ervaringen hard littekenweefsel na knip?

Discussion in 'Na de bevalling' started by Druif78, May 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Hoi meiden,

ik ben 11 weken geleden bevallen van een prachtige zoon maar mbv vaccuumpomp en ben dus ingeknipt.
    Nog in de kraamweek heeft de VK de hechting al verwijderd omdat ik er best wat last van had. Toen is de wond op 1 plekje gaan wijken maar echt pijn had ik er niet aan.
    Bij de nacontrole (na ca 8 weken) heeft de VK nog even gekeken en bleek er een wondje met een hard plekje te zitten waarvan ze niet wist of het een knoopje van een hechting was, een ontstekinkje, een stukje wild vlees of littekenweefsel. Ze adviseerde me zitbaden te nemen met de ouderwetse Badedas. Dit heb ik 3 weken gedaan maar zonder echt goed resultaat.
    Nu dus naar de huisarts gegaan en nu blijkt dat het littekenweefsel aan de buitenkant (huid) wel mee valt, maar dat het met name in het spierweefsel (dieperliggend dus) zit.
    Dit kan met vrijen klachten geven omdat het gewoon heel stug aanvoelt. Dat "wondje" wat de VK zag dat bleek een iniminie flapje wildvlees te zijn, maar dat was het probleem niet zo zei de HA. Dat kon hij tzt met een verdoving wegsnijden. :confused:
    Voor dat littekenweefsle heb ik een hydrocortisoncreme mee gekregen. Mocht dit niet helpen kan ik er een hydrocortison injectie in krijgen :confused:
    En mocht DAT niet helpen kan ik worden doorverwezen naar de gynaecoloog en dan kan het het littekenweefsel operatief verwijderen :confused: :confused:

Jullie begrijpen: hier wordt ik dus NIET vrolijk van!

Heeft iemand ervaringen met 1 van deze oplossingen??

2. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    helemaal niemand??

3. EmyD

EmyD Niet meer actief

Wat ontzettend vervelend voor je..
    Ik heb alleen maar ervaring met wild vlees.. Ik heb een totaalruptuur gehad en toen ik 6 weken na de bevalling op nacontrole bij de gyn kwam, zag hij wat wild vlees zitten. Ik had er zelf (nog) geen last van gehad, maar hij heeft het toch weggehaald voor de zekerheid. Hij heeft het weggebrand en dat prikte enorm, maar na een paar uur trok dat ook weer weg.
    En nu, 11 weken na de bevalling, heb ik vrijwel nergens meer last van. Af en toe is het nog wat gevoelig daarbeneden, maar ik denk dat dat vanzelf ook wegtrekt..

Succes!

4. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ik zie nou dat onze kindjes ongeveer even oud zijn, wat leuk!

5. Alita

Alita Niet meer actief

oeehh nneeee maar heb wel een vacuümbevalling met behoorlijke knip gehad en weet hoeveel pijn en last je ervan hebt en kunt houden maar niet zo extreem... sorry kan je niet helpen maar voel met je mee!!!

6. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Oei...een totaal ruptuur... dan ben je wel vlot hersteld!
    En inderdaad: onze kindjes zitten vlak op elkaar! Die van mij is van 23 februari, en die van jou?

Werd dat wegbranden verdoofd? Daar had mijn huisarts het wel over, maar dat kleine stukje wildvlees is eigenlijk meer cosmetisch, daar heb ik verder geen last van.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Bedankt voor je meelevende reactie!
    Ik heb er niet extreem veel last van hoor... bij dagelijkse dingen voel ik niks. Alleen met vrijen zou het gemeen kunnen worden, maar dat heb ik nog niet aangedurfd :oops:

Hoe lang heb jij er last van gehouden? En waaraan merkte je dat?

8. Flunckybubble

Flunckybubble Actief lid

Jan 22, 2008
    173
    0
    0
    Omgeving Eindhoven
    Helaas hier nu na 6 maanden ook nog steeds last van de knip. Ik bleef maar bloeden na de bevalling (heeft 11 weken geduurd) en toen wilde de gynaecoloog me toch zien omdat ze vond dat het toch wel erg lang duurde. Toen ontdekte ze dat ik poliepen had gekregen ontstaan door de knip en had erg veel litteken weefsel. Ook had ik met staan en lang lopen ook nog steeds erg last en van binnen maarja achteraf ook niet gek was ik bijna helemaal dicht gegroeid.

