Ik ben al een paar jaar gestopt met de pil, en binnenkort gaan mijn lieve vriend en ik proberen of we een kindje mogen krijgen. Ik hou al die tijd al mijn cyclus bij in een app, en de cyclus is behoorlijk onregelmatig. Hoe weet ik wanneer mijn NOD is? Dit is mijn cyclus van de afgelopen 12 maanden: (34)-(32)-(42)-(34)-(41)-(34)-(33)-(30)-(34)-(38)-(36) Mijn gemiddelde cyclus staat nu op 36 dagen. Moet ik dan die 36 dagen aanhouden? Of de langste cyclus van de afgelopen maanden, of de vorige cyclus?
Spannend hoor ! Ik hou hem bij via ovulatietesten, helpt bij mij erg goed. Ook heb ik op de dag van een positieve test pijn in mijn onder buik en rug. Er zijn ook dames die tempraturen. Hier zelf geen ervaring mee, maar heb begrepen dat je daar mee begint op de eerste dag van je cyclus en het liefst voor dat je opstaat in de ochtend. Maar er is vast iemand die het beter kan uitleggen .. Succes !!
Zou inderdaad ovulatie testen gebruiken. En je zou kunnen tempen. Daarmee stel je een ei sprong ook vast. En dan kan je dus aftellen naar je NOD
Ik zou, net als hierboven gezegd is, mijn temperatuur bijhouden (om uit te vinden hoelang je Luteale Fase is) en ovulatietesten gebruiken. De reden om dat dubbel te doen is dat je met tempen je ei pas achteraf vindt en er dan geen rekening mee kunt houden, met vrijen. Met ovulatietesten kun je de eisprong aan zien komen. Wil je dat niet (wat ik me ook levendig voor kan stellen), dan zou ik uitgaan van de langste cyclus voor mn NOD. En voor je ei zou ik rekenen tussen dag 16 (bij je kortste cyclus van 30d en een gemiddelde LF van 14) en dag 27 (bij je langste cyclus van 41d en een gemiddelde LF van 14). Dat betekent dat jullie het vooral in die periode (dus, met een beetje speling tussen dag 14 en dag 29) zo'n beetje om de dag gezellig moeten maken. PS: de cycli in je handtekening wijken af van wat je in je bericht hebt gezet. Daar staat namelijk ook een ronde van 48 tussen? PS2: voor het testen (want dat zul je vast ook wel willen weten ) moet je tellen vanaf de eisprong. Vanaf 12dpo (days past ovulation/dagen na de eisprong) kun je in de meeste gevallen een streepje verwachten. Als je je eisprong niet weet, dan zou ik dus uitgaan van de langste cyclus.
Bedankt voor jullie reacties! @Priscil1986 en @Chann1992 Het is best spannend allemaal ja! Vooral omdat ik al jaren lang klaar ben voor een kindje, maar mijn vriend voorheen nog niet. Nu is het eindelijk zo dichtbij! En het klopt inderdaad dat ik gebruik kan maken van de ovulatietesten. Alleen omdat ik zo onregelmatig ben, weet ik niet precies hoe lang mijn lf is en daardoor weet ik niet hoe ik achter mijn nod kan komen.. Want als mijn menstruatie onregelmatig is, dan neem ik ook aan dat de lf iedere maand anders is. Of heb ik dat verkeerd? @Hilly1980 Mijn handtekening is inderdaad wat verouderd. Dat zijn mijn cyclussen van het begin. Die ik hierboven neer heb gezet, zijn van het afgelopen jaar Daar had ik die 'oude' niet meer bij gezet haha! Oh dat is inderdaad wel handig om te weten, dat ik vanaf 12 dpo kan testen! Dus dat wordt dan een combi van ovulatietesten en tellen Thx meiden!
Je LF is eigenlijk altijd even lang. Een LF hoort minstens 10 en maximaal 16 dagen te duren. Korter is niet of verminderd vruchtbaar en langer komt maar zelden voor. Het is bij een onregelmatige cyclus juist de eisprong die verschilt.
Klopt volgens mij niet helemaal hoor wat je zegt. Ik heb zonder pil een regelmatige cyclus van 27/28 dagen. Maar mijn eisprong is ondanks mijn regelmatige cyclus niet elke keer op dezelfde dag hoor. Zo is hij de ene keer op dag 13 en de andere keer op dag 16. De luteale fase verschilt per vrouw en per cyclus. Zo kun je de ene cyclus een luteale fase hebben van 11 dagen, terwijl je de volgende cyclus een luteale fase hebt van 13 dagen. Dat is heel normaal.
Ik heb begrepen dat gemiddeld gesproken je luteale fase altijd ongeveer even lang duurt. Bij 1 persoon dus. Maar gemiddeld is natuurlijk niet altijd.
Heel herkenbaar! Ik deed altijd temperaturen en ovulatietesten.. Het eerste om te zien wanneer mijn ei geweest was en ik dus wist wanneer mijn nod zou zijn.. Mijn lf fase was zowel bij de cyclus van 28,31,39,41 en 43 dg altijd 13 dagen lang. De cyclussen wisselden lekker af dus geen pijl op te trekken.. De ovulatietesten deed ik zodat ik wist wanneer mijn ei zou komen. Daarnaast had ik altijd veel slijm en buikpijn een paar dg voor mijn ei. Ik ging altijd van een cyclus van 28 dg uit( mijn kortste cyclus), dus de ene keer waren vier testen al voldoende en de andere keer had ik er 28 stuks voor nodig 😉 ( lang leve de action) Succes en hopelijk gaat het lukken!