegt zonde van het geld als oma of hij er is. Maar je betaalt voor de meeste psz hetzelfde tegenwoordig als voor een kdv dus wat dat betreft maakt het niet uit. Sowieso moet je bij onze psz standaard 2 ochtenden afnemen. Maar kan oma haar niet halen op de dagen dat man niet op tijd terug is.
Peuter speelzaal is geen opvang maar school/clubje. Het is ook onhandig qua brengen, maar als het meer om het sociale gaat, zou je ook 1 dag kdv of gastouder in de week kunnen doen.
Psz is inderdaad geen opvang maar een voorbereiding voor school. Ik vind het een enorme toevoeging! Zeker als een kind niet naar een kdv/gastouder gaat. Door middel van een psz wordt hun wereld groter en is de basisschool geen wereldschok. Ik zou er dus idd voor kiezen om je dochter minimaal 1 dagdeel naar de psz te laten gaan. Daarna kan oma haar ophalen?
Lieve reacties, ik weet dat psz geen opvang is, maar wil wel graag dat ze naar psz gaat. Liever dan gastouder of opvang. Vandaar mijn idee wél naar psz. Oma kan haar dus niet ophalen, want ze werkt om de week. Eventuele optie, is dan dat mijn man om de week niet werkt... thnx voor het meedenken!
Ik zou dan inderdaad psz doen op de dagen dat jij thuis bent/dat iemand haar op kan halen. Wellicht moet je ook meehelpen/zijn er koffieochtenden/feestdagen waarbij je er tóch moet zijn dus dan is het sowieso wel handig als er iemand thuis is. Ik zou trouwens wel goed kijken naar de mogelijkheden m.b.t. psz/kov. In veel gemeenten is het zo dat de 'ouderwetse' psz alleen toegankelijk is voor gezinnen met maar 1 kostwinner. Als beide ouders werken/er recht is op kinderopvangtoeslag móet je kind naar de kinderopvang. In ons dorp is er dan halve dagopvang voor peuters. Maar het uurtarief van halve dagen is zo hoog, dat je dan dus bijna net zo goed een dag af kunt nemen... Bovendien doen de leidsters op zo'n halve dag een beetje hetzelfde als op een kdv. Ik vond het niet vergelijkbaar met de ouderwetse psz. Maar daar komen wij dus helaas niet meer voor in aanmerking...
Ik zou echt voor een psz kiezen. Veel meer kindjes van haar leeftijd en echt gerichte activiteiten voor peuters. Mijn zoontje gaat op mijn vrije dagen zodat ik hem in alle rust kan brengen en halen.
Psz doe je normaal gesproken op je vrije dagen. Goed dat je het overweegt, het is zo belangrijk! Ik had het onderschat hoe belangrijk psz is en heb mijn oudste er met 3,5 nog op gedaan. Nooit spijt van gehad!
Kinderdagverblijf werkt net als de psz met een peuterprogramma. Mijn dochters zijn nooit naar de psz geweest alleen naar het kinderdagverblijf. En dat is qua tijden gunstiger je kan dan wat meer uren per dag afnemen. Wat ook weer niet verkeerd is omdat ze uiteindelijk ook hele dagen naar school gaan.