De poliepen werden opgestuurd en onderzocht op kwaadaardige cellen en gelukkig was alles goed. Wel heeft ze heel het litteken weer open moeten knippen en wat weg moeten halen (plaatselijke verdoving...kan je vertellen was echt geen pretje!!) Dit is nu ongeveer 6 weken geleden en het gaat nu beter dan dat het ging. Het doet nog steeds pijn maar lang niet meer zo zoals voorheen. Er zit helaas nog steeds litteken weefsel en ze zei al dat ze waarschijnlijk ook operatief dit weg moet gaan halen. A.s. donderdag moet ik weer op controle en hoor dan of ze nog iets wil doen. Ze had het toen over dat ze me door wilde sturen naar een fysio voor bekkenbodemspier oefeningen maar daar zit ik helemaal niet op te wachten.

Maargoed, we wachten af wat ze donderdag zegt.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Jeetje joh... wat verschrikkelijk voorje... Nou dan heb ik nog niks te klagen!

Wat je noemt over dat "dichtgegroeid" zijn, dat gevoel heb ik ook een beetje. Op 1 plek althans lijkt t een soort van verkleefd waardoor het allemaal wat nauwer en stugger is.
    Die creme die ik nu heb gekregen zou dit soepeler moeten maken, maar ik vind het eerlijk gezegd toch een beetje een rare behandeling.
    Natuurlijk probeer ik het wel, opensnijden kan altijd nog :cry:
    Maar het idee dat het misschien "uitsel van executie is.."

Heb je er nog veel last van, met sporten, dagelijkse dingen , werk of vrijen??

Dat wat je beschrijft over lang lopen en staan en dat je dan ook last hebt, komt dat door het littekenweefsel of door je bekkenbodem? Want dat had ik tot een paar weken na de bevalling ook, maar dat zou door mn bekkenbodem komen. Door oefeningen krijg je dat steviger en gaat dat gevoel ook weg. bij mij was het vanzelf na ca 6 weken wel weg.

Heel veel succes morgen (?) en laat je weten wat ze gaan doen?

10. EmyD

EmyD Niet meer actief

Onze Emy is van 21 februari!
    En ik ben idd vrij vlot hersteld van de totaalruptuur. Na ongeveer 8 weken was het eigenlijk wel genezen. Mijn vk had het erover dat ze eigenlijk een knip had moeten zetten, om de totaalruptuur te voorkomen. Maar als ik lees hoe sommige meiden (zoals jij) er daar vanaf komen, dan heb ik 'geluk' gehad..!!
    Het wild vlees weghalen werd niet verdoofd en deed dus behoorlijk veel pijn (ik weet ook niet of het met verdoving kon, heeft de gyn het niet over gehad). Maar het duurde maar 5 minuutjes ofzo. Ik had er zelf ook (nog) geen last van, maar de gyn had het erover dat ik er wel klachten van kon krijgen. Ik weet trouwens niet precies waar het wildvlees bij mij zat, want ik ben natuurlijk gehecht t/m de kringspier.
    Tjah en wat klachten betreft bij dagelijkse dingen, dat gaat allemaal goed, ik heb zelf alleen nog niet gesport :oops: . En vrijen, zeker niet doen als je nog niet wilt/durft. Dan ben je alleen maar gespannen denk ik. Je kunt het langzaam opbouwen, en het lijkt me sowieso prettiger om ermee te beginnen als jij het gevoel hebt dat het goed hersteld is daar beneden..

Misschien is het een idee om een afspraak met een gyn te maken, die heeft er natuurlijk wat meer ervaring mee. Maar ja, ik kan me voorstellen als je niet bevallen of gehecht bent met de gyn erbij, dat je daar weinig behoefte aan hebt.. Moet je weer bij iemand anders met je benen wijd, zeg maar..

11. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Emy van 21 februari, dat scheelt maar 2 dagen! Leuk!
    Tsja, met een knip had een totaalruptuur voorkomen kunnen worden, maar misschien als je bevalling heel snel ging heb je dit ook niet in de hand? Is het gebeurt voor je er erg in had?
    Ik hoor wel eens dat scheuren sneller en beter geneest dan een knip zetten...
    Ik had gewoon geen keus. Mijn zoontje was een "sterrekijkertje" hij lag ook niet zo goed voor de uitgang en ik had geen persweeen. Ik deed maar wat op commando. Daarbij had ik de laatste weken van mn zwangerschap een dreigende zwangerschapsvergiftiging met bijhorende superhoge bloeddruk en mocht ik daarom niet langer dan een uur persen. Na dat uur was hij er dus nog niet en moest ie mbv de pomp gehaald worden. En dus een knip.
    Op dat moment was ik blij dat er wat gedaan werd!
    Maar die nasleep... als je alles toch van te voren weet he...?
    Van anderen hoor ik dat ze met een sterrekijkertje een keizersnede kregen... nou, als ik de keus had gehad, had ik achteraf misschien ook wel voor een keizersnede willen gaan! Maar dat is altijd achteraf he?

Eigenlijk vond ik die hele bevalling een peuleschilletje vergeleken met die nasleep van die knip!

Dat ze je niet verdoofd hebben met het wegbranden van het wild vlees zeg! Mijn HA zei dat dat wel met verdoving ging, maar ik vroeg me al af wat erger is; een injectie erin of 2 seconden wegbranden? (Wrs dan toch het wegbranden??)

Ik neem me wel voor dat ik er niet lang meer mee ga rondlopen. Als die creme twijfelachtig werkt dan zal ik niet nog een week aankijken. En als ik geen vertrouwen meer heb ik de huidige behandeling laat ik me alsnog doorsturen door de gyn. Ik ben inmiddels al zo vaak met mn benen wijd geweest de afgelopen weken... kan er nog wel een keer bij!

Met vrijen wil ik ook niet lang meer wachten. De VK had gezegd: liever niet, maar vlgs de HA kon het wel. Ik wil ook weten of het niet te pijnlijk is wb het litteken. Of het acceptabel is of niet. Zo niet, dan is de noodzaak om er iets aan te doen natuurlijk ook groter.
    Maar het idee dat het wrs niet prettig wordt maakt dat iik ook niet sta te popelen...

12. EmyD

EmyD Niet meer actief

Mijn vk dacht tijdens het persen dat ik of helemaal niet, of maar een klein beetje in zou scheuren. En dan is het idd een scheurtje geneest beter dan een knip. Alleen bleef het bij mij niet bij een scheurtje..;). Het persen ging trouwens ook erg vlug, in 20 minuten was ze er.
    Vervelend dat je bevalling zo'n nare nasleep heeft. Dat zou na zo'n inspanning (zwangerschap en bevalling) niet moeten mogen! Ik vind het wel verstandig dat je er niet te lang mee wilt lopen. In de weken na de bevalling gooide ik ook elke keer bij elke deskundige die ik zag mijn benen wijd, haha. Bij de verloskundigen, gynaecoloog... Ik wilde dat het in 1 keer goed zou genezen, en als er iets 'mis' was dat dat meteen gezien werd.
    Wat het vrijen betreft, daar zal je een keer doorheen moeten zeg maar. Je weet pas of je er last van hebt als je het probeert. Misschien valt het mee, misschien ook niet. Maar volgens mij hebben de meeste vrouwen wel enigszins last bij de eerste keer na de bevalling.
    Succes!

13. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    haha...mijn schaamtegevoel is ook tegenwoordig ver te zoeken... :)
    Ach ja...

@ Flunckybubble: was wel benieuwd hoe het vandaag is gegaan op de controle??

14. Flunckybubble

Flunckybubble Actief lid

Jan 22, 2008
    173
    0
    0
    Omgeving Eindhoven
    @Druif78, bedankt voor het vragen. Helaas niet goed. Wordt binnen 6 a 8 weken geopereerd. Ben er behoorlijk van geschrokken maargoed, er zit teveel littekenweefsel wat ze zo niet weg kan halen en een of ander vlies wat normaal weer aan elkaar zou moeten groeien, zit bij mij los en steekt een gedeelte naar buiten en is helemaal geirriteerd. Ze gaat alles weer losknippen en littekenweefsel weghalen. Dit wordt weer helemaal gehecht dus moet weer een tijdje spoelen, mag niet in bad etc.

Nu gebeurt dit gelukkig onder algehele narcose en het is een dagopname maar de vraag is of het daarna beter gaat. Schijnbaar maakt mijn lichaam hele stugge littekens en er zit een kleine kans in dat na de operatie het weer slecht geneest maar de kans is groter dat het wel goed geneest dus ga ik daarvan uit. Blijf het positief zien maar baal er wel behoorlijk van. Zit ik weer een tijdje vast aan die mega maandverbanden in mijn onderbroek :(.

Ik zou als ik jou was er ook niet al te lang meer rond blijven lopen en vraag me af of die zalf uberhaupt werkt. Mij had ze in 1ste instantie geen zalf meegegeven maar wel oefeningen die ik moest doen om het weefsel op te rekken maar dit heeft helemaal niks geholpen en idd wat je zegt, je word daar heel makkelijk in om met je benen wijdt te gaan liggen,haha.

15. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    @ Flunckybubble:
    Gats wat een K*T nieuws (letterlijk... * lacht als boer met kiespijn*)
    Het idee dat je weer helemaal van voren af aan moet beginnen... ik zou er ook behoorlijk van balen!
    Misschien een schrale troost maar ik denk dat je genezing wel veel sneller en beter gaat dan na je bevalling hoor! Na je bevalling is dat hele gebied enorm opgezwollen waardoor de hechtingen erg trekken en het de vraag is hoe het geneest nadat de zwelling wegtrekt. Ook ben je sowieso beurs vanonder na zo'n bevalling. Dat heb je nu allemaal niet, zodat je wrs wel sneller weer op de been bent. Ze kunnen nu mooi gecontroleerd die knip/hechting opnieuw doen zonder bloederige taferelen die je na zo'n bevalling wel hebt, dus dat is al veel makkelijker!
    Maar desondanks behoorlijk shit dat je weer helemaal van voren af aan moet beginnen: spoelen, niet zwemmen of in bad etc.

Ik hoop dat het mij bespaart blijft. Ik heb toch het idee dat de creme wat doet! Althans: ik voel niet zo veel stug weefsel (meer?) Hoewel ik het moeilijk vind om dat gebied waar de arts het over had te vinden om in te smeren. Hoop dat ik dus wel goed "zoek".. en niet dat het er stiekem nog gewoon zit .De helft zal er wel naast gaan, maar ja, hoop dat ik er niet de bijwerkingen van krijg want het is best irriterend spul als dat op gezond weefsel beland.
    Ik ga sowieso over 2/3 weken terug naar de HA om te kijken. Beter er vroeg bij zijn en een keer extra met de benen wijd dan dat ik straks over tig weken alsnog geopereerd moet worden.

16. Alita

Alita Niet meer actief

nou ik heb nog zeker tot een paar weken geleden nog last gehad. :evil:
    Ik had inderdaad ook met sex veel last, ook van binnen zeg maar, omdat Selina met de vacuümpomp is gehaald en de pomp door haast erin gedouwd is was er vanbinnen ook gehecht. En van buiten is er ook flink gehecht, en zoals ik ook gehoord heb is het ook nog eens dat als je bv geeft dat het herstelproces langer duurt?! Nu mis ik een halve schaamlip :confused: en met het inbrengen van een tampon was het ook pijnlijk, maar nu ben ik gelukkig weer de oude :D tenminste sex hebben we nog niet zoveel gehad, ben blij als dat straks weer eens lekker normaal kan ;) :)

groetjes cindy

17. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Jee, Cindy... dat is ook niet mis!
    Wel fijn om te horen dat ik zeker niet de enige ben! maar ja: leuk is anders...

Maar Cindy: waar had jij last van dan? Trok het? of echt pijn? En dan alleen met de sex of ook bij dagelijkse activiteiten.
    En was jouw litteken pijnlijk bij aanraking? Of gewoon altijd? En was het bij jou ook hard en stug? En zo ja: is dit dan vanzelf minder geworden of heb je er nog wat aan gedaan?

En dat je met BV langzamer hersteld dat geloof ik niet zo hoor? Ik zie geen enkel verband! Ik geef trouwens FV maar ik merk nou niet dat ik sneller genees, haha!

18. Alita

Alita Niet meer actief

Nou van binnen leek het gewoon nog echt een wond zeg maar, en van buiten trok het inderdaad en het was gewoon overgevoelig... inderdaad bij aanraking enz. Maar overdag trok het alleen een beetje tja en het heelde ook erg fijn dan gaat het jeuken enzo..
    Het heeft gewoon zijn tijd nodig om te helen, het ligt er ook aan hoe groot je litteken is. Nu is het weer goed, volgens mij. Tja hard, het is nu inderdaad gewoon echt een litteken dus niet zoals het was nee!!
    En dat van de bv tja heb ik hier op het forum ergens gelezen dat de wondgenezing langzamer zou gaan met bv... ik weet het ook niet.

19. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36

AUTCH!!

Nee, bij mij is het zeker niet zo erg. Ik heb nergens last van, behalve dan dat het heel stug en hard aanvoelt op de plek van het litteken.
    Maar Cindy: is het bij jou dan uit zichzelf minder pijnlijk geworden en genezen? Of heb jij bepaalde litteken cremes of littekenolies of "echte" geneesmiddelen gebruikt?

20. Alita

Alita Niet meer actief

nee gewoon laten genezen.... ben niet zo van de crempjes enzo
    het heeft gewoon zijn tijd nodig, tenzij ik het niet zou vertrouwen dan zou ik naar de huisarts zijn gaan maar het is allemaal weer goedgekomen...

Share This Page